4 دهه با احصایی

4 دهه با احصایی


[گالری بوم قصد دارد مجموعه‌ای از خوشنویسی و نقاشیخط‌های استاد محمد احصایی را در قالب یك نمایشگاه روی دیوار برده و حاصل چهار دهه فعالیت هنری او را در قالب یك نمایشگاه عرضه كند. این آیین عصر فردا 20 دی فعالیت خود را آغاز می‌كند و تا 16 اسفند ادامه خواهد یافت.
در این نمایشگاه 50 اثر از احصایی به نمایش گذاشته می‌شود كه مسیر فعالیت هنری او را هم به نمایش می‌گذارد. از ویژگی‌های مهم این نمایشگاه می‌توان به این نكته اشاره كرد كه دربردارنده آثاری است كه احصایی طی بیش از چهار دهه یعنی از سال 1354 تا به امروز خلق كرده است. نمونه‌هایی از مجموعه‌های شناخته‌شده‌ای مانند عشق، آن، محبت ... كه در این میان سری «الفبای ازلی» با نمایش ۱۷ كار بیشترین حضور را به خود اختصاص داده است.
این دوازدهمین نمایشگاه گالری بوم است؛ و به روال همیشگی «بوم» تمامى آثار به نمایش درآمده در زمره گنجینه این گالرى و با هدف حمایت از هنر ایران ارائه می‌شود و جنبه فروش ندارد. البته چهار اثر از نمایشگاه سید محمد احصایی به گنجینه شخصی هنرمند تعلق دارد.
سید محمد احصایی متولد ۱۳۱۸ در قزوین است، او در زمینه خوشنویسی، گرافیك و نقاشی افزون بر داخل كشور، آوازه بین‌المللی دارد. او را از بنیان‌گذاران نقاشیخط در ایران به‌ شمار می‌آورند؛ او در این میان با شخصیت ویژه‌ای كه در آفرینش حروف به كار می‌بندد راه خاصی برای خویش گزیده كه به امضای آثار او بدل شده است.
او كه خوشنویسی تواناست را در میان نقاشان سقاخانه به «سنت» و از آن مهم‌تر «خوشنویسی» نزدیك‌تر می‌دانند و دلیل آن را وفاداری به سنت‌های خوشنویسی و اتصال به شكل واقعی حروف بر می‌شمرند؛ هنرمندی كه رویكردش حركت از خوشنویسی به سوی نقاشی است در عین حال همواره حضور عناصر و ارائه‌های بصری و مفهومی نقاشی در خوشنویسی‌هایش جلوه گری می‌كند آن سان كه بوم‌هایی شكوهمند از نقاشی حروف می‌آفریند.
احصایی از سال ۱۳۵۴ آثاری با محوریت اسم اعظم «ا...» و عبارت توحیدی «لااله الا ا...» خلق می‌كند كه به نوعی ذكر تصویری و نمودی از عرفان و تصوف اسلامی است. این سری از كارهای او كه به «الفبای ازلی» شهرت یافت یكی از نوپردازی‌های بی‌بدیل استاد است؛ كنش نقاشانه او در این مجموعه گاه رنگ را به‌كلی از میان برداشته تا در بی‌رنگی، سفید روی سفید و سیاه روی سیاه، تجلی و شكوه نور ازلی نهفته در ذات كلمه بروز و بازتاب یابد. این تجربه‌گرایی‌های شیرین معنوی در ساحت خط و حروف در دیگر مجموعه‌های احصایی نیز قابل رصد است و از همین منظر نمایشگاه حاضر در گالری بوم فرصت مغتنمی خواهد بود تا دیگر دستاوردهای هنری این استاد گرانقدر هنر ایران زیر ذره‌بین قرار گیرد.
این نمایشگاه عصر فردا در گالری بوم به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از نیایش، ارمغان غربی، پلاك 11 فعالیت خود را آغاز خواهد كرد.]