زندگی با کاروان

با فناوری‌های به‌كاررفته در 9 خودروی مفهومی جدید كاروان آشنا شوید

زندگی با کاروان

صنعت خودروهای كاروان در دهه ۲۰۱۰ به موفقیت‌های جدیدی دست یافت و توانست با فروش بهترین خودروهای خود به ركود سال‌های گذشته‌اش پایان دهد. این دهه برای خودروهای كاروان همچون رنسانسی است كه موجب تحولات بسیاری در ساخت و تولید آنها شده است و مفهومی تازه‌ به سبك زندگی متحرك داده است. این روزها برای این نوع زندگی، عبارت‌هایی چون «زندگی در ون»، «اردوی در سفر» و «زندگی عشایری دیجیتالی» به‌كار می‌برند. اكنون كه وارد دهه جدید شده‌ایم، این خودروها قرار است همچنان تكامل یافته و هوشمند، راحت‌ و شیك‌تر شوند. هرچند فعلا مجوز استفاده از این نوع کاروان‌ها در ایران صادر نمی‌شود و به صورت محدود با کاربردهایی خاص تولید یا به کشور وارد می‌شود. در ادامه ویژگی‌های ۹ نمونه از این خودروها را كه از بهترین خودروهای كاروان فعلی در جهان هستند و قرار است در آینده مجهزتر هم بشوند، بررسی می‌كنیم. منبع: New Atlas

تریلر كاروان سونیك ایكس (Sonic X)
مستقل از شبکه برق
شركت كی‌.زد (KZ) تصمیم گرفته است به تولید تریلری كه آماده قرار گرفتن در جاده باشد، سرعت بدهد. این تریلر 9/7 متری بدون نیاز به شبكه برق، انرژی خود را تامین می‌كند. این خودرو به باتری‌های لیتیومی هزار آمپر در ساعت، هزار وات انرژی خورشیدی و ۳۷۹ لیتر آب متكی است. با استفاده از صفحه‌های خورشیدی روی سقف، برق مورد نیاز خود را تولید می‌كند. همچنین این تریلر به پمپ قدرتمند و سیستم تصفیه آب مجهز است و هنگام سفر با آن می‌توانید آب مورد نیاز خود را از منابعی مانند رودخانه تامین و تصفیه كنید. این ویژگی به شما كمك می‌كند با خیال راحت كیلومترها از شهر دور شوید و نگران آب مورد نیازتان نباشید. این تریلر به دلیل استفاده از فیبركربن در بدنه سبك وزن است و حمل‌ونقل با آن راحت صورت می‌گیرد. در عین حال موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.



تریلر اس‌كارابین (sCarabane)
تولید انرژی با استفاده از منابع مختلف
این تریلر زیبا برای سبز شدن، كاری بیش از نصب باتری‌های لیتیومی انجام داده است. در واقع روی سقف آن برای تامین برق مورد نیاز تریلر، سلول‌های خورشیدی قرار گرفته است. این سلول‌های خورشیدی به‌گونه‌ای قرار گرفته‌اند كه پیوسته در جهت خورشید حركت كرده و از تمام نور خورشید برای تولید برق استفاده می‌كنند. سپس برق تولید شده برای گرم‌كردن آب، روشن نگه‌داشتن لامپ‌های تریلر و غیره استفاده می‌شود. این تریلر حتی می‌تواند از نیروی باد برای تولید برق استفاده كند.
تریلر اس‌كارابین، در حال حاضر 9/7 متر طول و ۲۵۰۰ كیلوگرم وزن دارد. سازندگان این تریلر قصد دارند با افزودن امكانات رفاهی بیشتر، آن را بیشتر شبیه خانه‌ای دلچسب كنند. البته قرار است سیستم‌های تولید انرژی با استفاده از منابع دیگر مانند آب هم به سیستم تولید انرژی آن اضافه شود.



