ایران به دنبال جنگ نیست

ایران به دنبال جنگ نیست


مقامات کشورمان چه قبل از حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق و چه بعد از آن بارها تاکید کرده‌اند که ایران به دنبال جنگ نیست و اقدامی که انجام می‌دهد در چارچوب قوانین بین‌الملل است. محمدجواد ظریف‌، وزیر خارجه کشورمان در همین زمینه در مطلبی نوشت: ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی را که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما انجام شده بود، هدف قرار داد.
وزارت خارجه کشورمان همچنین با ارسال نامه‌هایی برای دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان اعلام کرد: به دنبال جنگ نیستیم و درباره هرگونه ماجراجویی نظامی علیه خود هشدار می‌دهیم.
عباسعلی کدخدایی، حقوقدان و استاد دانشگاه دیروز در مطلبی در همین زمینه نوشت در حقوق بین‌الملل، دفاع مشروع پاسخی است به هرگونه تجاوز که در منشور ملل متحد به آن تصریح شده و در حقوق بین‌المللی شناخته شده است.
نکته قابل توجه این که ایران در انجام عملیات دیروز، تمام چارچوب‌های بین‌المللی را رعایت کرد و همان طور که عادل‌ عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد ایران قبل از حمله، دولت عراق و نیروهای مسلح این کشور را مطلع کرده بود.  ظریف همچنین گفت:‌ ما به محض انجام عملیات پیام خود به ایالات متحده را از طریق حافظ منافع آنها دادیم.