این گروه‌های مشترك‌المنافع

این گروه‌های مشترك‌المنافع


حالا ما مدام می‌گوییم گروه‌های مشترك المنافع فرهنگی و رسانه و شما باورتان نمی‌شود! نمونه‌اش همین دیروز! بحث‌ها و صحبت‌ها چنان بالا گرفته بود كه سر و صدای دو گروه، كل فضای تحریریه را به خودش اختصاص داده بود. حالا دیگر این موضوع را فاكتور می‌گیریم كه در برابر بعضی درون تحریریه‌ای‌های غیرگروهی، فرهنگی‌ها و رسانه‌ای‌ها خاكریز مشترك هم تشكیل داده بودند و متقابلا از همدیگر دفاع می‌كردند. خلاصه كه فرهنگی‌ها و رسانه‌ای‌ها اگر گوشت همدیگر را بخورند، استخوان یكدیگر را دور نمی‌ریزند و این حرف‌ها! در گوشی بین خودمان بماند كه یكی دو نفر از اعضای دو گروه، متقابلا در گروه‌های مجازی همدیگر هم عضویت دارند.
 و اما بعد... ساناز قنبری خبرنگار پرتلاش گروه سینما امروز در قالب یكی دو گفت‌وگو رفته سراغ فیلم اخیر سروش صحت كه اتفاقا همین روزها هم روی پرده است. درست است كه این روزهای قبل از جشنواره را می‌توان مرده‌ترین فصل اكران دانست ولی خب فیلم صحت ظاهرا در همین روزهای مرده خاكستری و بی‌حال و پرحاشیه هم توانسته تا حدی خودش را به رخ مخاطبان بكشاند و زمزمه‌اش را در دهان منتقدان و مخاطبان بیندازد. صحبت از فیلم «جهان با من برقص» است كه نگاه فنی منتقدان به آن را می‌توانید در صفحه 11 با جزئیات بخوانید.
 بعد از سینما، دو صفحه برگردیم عقب و به گزارش همین صفحه برسیم. این روزها مصادف با سالروز اعدام و از صفحه روزگار محو شدن علی شیمیایی است. كسی كه جنایات بسیاری علیه مردم ایران و عراق انجام داده است. جناب علی شیمیایی بعد از استقرار دولت عراق در سال 2010 به اعدام محكوم شد. یكی از مهم‌ترین جنایات جنگی علی شیمیایی، بمباران شیمیایی مردم حلبچه است كه حالا دیگر از توصیف دردناكش هر بنی‌بشری اطلاع دارد. زینب مرتضایی‌فرد هم این موقعیت را مناسب دیده و رفته سراغ یكی از عكاسانی كه از دور دستی در تجربه حلبچه داشته است. گفت‌وگوی مرتضایی‌فرد با علی فریدونی، عكاس پرآوازه جنگ را در همین صفحه بخوانید.
 در صفحه 10 هم دوباره یادی كرده‌ایم از درد و داغی كه هنوز بعد از گذشت تقریبا 20 روز كهنه نشده و تازه است. در این صفحه سراغی گرفته‌ایم از این كه برای تولید محصولات فرهنگی و هنری با موضوع شهید قاسم سلیمانی چقدر مواد خام تصویری در دست داریم و اصولا چرا هنوز محصولات مناسبی در این فضا تولید نشده است و اصولاتر آن كه برای روایت تصویری از این شهید بزرگوار باید چه كرد و چه مراحلی را طی نمود. در نهایت هم در صفحه 12 گزاشی رفته‌ایم از نمایشی كه این روزها به بهانه ایام فاطمیه روی صحنه است.  نمایش «زخم مدینه».