ماركوپلو (Marco Polo)
رها از هر بند
این ون با قامت متوسط كه از تولیدات شركت مرسدس بنز است، همچون خانه‌ای هوشمند است كه آسایش و راحتی بسیاری برای مسافران خود فراهم می‌كند. سقف ماركوپلو به بخشی مجهز شده كه با باز شدن آن، فضایی بیشتر به خودرو اضافه می‌شود. به جای شیشه‌های قدیمی و سنگین، در این خودرو شیشه‌های قابل تنظیم و هوشمند به‌كار رفته است.  ماركو پلو به سیستم انتقال نیروی پیل سوختی مجهز است كه به آن ۱۹۸ اسب‌ بخار قدرت می‌دهد. همچنین ماركوپلو با استفاده از هیدروژن ذخیره شده در باك خود می‌تواند مسافتی معادل ۳۰۰ كیلومتر را بپیماید.
شركت مرسدس این خودرو را به فرمان‌های صوتی مناسب كابین راننده مجهز و رانندگی با آن را بسیار راحت‌تر كرده است. البته قرار است این خودرو به فناوری‌های دیگر یك خانه هوشمند مجهز شود و آسایش بیشتری برای مسافران خود فراهم كند.



هایمر گالیله (Galileo)
خودرویی دیگر از نوع هایمر
خودروی كاروان گالیله در اندازه‌ای نسبتا بزرگ تولید شده است و با توجه به ظاهر شیك و جذابش می‌توانید امیدوار باشید سفری دلچسب و راحت با آن تجربه خواهید كرد. این خودرو از آن دسته كاروان‌هایی است كه به عرشه و حیاط باز و تاشو مجهز است. هر جا اتراق كردید، می‌توانید حیاط آن را باز كنید و صندلی‌تان را روی آن بگذارید و از فضای اطراف لذت ببرید.
خودروهای خودران از بزرگ‌ترین فناوری‌های دهه ۲۰۱۰ هستند اما تولید كاروان‌های خودران كاری بسیار مشكل است. سازندگان این خودرو در تلاش‌اند هایمر گالیله را به سیستم‌های خودران مجهز كنند تا راننده فقط پشت فرمان بنشیند و به مناظر اطراف خودرو خیره شود و سیستم هوش مصنوعی كنترل خودرو را به‌ دست بگیرد. سازندگان امیدوارند این نوع خودرو را تا دهه 1410/ ۲۰۳۰ وارد بازار كنند.



 فولكس‌واگن آی‌دی. باز (ID. Buzz)
ون تمام الکتریک
فولكس‌واگن آی‌دی.باز را نمی‌توان در دسته خودروهای كاروان قرار داد. اما قبلا شركت فولكس‌واگن از خودروی مسافرتی الكتریكی خود كه به مبلمان ریلی قابل تعویض در كف خودرو، صندلی‌های باز و تاشو، یك میز كنسول قابل جابه‌جایی، صندلی كابین چرخان و كف چوبی مجهز است صحبت كرده بود. در طراحی فعلی خودرو، یك بسته باتری در كف خودرو تعبیه شده است كه می‌تواند نیروی مورد نیاز حركت آن را دست كم تا مسافت ۴۳۵ كیلومتر تامین كند. همچنین این ون كاروان دارای فناوری انتقال نیروی تمام چرخ محرك (AWD) است و فضای داخلی بزرگی دارد.
در آینده قرار است به این فولكس‌واگن سیستم انتقال نیروی الكتریكی اضافه شود كه آن را به یك خودروی تمام الكتریكی تبدیل می‌كند. همچنین فضای داخلی این خودرو جادارتر و منعطف‌تر خواهد شد تا بتوان به‌راحتی تمام لوازم مورد نیاز سفر را همراه خود داشت.



خودروی كاروان فریون الیزیوم (Furrion Elysium)
قایقی در جاده
از امكانات رفاهی ابرقایق‌ها می‌توان به قسمت جلوی عرشه و هلی‌پادها (پد هلیكوپتری) و وان حمام داغ اشاره كرد. اما اگر می‌خواهید با مفهوم وسیله حمل‌ونقل لوكس آشنا شوید، فریون الیزیوم با 7/13متر طول عرض اندام می‌كند. این كاروان كه در نمایشگاه سالانه سی‌ای‌اس رونمایی شد شبیه قایق‌های تفریحی لوكس ساخته شده و روی سقف آن هلی‌پاد مخصوص فرود یك هلی‌كوپتر رابینسون آر22 (R22) و وان حمام قرار داده شده است. این خودرو پنج چرخ داشته و كابین راننده دارای تختخواب است. همچنین به آشپزخانه‌ای با امكانات كامل و به سه تلویزیون ۷۵ اینچی اچ‌دی و شومینه مجهز است.  قرار است این خودروی كاروان تا اواسط سال
1399/ ۲۰۲۰، بهبود یافته و به امكانات بیشتری مجهز شود تا آن را درست شبیه یك خانه هوشمند كند. خودرویی كه قرار است تمام لوازم آن، از شیر آب گرفته تا سرویس بهداشتی و آینه، هوشمند شود. تقریبا در این خودرو وسایل رفاهی یك خودروی لوكس را می‌بینید.



