زیارت وداع

پیکر مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش با حضور هزاران عراقی در کاظمین، کربلا و نجف تشییع شد

زیارت وداع

دیروز شهرهای کاظمین، بغداد، نجف و کربلا با حضور میلیونی مردم عراق، شاهد برگزاری مراسم وداع با پیکر سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، شهید «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی و سایر شهدای حمله تروریستی آمریکا بود و ملت عراق وداع حزن‌انگیز اما پرشوری با حاج قاسم داشتند و نشان دادند قدردان مجاهدت‌های حاج قاسم در مبارزه با تروریست‌های داعش هستند. مراسم تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر شهدای حشد الشعبی صبح شنبه از فرودگاه المثنی در بغداد آغاز شد و پیکر پاک شهدا در جمع صدها هزار عراقی به حرمین امامین کاظمین (ع) منتقل شد. پس از طواف پیکر شهدا در کاظمین، اجساد مطهر شهدا به میدان الحسنین در الجادریه بغداد (مقر حشد الشعبی) منتقل شد و تشییع شهدا با حضور مقامات عراقی ادامه یافت. سپس بعدازظهر دیروز پیکر این شهدا به کربلای معلی برده شد تا آخرین زیارت حاج قاسم سلیمانی از بارگاه ابا عبدا... انجام گیرد و غروب شنبه هم پیکر شهدا در شهر مقدس نجف از منطقه المیدان تا حرم مولای متقیان تشییع شد. پیکر شهدای عراقی حشد الشعبی در وادی‌السلام در نجف اشرف به خاک سپرده شد و پیکر مطهر سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» و سایر شهدای ایرانی غروب شنبه به کشورمان منتقل شد.

صبح در کاظمین
مراسم تشییع پیکر شهدای حمله تروریستی آمریکا، از صبح شنبه از فرودگاه «المثنی» بغداد به سوی شهر مقدس «کاظمین» آغاز شد.
صبح شنبه ابتدا اجساد طیبه شهدا به حرم شریف کاظمین برده شد و مراسم باشکوهی در حرم امام جواد (ع) و امام کاظم (ع) برگزار شد که این مراسم با حضور مسؤولان محترم عتبه و مردم کاظمین بود. از طرف عتبه کاظمین هم اعلام شد که 3 روز مراسم برای شهدای عزیز به طور مستمر برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان در این مراسم باشکوه، ضمن تجدید پیمان با شهدای بامداد جمعه در جاده فرودگاه بغداد، تاکید کردند از پارلمان عراق انتظار دارند قانون اخراج اشغالگران آمریکایی را هرچه سریع‌تر تصویب کند.
در جریان مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و المهندس در شهر کاظمین هزاران عراقی شعار مرگ بر آمریکا و «مرگ بر اسرائیل» سردادند. در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار قاسم سلیمانی و هم‌رزمانش، تشییع‌کنندگان عراقی شعارهایی علیه آمریکا و شرارت‌های این کشور در منطقه سر دادند. آنها شعارهای «ا...، ا...‌اکبر / آمریکا شیطان اکبر» و «هذا وعد... هذا وعد ... امریکا ما تبقی بعد» سر می‌دادند.
 عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق نیز در مراسم تشییع شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و سایر شهدا در کاظمین حضور یافت. علاوه بر عبدالمهدی، بسیاری از چهره‌های مطرح سیاسی عراق نیز در مراسم تشییع حضور داشتند. شیخ «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و شماری از رهبران و فرماندهان سیاسی و نظامی عراق از جمله «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولة القانون، «سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی و «حسن الکعبی» نائب رئیس پارلمان نیز در این مراسم حضور داشتند.



