زخم مدینه  بر دل تهران

نمایش «زخم مدینه» از 26 سال پیش تا کنون روی صحنه رفته و توانسته سنت نمایش‌های مدام را زنده نگه دارد

زخم مدینه بر دل تهران

یکی از آنهاست که سنت نمایش‌ مدام را در ایران نگه داشته؛ سنتی گردن‌کلفت در تئاتر جهان که در ایران چندان سابقه و مابه‌ازایی ندارد. بروید ببینید در تئاترهای مهم دنیا، نمایش‌هایی هستند که چنددهه روی صحنه می‌مانند و می‌شوند بخشی از رگ و پوست و گوشت و خون آن شهر. در ایران هم هستند هر چند به تعداد انگشت نمایش‌هایی که می‌توان آنها را در ادامه این سنت ارزیابی کرد. یکی از این نمایش‌ها «زخم مدینه» است؛ نمایشی که حالا 26 سال است با فواصلی روی صحنه رفته است. از سال 1372 تا کنون. فکرش را بکنید این 26 سال برای چند نسل توانسته است خاطره بسازد؛ خاطره‌ تئاتری. خاطره‌ای که خلأ آن را همیشه احساس کرده‌ایم. به‌خصوص وقتی خاطره‌ای زنده و روی صحنه باشد و مانند دیگر نمایش‌ها به مدخل تاریخ تئاتر ایران نپیوسته باشد. لابد شما هم دیده‌اید کسانی را که درباره نمایشی در بیست سی سال گذشته با آب و تاب صحبت می‌کنند و شما هیچ تصوری از آن نمی‌توانید داشته باشید، چون آن نمایش چند بار در آن سال‌ها روی صحنه رفته و برای همیشه پرونده‌اش بسته شده است. مهم‌ترین وجه نمایش زخم مدینه نیز علاوه بر دیگر ارزش‌هایش، همین است؛ زنده‌نگه‌داشتن خاطره‌ای تئاتری.

چند اطلاع فوری از زخم مدینه
نمایش زخم مدینه کاری است از مؤسسه فرهنگی فدک به همت معاونت اجتماعی شهرداری تهران و برج میلاد تهران.
تازه‌ترین اجرای این نمایش از ۱۹ دی در مجموعه فرهنگی ایوان شمس روی صحنه رفته و آخرین خبر حاکی از این است که اجرای آن تا 9 دی تمدید شده است.
نمایش را مهدی متوسلی با برداشتی آزاد از نمایش «روایتی دیگر» نوشته محمد اختیاری نوشته و عبدالرضا‌کیهانی آن را کارگردانی می‌کند.
در این اثر نمایشی جلیل فرجاد، مالک سراج، اسدا... بابایی، مهدی امینی با همراهی گروهی از بازیگران به ایفای نقش می‌پردازند.
سعید ذهنی آهنگساز، علی وطن دوست طراح دکور و محمدنصراللهی سرپرست گروه همسرایان نمایش زخم مدینه هستند.
زخم مدینه، به زندگی و شهادت حضرت زهرا(س) می‌پردازد.
اگر می‌خواهید یکی از تماشاگران این نمایش باشید، تا 9‌دی وقت دارید هر روز ساعت ۱۹و 30دقیقه خودتان را به مجموعه فرهنگی ایوان شمس برسانید. رزرو و هماهنگی برای تهیه بلیت این اثر نمایشی از طریق شماره تلفن‌های
 13-66485312  امکان‌پذیر است.


از 1372 تا کنون
اولین بار، سال 72بود که این اثر نمایشی در ایام فاطمیه آن سال به مدت ده شب در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به صحنه رفت. سه سال بعد یعنی سال 75 دوباره و این بار در تالار وحدت به مدت12 شب در ایام فاطمیه اجرا شد. اجرا در ایام فاطمیه دو سال دیگر به ترتیب در 17 و 20 شب روی صحنه تالار وحدت رفت و سال 78 در فرهنگسرای بهمن اجرا شد. زخم مدینه پس از آن به تناوب در سالن کوثر و تالار وحدت روی صحنه رفت. بر اساس آمار اعلامی موسسه فرهنگی فدک، 150هزار نفر در 176 اجرای اولیه این نمایش از سال 72 تا 85 تماشاگرش بوده‌اند. حالا هم که این نمایش با ترکیب بازیگرانی جدید در ایوان شمس روی صحنه است.


رفقای نیمه‌راه زخم مدینه
خب بدیهی است نمایشی که 26 سال روی صحنه می‌رود، دچار تغییراتی می‌شود از جمله در ترکیب بازیگرانش. حالا خیلی‌ از بازیگران دهه هفتاد  هشتاد این نمایش دیگر با گروه اجرا نیستند. برخی‌شان بدرود حیات گفته‌اند و برخی دیگر نیز دیگر در این نمایش ایفای نقش نمی‌کنند.
از این میان می‌توان به شهید محمدجواد حسن‌زاده، زنده‌یادان انوشیروان ارجمند و ولی‌ا... مؤمنی اشاره کرد.



متن از کجا آمد؟
گفتیم که نمایش زخم مدینه، درباره زندگی و شهادت حضرت زهرا (س) است. در نوشتن این متن نمایشی، به منابع گوناگون ارجاع داده شده است؛ از جمله بحارالانوار، صحیح بخاری، کشف الغمه، الامامه و السیاسه و... .