كاراویزیو (Caravisio)
امیدی دوباره
این خودروی كاروان، اولین بار حدود سال 1353/ ۱۹۷۴ تولید شد. اما به دلیل حجیم و سنگین بودن و البته نداشتن ظاهری زیبا، بین مردم چندان موفقیتی كسب نكرد. با این حال اكنون این خودرو توانسته با تغییرات بسیاری میان كاروان‌های فعلی، خودی نشان دهد. جلوی خودرو به صورت V طراحی شده و پوشش بدنه خودرو به‌گونه‌ای است كه تمام چرخ‌های خودرو را می‌پوشاند. همچنین بدنه كاراویزیو كاملا صیقلی و آیرودینامیك است. داخل خودرو و در قسمت Vشكل آن دو تخت تك نفره كه می‌تواند به یك تخت دو نفره تبدیل شود، وجود دارد. اتاق خواب جلو به دلیل داشتن پنجره‌ای بزرگ چشم‌انداز زیبایی برای مسافران خود فراهم می‌كند و فضای گرم و دلنشینی دارد.  یك سامانه هوشمند، مصرف آب را در این خودرو مدیریت می‌كند. درهای شیشه‌ای هوشمند الكتروكروماتیك كه حالت كدر و شفاف آن با زدن یك كلید تغییر می‌كند، جلوه خاصی به كاراویزیو داده است. این خودرو قرار است در آینده به امكانات رفاهی بیشتری مجهز شود.


هایمر ویژن ونچر (Hymer VisionVenture)
خودرویی غیر زمینی
این كاروان می‌تواند بدون نیاز به شبكه برق، نیروی مورد نیاز خود را تامین كند و به یكی از بهترین كاروان‌های بازار امروز تبدیل شود. ویژگی‌هایی چون برخورداری از فضای هوای باز، سرویس بهداشتی قابل تغییر و پلكانی كه می‌توان با آن به طبقه دوم كاروان دست یافت، هایمر را به كاروانی جالب توجه تبدیل كرده است.  این خودرو دقیقا شبیه خودروهای ماه‌پیماست اما می‌توانید در آن مانند خانه‌تان راحت باشید. هایمر، نوعی كاروان است كه به طول آن اضافه می‌شود. در قسمت عقب خودرو، بخشی تعبیه شده است كه باز و بسته می‌شود و به نوعی عرشه یا حیاط خودرو به حساب می‌آید. روی سقف آن هم قسمتی وجود دارد كه می‌توان آن را باز كرد و طبقه دوم خودرو را تشكیل داد و آن را به مكانی راحت برای یك خانواده دو نفره تبدیل كرد. قرار است در آینده به این خودرو امكانات بیشتری مناسب زندگی در سفر افزوده شود.


ایی.هوم كوكو (E.home Coco)
تریلر خودران
تاكنون وسایل نقلیه خودران موتوری به موفقیت‌هایی قابل توجه‌ دست یافته‌اند. اما تریلر‌های خودران چیزی است كه كسی انتظار آن را نداشت. شركت دث‌لفس (Dethleffs) آلمان اكنون تریلری خودران ساخته است. اما آیا یك تریلر به سیستم انتقال نیرو لازم دارد؟ این شركت برای این كار دلایلی قانع‌كننده‌ دارد. آنها با افزودن محور الكتریكی به تریلر، توان یدك كردن آن را برای وسایل نقلیه یدك‌كش بالا برده‌اند. این تریلر به یك جفت موتور ۴۰ كیلوواتی مجهز است كه باعث می‌شود خودروی یدك‌كش بتواند به آسانی و بدون زحمت آن را یدك كند. همچنین ایی.هوم كوكو به سلول‌های خورشیدی و یك بسته باتری لیتیومی ۸۰ كیلووات ساعتی مجهز است و می‌تواند تمام نیروی مورد نیاز خود و وسایلی چون لامپ‌های ال‌ای‌دی، سامانه تهویه هوا، گرمایش و دستگاه‌های برقی آشپزخانه را تامین كند. شركت دث‌لفس می‌خواهد در آینده این تریلر را به تجهیزات موتوری مجهز كند تا یدك آن آسان‌تر از هر زمان دیگر میسر شود.