 ظهر در بغداد
بعد از آنکه تشییع پیکر مطهر شهدا در کاظمین انجام شد برای مراسم رسمی که در بغداد بود شهدا به آنجا منتقل شدند و حدود ظهر بود که مراسم تشییع در جادریه بغداد آغاز شد.
شبکه تلویزیونی الاتجاه با پخش تصاویری از تابوت پیکر پاک سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس، گزارش داد: شرکت‌کنندگان در این مراسم در منطقه الجادریه بغداد شعار «تشکر تشکر حاج قاسم، برای ما سنگ تمام گذاشتی» سر دادند.
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکرهای قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در مصاحبه المیادین گفتند، سرزمینی که سلیمانی‌ها و المهندس‌ها را پرورش داد می‌تواند هزاران نفر را مثل آنها پرورش دهد. ما تا زمانی که از آمریکا انتقام نگیریم آرام نخواهیم نشست. شهدای ما افتخاری برای ما هستند و ما فرزندان خود را برای نفرت از آمریکا و گرفتن خون شهدا تربیت خواهیم کرد. گروه‌های مقاومت و بسیج مردمی توانایی تغییر معادلات را دارند و گروه‌های سیاسی باید موضع جدی اتخاذ کنند. ما آمادگی داریم تا زیر پرچم جهاد علیه آمریکا، متحد شویم. خون پاک شهدایی که برای دفاع از عراق بر زمین ریخته شد، تلاش‌های ما برای مقاومت را که شامل همه منطقه می‌شود، متحد خواهد کرد.
این شرکت‌کنندگان افزودند: خروج نیروهای آمریکایی از عراق اولویت ماست و پارلمان عراق اکنون با آزمونی در این باره روبه‌روست. آمریکایی‌ها هیچ دستاوردی برای ما نداشتند، بلکه برعکس باعث تثبیت طایفه‌گرایی و پدیدار شدن تروریسم در کشور ما شدند. دشمن آمریکایی و متحدان آن، امروز دشمن اصلی ما در منطقه هستند. پس از دفن پیکرهای شهدا، طور دیگری با پارلمان سخن خواهیم گفت.



وداع عصرگاهی با سیدالشهدا و مولای متقیان
پس از کاظمین و بغداد، طبق برنامه، پیکر پاک شهدا به شهرهای مقدس کربلا و سپس نجف برده شد.
به همین منظور هزاران نفر از مردم عراق از غروب جمعه به کربلای معلی رفته بودند تا برای حضور در مراسم تشییع پیکر شهدای جنایت آمریکا حاضر شوند.
 شبکه العراقیه در این باره نوشت: کربلای معلی از صبح جمعه شهر حزن و اندوه شد و از بامداد شنبه اقدامات مقدماتی در این شهر برای میزبانی پیکرهای شهدا آغاز شد و هزاران نفر از مردم کربلا در بین‌الحرمین حضور یافتند و بسیاری از مردم عراق از استان‌های نزدیک کربلای معلی وارد این شهر شدند و مراسم تشییع گسترده‌ای در این شهر برگزار شد.



