فقط شانس مدال‌ها اعزام می‌شوند

حذف خود خواسته ورزشكاران پارالمپیكی از سوی مسؤولان

فقط شانس مدال‌ها اعزام می‌شوند

كمیته ملی پارالمپیك از مجموع سهمیه‌های به دست آمده برای بازی‌های پارالمپیك ۲۰۲۰، دارندگان ۳۴ سهمیه تیمی و انفرادی را از فهرست ورزشكاران اعزامی به توكیو كنار گذاشت. این خبری بود كه روز گذشته خبرگزاری مهر آن را منتشر كرد؛ اما سوال اینجاست چرا این اتفاق افتاده است؟
به گفته مسؤولان كمیته ملی پارالمپیك، هدف‌گذاری آنها برای اعزام به توكیو اعزام كیفی است و آنها روی این مسأله تاكید ویژه دارند. بر همین اساس بنا بر این شده تا نیمی از سهمیه‌ها برای حضور در ژاپن حذف شود.
بر این اساس، سهمیه‌ها از هفت رشته بسكتبال با ویلچر (12 سهمیه)، فوتبال پنج نفره (هشت سهمیه)، دوومیدانی (چهار سهمیه)، تیروكمان (سه سهمیه)، شنا (سه سهمیه)، وزنه برداری (دو سهمیه) و تیراندازی (دو سهمیه) كم خواهد شد.
این در حالی است كه‌هادی رضایی، سرپرست كاروان پارالمپیك ایران در توكیو توضیحات لازم در این زمینه را می‌دهد. او در ابتدا می‌ گوید: پیش از این بارها اعلام كرده بودیم كسب سهمیه اولین گام برای حضور در پارالمپیك توكیو به حساب می‌آید اما ملاك قطعی برای اعزام نخواهد بود؛ چراكه سیاست كمیته ملی پارالمپیك كیفی‌گرایی است و بر اساس این سیاست اعزام‌ها انجام خواهد شد.
او با بیان این كه ملاك موردنظر برای ارزیابی ورزشكاران و تیم‌ها به منظور اعزام به پارالمپیك توكیو چه چیزی است، می‌گوید: ورزشكاران و تیم‌هایی واجد شرایط برای اعزام تشخیص داده می‌شوند كه در یكی از چهار گروه موردنظر باشند. گروه اول ورزشكاران شانس كسب مدال طلا در پارالمپیك توكیو هستند. گروه دوم به ورزشكاران شانس مدال نقره و برنز اختصاص داده شده است. دیگر ورزشكارانی كه پتانسیل قهرمانی در آسیا را دارند هم در گروه چهارم جای گرفته‌اند.
او در پایان گفت: از سوی كمیته برگزاركننده بازی‌های پارالمپیك و برای هر رشته، بازه زمانی جهت اعلام آمادگی برای اعزام قطعی ورزشكارانش تعیین شده است. ما بر اساس این بازه‌های زمانی كه در رشته‌های مختلف یكسان نیست، در مورد هر یك از تیم‌ها و ورزشكاران صاحب سهمیه تعیین تكلیف كردیم. در كل این كه طبق سیاستی كه بارها به آن تاكید شده بود، اقدام به تصمیم گیری برای كنار گذاشتن برخی سهمیه‌ها شده است. تصمیم كمیته ملی پارالمپیك برای حذف ۳۴ سهمیه، تصمیمی است كه مربوط به امروز است. در صورتی كه ورزشكاران بتوانند تا پیش از مهلت تعیین شده برای اعلام اعزام قطعی‌شان، به ركورد و وضعیت موردنظر دست پیدا كنند، احتمال تغییر تصمیم در مورد آنها وجود دارد.