خبرهای خوب در  سال خوب

موفقیت بالای مالی و انتقادی از دستاوردهای مهم بالیوود در سال 2019 بوده است

خبرهای خوب در سال خوب

سال 2019 برای صنعت سینمای هند خوب و پربار بود. در این سال تعداد بسیار زیادی از محصولات سینمایی موفق به فروش‌های خوب و بالایی در جدول گیشه نمایش سینماها شدند. نه تنها فیلم‌های سرگرم‌كننده در ژانرهای مختلف سینمایی كه حتی درام‌های اجتماعی غیرمتعارف هم توانستند با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شوند. همین نكته، تهیه‌كنندگان بالیوودی را به صرافت تولید تعداد بیشتری فیلم در این حال و هوا كرده است. جالب این كه ستارگان بالیوودی هم اشتیاق زیادی برای بازی و حضور در این‌گونه فیلم‌ها نشان می‌دهند. سال 2019 همچنین سال غیبت چند بازیگر مشهور و موفقیت پیش‌بینی نشده چند بازیگر تازه وارد هم بود. تحلیلگران اقتصادی سینما در این كشور آسیایی می‌گویند صنعت سینمای هند با عنایت به موفقیت‌های درخشان خود در سالی كه گذشت، برنامه‌ها و طرح‌های جدیدی برای سال جدید دارند. موفقیت خوب مالی درام خانواگی «خبر خوب» با بازی آكشی كومار و كارینا كاپورخان در آخرین روزهای سال 2019، نویدبخش شروع خوبی در سال 2020 است. به گفته اهل فن، هنرمندان هندی برای سال 2020 سورپرایزهای زیادی برای تماشاگران بومی دارند.

در هر ماه از سال 2019 اتفاقات جالبی برای سینمای هند رخ داد. دوستداران سینما در این دومین کشور پرجمعیت جهان، مصرانه پیگیر اخبار هنری و سینمایی روز بودند و با این كار، به هنرمندان بالیوودی توان بیشتری برای كار و فعالیت بیشتر دادند. اکثر نشریات سینمایی و سایت‌های اینترنتی هنری به بررسی مهم‌ترین اتفاقات، فیلم‌ها و چهره‌های سال پرداخته‌اند.
منتقدسایت اینترنتی بالیوود هنگاما هم  نگاهی به اتفاقات، فیلم‌ها و چهره‌های خبرساز سال پرداخته است:
خانه پرجمعیت 4/ هاوس فول 4 و بالا: آكشی كومار و آیوشمن کورانا دو بازیگر اصلی این دو فیلم پرفروش، برای حضور در جلوی دوربین، سرهای خود را تراشیدند. در صنعت سینمایی كه ظاهرا زیبایی چهره بازیگران نقش بسیار مهمی در كشاندن تماشاچی به داخل سینما دارد، این اقدام غیرمتعارف یك ریسك خطرناك به‌شمار می‌آمد. اما تماشاگران هندی با استقبال بالا از این دو فیلم (كه اولی كمدی اكشن و دومی درامی اجتماعی بود)، نشان دادند از ستارگان محبوب خود بیشتر انتظار یك بازی و داستان خوب را دارند تا چهره‌ای جذاب و خوش‌نظر.
باتلا هاوس، بالا و بدلا/ انتقام: كمتر كسی پیش‌بینی موفقیت خوبی برای این درام‌های غیرمتعارف اجتماعی می‌كردند، اما تماشاگران برای دیدن آنها مبالغ 90، 112 و حدود 11میلیون دلار پول پرداخت كردند. این فروش‌ها ثابت كرد ذائقه تماشاگران هندی كاملا تغییر كرده و از سوژه‌های بكر و غیركلیشه‌ای و حتی ضدبالیوودی هم استقبال خوبی می‌كنند. جان آبراهام، آیوشمن كورانا و آمیتاب باچان بازیگران اصلی این سه فیلم بودند.
چیچور/ گستاخ: یكی از بزرگ‌ترین سورپرایزهای سال بود. افتتاحیه بسیار پایین هفت كروری ‌این كمدی درام آموزشی، حكایت از این می‌كرد كه قرار نیست فیلم موفقی باشد. اما فروش كلی آن به 22 میلیون دلار رسید.
دابانگ 3: همه از مدت‌ها قبل در انتظار اكران عمومی اكشن پلیسی سلمان‌خان بودند. اما نمایش عمومی فیلم با اعتراضات سراسری مردم علیه قانون جدید مهاجر‌پذیری همراه شد. معترضان عقیده دارند این قانون علیه مسلمانان هند است. با این حال، هم مسلمانان و هم هندوهای هند از یاد نبردند كه باید از كار جدید این خان بزرگ مسلمان هم استقبال كنند.
گولی‌بوی: فیلم منتخب هند برای بخش بهترین فیلم خارجی سال، شانسی در این رقابت‌ها به‌دست نیاورد. اما هم استقبال مالی خوبی (20میلیون دلار) از آن شد و هم موج تازه‌ای را در بالیوود راه انداخت. تهیه‌كنندگان قانع شدند كه می‌توان سراغ سوژه‌های خاص و حتی روشنفكرانه رفت و جواب خوبی از تماشاچی گرفت.
هریتیك روشن: خیلی‌ها او را پدیده سال 2019 می‌دانند. بعد از مدتی رخوت كاری، دو فیلم «جنگ» و «سوپر 30» او غوغایی در جدول گیشه به راه انداختند. جنگ با فروش 45 میلیون دلار خود، عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را از آن خود كرد.
شاهرخ‌خان و عامر‌خان: دو غایب بزرگ سینما در سالی كه گذشت. بعد از شكست سخت تجاری دو فیلم «صفر» و «قاتلان هندوستان» این دو خان بزرگ و مسلمان هندی، فیلمی را در سال 2019 اكران نكردند. با این حال، طرفداران این دو ستاره ناامید نشدند و چشم به سال جدید میلادی دوخته‌اند.
انشاالله: پروژه‌ای بزرگ و جاه طلبانه از سانجی لیلا بانسالی با بازی سلمان خان و آلیا بهات، اما كار تولید این درام تاریخی باشكوه پرخرج، یك‌هفته قبل از شروع فیلمبرداری متوقف و به بایگانی سپرده شد. رسانه‌ها تا مدت‌ها درباره عدم تولید فیلم اظهار نظر می‌كردند.
كبیر سینگ و اوری: اولی یك درام اجتماعی با بازی شاهد كاپور و دومی درامی درباره یكی از جنگ‌های میهنی كشور با بازی ویكی كوشال. كبیر سینگ با وجود بزرگسالانه بودن داستان و عدم حضور یك ستاره در نقش اصلی، قانون جدول گیشه را دوباره‌نویسی و 35 میلیون دلار فروش كرد. اوری هم مثل این فیلم، یكی دیگر از سورپرایزهای سال بود. فروش 32میلیون دلار این اكشن جنگی، نام كوشال را تا حد یك ستاره قابل سرمایه‌گذاری بالا كشید.
كریستوفر نولان: یك هفته مهمان شهر بمبئی بود تا بخش‌های مهمی از فیلم تازه‌اش «انگاره» را فیلمبرداری كند. نولان در هند به تحسین سینما و هنرمندان این كشور پرداخت.
سلبریتی‌ها و سیاست: عكس دسته‌جمعی تعدادی از ستارگان سرشناس هند با نارندرا مودی، نخست‌وزیر كشور، بازتاب وسیعی داشت و اظهار‌نظرهای متفاوت و گوناگونی را به وجود آورد.