شعار تشییع‌کنندگان عراقی علیه آمریکا
تشییع‌کنندگان عراقی دست‌نوشته‌هایی به زبان انگلیسی در دست داشتند که در آن بر مخالفت خود با حضور آمریکا در کشورشان و اولویت اخراج نیروهای آن تاکید می‌کرد. آنها همچنین در مصاحبه با شبکه المیادین تاکید کردند، خاکی که سلیمانی و المهندس از آن به وجود آمده‌اند هزاران تن مثل آن دو را به وجود خواهد آورد و «تا زمانی که از آمریکا انتقام نگیریم، آرام نمی‌گیریم.»
عراقی‌های عزادار گفتند: دشمن اصلی ما در منطقه آمریکا و هم‌پیمانانش هستند. عشایر عراق تحت امر مرجعیت بوده و منتظریم پارلمان قانون اخراج آمریکایی‌ها را تصویب کند. تشییع‌کنندگان افزودند: شهدای ما مایه افتخار ما هستند. ما فرزندانی را می‌پرورانیم که از آمریکا متنفر باشند و انتقام شهدا را بگیرند. به گفته تشییع‌کنندگان، گروه‌های مقاومت و حشد الشعبی قادر به تغییر معادله هستند و گروه‌های سیاسی باید موضعی منسجم بگیرند. تشییع‌کنندگان تاکید کردند: ما زیر پرچم جهاد علیه آمریکا حاضر هستیم و دستمان به همه مزدورانش در کشور خواهد رسید. آنها در این مصاحبه گفتند: خون پاک شهدا در دفاع از عراق ریخته شده و تلاش‌های ما را در مقاومت به طوری که کل منطقه را دربرگیرد، متحد خواهد کرد.
تشییع‌کنندگان تاکید کردند: بعد از خاکسپاری شهیدان حرف آخر ما با پارلمان خواهد بود که یکشنبه در برابر آخرین فرصت خود است: در سال۲۰۰۷ با آمریکایی‌ها جنگیدیم و بار دیگر با آنها خواهیم جنگید و انتقام خون شهیدان را می‌گیریم. پایگاه خبری شبکه المیادین نیز با پوشش اخبار این مراسم به نقل از تشییع‌کنندگان پیکر شهدای حمله آمریکا به جاده فرودگاه بغداد، نوشت که مردم عراق برای حضور زیر پرچم جهاد علیه آمریکا و مقابله با مزدوران آن اعلام آمادگی کردند.
حاضران در این مراسم، ضمن در دست داشتن پلاکاردهای ضدآمریکایی در کنار تصاویر شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و سر دادن شعار علیه جنایتکاران آمریکایی، اعلام کردند: پاکی خون شهدایی که برای دفاع از کل عراق ریخته شده، تلاش‌های ما را در مقاومتی که کل منطقه را شامل خواهد شد، یکپارچه می‌سازد.
شرکت‌کنندگان در این مراسم تاکید کردند که آمریکایی‌ها چیزی به ما ندادند بلکه دلیل اصلی طائفه‌گری و تروریسم در کشور ما هستند. آمریکا و هم‌پیمانان آن، دشمن اصلی ما در منطقه هستند.
عشایر عراقی نیز با حضور در این مراسم اعلام کردند که تحت فرمان مرجعیت هستند و از پارلمان عراق انتظار دارند که اخراج آمریکایی‌ها را تصویب کند. خبرگزاری فرانسه نیز نوشت که هزاران نفر از مردم عراق، خود را برای مراسم تشییع پیکر فرماندهان شهید به بغداد رسانده‌اند و با شعار «مرگ بر آمریکا» این شهدا را تشییع می‌کنند.
پایگاه خبری «المعلومه» نیز نوشت که تشییع پیکر شهیدان حاج قاسم و ابومهدی المهندس به تظاهرات ضدآمریکایی و ضد اسرائیلی تبدیل شده و هزاران نفر از حاضران در این مراسم در کاظمین و منطقه الجادریه، شعار مرگ بر آمریکا و نه نه به آمریکا سر دادند و خواستار قصاص فوری و قاطع جنایتکاران شدند.



 پوشش و انعکاس رسانه‌ای گسترده مراسم تشییع پیکر شهدای جنایت آمریکا
 مراسم تشییع پیکرهای سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و هم‌رزمانش، از اغلب شبکه‌های تلویزیونی جهان پوشش داده شد به‌طوری که شبکه‌های الجزیره مباشر، الجزیره العربی، رویترز، الاتجاه، العراقیه و المسیره این حضور باشکوه مردم عراق را به طور مستقیم پخش می‌کردند.
رسانه‌های عراقی نیز با انتشار تصاویر و اخبار از بخش‌های مختلف این مراسم، شکوه این مراسم را نشانه اعلام وفاداری مردم عراق به فرماندهان مقاومت و قدردانی آنها از حشد الشعبی و ایران عنوان کردند.