مردی از جنس سلیمانی

سردار قاآنی، فرمانده جدید سپاه قدس را بیشتر بشناسید

مردی از جنس سلیمانی

مردم سوگوار ایران چند ساعت پس از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی با جایگزین او به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه آشنا شدند. سردار اسماعیل قاآنی با این‌كه از فرماندهان با سابقه دوران دفاع مقدس است، نامش برای بسیاری از مردم ایران ناشناخته است كه این البته ناشی از ویژگی‌های شخصی اوست. سردار قاآنی زاده مشهد است. زمانی كه انقلاب به پیروزی رسید 20 ساله بود و بعد از تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اواخر 58 به عضویت این نهاد انقلابی درآمد. او برای ادامه خدمت به تهران آمد و همراه شهید خادم‌الشریعه موسس تیپ 21 امام رضا(ع) و شهید چراغچی فرمانده این تیپ در پادگان امام علی(ع) واقع در سعدآباد آموزش‌های نظامی دید. بعد از پایان دوره آموزش، او دوباره به زادگاهش برگشت و به عنوان كادر در مركز آموزش سپاه مشغول خدمت شد. در سال‌های اولیه استقرار جمهوری اسلامی، مخالفان و معاندان كه نمی‌خواستند مردم ایران روی خوش ببینند، در چند نقطه كشور از جمله كردستان فتنه‌ها به پا كردند. طبعا در چنین شرایطی باید اوضاع و احوال مدیریت می‌شد تا خرابكاران برای بحرانی نشان دادن اوضاع فرصت كافی پیدا نكنند؛ از این رو قاآنی در اواسط سال 59 راهی كردستان شد و همراه دیگر همرزمانش با نیروهای متجاوز وارد مقابله شد.
 آشنایی با حاج‌ قاسم در سال 61
بعد از خاتمه آشوب‌ها و زمانی كه كشور می‌خواست رنگ آسایش ببیند، صدام دیكتاتور عراق با حمایت‌های آمریكا و مرتجعان منطقه، جنگی هشت‌ساله را به ایران تحمیل كرد. سردار قاآنی در همان ماه‌های اولیه جنگ به جبهه رفت و تا پایان دوران دفاع مقدس فعالیت كرد. وی در این دوران فرماندهی یگان‌های 5 نصر و 21 امام رضا را به عهده داشت و از سال 66 فرماندهی تیپ امام رضا(ع) و پس از آن فرماندهی لشكر 5 نصر را به عهده گرفت. سابقه آشنایی او با سپهبد قاسم سلیمانی به سال 61 برمی‌گردد و آنها سال‌ها در جلسات مختلف در مناطق عملیاتی شركت می‌كردند و به طراحی‌های نظامی می‌پرداختند.
جنگ كه به پایان رسید، سردار قاآنی به خراسان برگشت و بعد از مدتی معاونت اطلاعات ستاد مشترك سپاه را به عهده گرفت اما بعد از تاسیس نیروی قدس سپاه وی همراه شهید قاسم سلیمانی به این نیرو رفت و سال‌ها به عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس به خدمت پرداخت. پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی در تاریخ ۱۳ دی ۹۸، از سوی رهبر معظم انقلاب سردار قاآنی به عنوان فرمانده سپاه قدس معرفی شد.
 اشراف اطلاعاتی بالا
سردار علیرضا افشار از فرماندهان دوران دفاع مقدس درباره اهمیت انتخاب سردار قاآنی به عنوان فرمانده جدید نیروی قدس به خبرنگار جام‌جم گفت: خوشبختانه به فاصله هشت ساعت بعد از شهادت سپهبد سلیمانی، رهبر معظم انقلاب جانشین ایشان را انتخاب كردند و این انتخاب نشان داد با شهادت سردار سلیمانی راه او بدون وقفه و تزلزل ادامه پیدا خواهد كرد.
به گفته افشار، سردار قاآنی از چهره‌های شاخته شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و در دوران دفاع‌مقدس وی حضور قوی در جبهه‌ها داشت و بعد از تشكیل سپاه قدس به عنوان جانشین سردار سلیمانی همراه و همپای این شهید بزرگوار در تمام عملیات‌ها حضور پیدا می‌كرد.
فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج با اشاره به اشراف اطلاعاتی بالای سردار قاآنی نسبت به سازوكار نیروی قدس خاطرنشان كرد: نیروی قدس بیشتر جنبه مستشاری دارد و راه‌اندازی تشكل‌های مردمی برای مقاومت و دفاع از كشورهای اسلامی از جمله وظایف این نهاد است. ما امروز به حزب ا... لبنان و دیگر تشكل‌هایی كه در سوریه و عراق شكل گرفته، مباهات می‌كنیم و پدید آمدن این نیروها بیشتر با انتقال تجربیات ما در دوران دفاع مقدس و همچنین ساماندهی بسیج مردمی صورت گرفته و البته جزو مواردی است كه در دنیا كم سابقه است. ما این تجربه را باید مولود جمهوری اسلامی و معمار كبیر انقلاب اسلامی بدانیم و مشابه خارجی ندارد. انتقال این تجربه به عنوان یك دستاورد موفق وظیفه نیروی قدس است. همچنین مشاوره‌ به برخی كشورهای اسلامی در مواجهه با تهدیدات در مقاطع مختلف از دیگر اقدامات این نهاد انقلابی است. در تمامی این مراحل سردار قاآنی در كنار سپهبد قاسم سلیمانی بود و از این روست كه معتقدیم همان طور كه رهبر معظم انقلاب در حكمشان نسبت به فرمانده جدید نیروی قدس تصریح داشتند، همان اهداف و رویه بدون وقفه ادامه پیدا خواهد كرد.
افشار با اشاره به این كه ویژگی‌های رزمی و همچنین شخصیتی سردار قاآنی و شهید قاسم سلیمانی شباهت‌های فراوانی دارد، عنوان كرد: ساده زیستی، تواضع و برخوردهای عاطفی از جمله ویژگی‌های فرماندهی نیروی قدس است و از این جهت كاملا شبیه سپهبد سلیمانی است.
وی ادامه داد: سردار سلیمانی و سردار قاآنی هر دو از فرماندهان دوران دفاع مقدس هستند كه در جبهه‌های جنگ توفیقات بسیار بالایی داشتند و بعد از آتش بس هم در امنیت داخلی كشورمان به ویژه در حوزه اقتدار ملی و نمایش قدرت نظام جمهوری اسلامی تلاش‌های بسیاری كردند. در طول دوران همكاری ایشان با سردار سلیمانی در نیروی قدس با هم برنامه را تعقیب كردند و چه بسا سردار قاآنی در جزئیات امور به دلیل مسؤولیت و جایگاهی كه داشته بیشتر ورود پیدا می‌كرد. از این رو اشراف اطلاعاتی و تدبیر و مدیریتی كه در هدایت نیروها دارد و شناخت منطقه و تعامل با مدیران و مسؤولان منطقه‌ای از جمله زمینه‌های خوبی است كه سردار قاآنی واجد آن است.
 تواضع و هوشیاری
حمیدرضا فراهانی، راوی جنگ هم در گفت‌وگو با جام‌جم بیشتر از ویژگی‌های شخصیتی سردار قاآنی گفت. وی تواضع، حسن اخلاق، تهجد و هوشیاری را از جمله ویژگی‌های فرمانده جدید نیروی قدس دانست.
این راوی جنگ كه در عملیات كربلای یك از نزدیك با سردار قاآنی آشنا شد، به یاد می‌آورد كه در جریان عملیات والفجر 8 و موقعیت دشواری كه نیروهای ارتش و سپاه برای عبور از خط برای انجام عملیات فریب دشمن پیدا كرده و منتظر ورود قاآنی فرمانده جدید برای طراحی عملیات نظامی بودند، جوانی سر‌به‌زیر در جلسه نشسته بود و همه حرف‌ها را می‌شنید اما به خاطر تواضع و حجبی كه داشت خودش را معرفی نمی‌كرد. وقتی كه معلوم شد قاآنی همین جوان محجوب است، همه از او راهكار خواستند و او با ذكاوتش نقشه عملیات را كشید و گفت با زدن نقب می‌توانیم هم از تیررس دشمن دور باشیم و هم از كانال عبور كنیم.
این راوی دوران دفاع مقدس، فرماندهی و هدایت درست عملیات گردان‌ها را از جمله نشانه‌های هوش بالای نظامی قاآنی دانست و گفت: همه فرماندهان جنگ از جمله فرمانده جدید نیروی قدس، جوانان پرشور و با ایمان و لایقی هستند كه با مهارت به طراحی عملیات و هدایت نیروها می‌پرداختند و این خلاقیت و ابتكار باعث شده بود ژنرال‌های باسابقه عراقی را به زانو درآورند.