آژیر خطر ضعف سیستم ایمنی

آژیر خطر ضعف سیستم ایمنی

 توجه به دستگاه ایمنی بدن، نکته کلیدی در حفظ سلامت ‌ماست. شناخت علائمی که نشان می‌دهند سیستم ایمنی ضعیفی داریم به ما کمک می‌کند این دستگاه مهم را تقویت کرده و از سلامت بهتری برخوردار شویم.
سرماخوردگی‌های مکرر : برای بزرگسالان کاملا طبیعی است هرسال دو یا سه بار به سرماخوردگی مبتلا شوند؛ اما اگر به طور مکرر سرما می‌خورید یا سرماخوردگی‌تان به طور طبیعی بهبود پیدا نمی‌کند، نشان‌دهنده ضعف سیستم ایمنی بدن شماست.
مشکلات شکمی زیاد: اسهال، نفخ یا یبوست مکرر می‌تواند نشانه‌ای از ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن باشد. تحقیقات نشان می‌دهد نزدیک به 70 درصد سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارش قرار دارد. باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های مفید دستگاه گوارش سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. کم بودن تعداد این باکتری‌ها می‌تواند شما را در معرض خطر آلودگی به ویروس‌ها، التهابات مزمن وحتی اختلالات خود ایمنی قرار دهد.
بهبود کند زخم‌ها : پوست بعد از سوختگی، بریدگی یا خراشیدگی به کنترل آسیب ایجاد‌شده می‌پردازد. بدن برای بهبود زخم با ارسال خون غنی از مواد مغذی به بازسازی پوست کمک می‌کند. اما انجام این روند به سلول‌های ایمنی سالم بستگی دارد. اگرسیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، بازسازی پوست به سرعت صورت نمی‌گیرد و روند بهبود طول می‌کشد.
ابتلای مکرر به عفونت‌ها: آکادمی آلرژی و ایمنی‌درمانی آمریکا می‌گوید علائم ناکارآمدی سیستم ایمنی در بزرگسالان شامل این موارد است: ابتلا به بیش از چهاربار عفونت گوش در طول یک سال، ابتلا به سینه‌پهلو دوبار در سال، رنج بردن از سینوزیت مزمن و نیاز به دو دوره مصرف آنتی‌بیوتیک در طول یک سال.
خستگی همیشگی: اگر خواب کافی دارید اما همچنان از خستگی رنج می‌برید، احتمالا سیستم ایمنی‌تان می‌خواهد پیامی را به شما منتقل کند. در واقع بدن شما در حال ذخیره انرژی برای رساندن آن به سیستم ایمنی‌تان است.
راه‌های تقویت سیستم ایمنی: برای تقویت سیستم ایمنی‌تان موارد زیر را در نظر داشته باشید: خواب کافی و کنترل استرس، خودداری از مصرف دخانیات، مصرف زیاد سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و دانه‌ها، مصرف پروبیوتیک‌ها، استفاده از نور خورشید برای دریافت ویتامین D کافی، مصرف مواد غذایی ضد میکروب و تقویت کننده سیستم ایمنی مانند سیر و مصرف دمنوش‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی.
منبع:  pennmedicine.org