از طلوع فجر تا طلیعه انتخابات

معاون امور استان‌های رسانه ملی در نشستی با اصحاب رسانه برنامه‌های این معاونت را برای دهه فجر و انتخابات مجلس تشریح کرد

از طلوع فجر تا طلیعه انتخابات

صبح دیروز نشست خبری علی دارابی، معاون امور استان‌های صداوسیما به منظور تشریح ویژه برنامه‌های انتخابات و دهه فجر مراکز استان‌ها با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. وی در این نشست اعلام کرد اسفند امسال، اولین انتخابات بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را شاهد خواهیم بود. از طرفی، اولین انتخابات بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب را پیش رو داریم. در ایام منتهی به ۲۲ بهمن که ایام‌ا... دهه فجر را داریم این رخداد بزرگ در شبکه‌های استانی منعکس می‌شود. همچنین 22 بهمن امسال با چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی مصادف است و به همین دلیل ویژه‌برنامه‌هایی هم تدارک دیده شده است. علاوه بر آن، تهیه و تولید مجموعه نمایشی طنز ترکیبی راه میانبر یا همان فصل دوم "ناخونک" در 30 قسمت 40دقیقه‌ای با رویکرد طنز برای ایجاد فضای شاد و مفرح در جامعه مرتبط با انتخابات (تولید مشترک سیمای استان‌ها و صدا و سیمای مرکز البرز) از دیگر اقدامات معاونت استان ها بوده است. همچنین معاون امور استان ها در این نشست به پخش سریال انقلابی جلال اشاره کرد که از روز جمعه 11 بهمن ماه از شبکه یک روانه آنتن می شود. وی تاکید کرد این سریال از تولیدات سیمای استان ها و صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی است که به قیام 29 بهمن 56 می پردازد. علاوه بر آن صدا و سیمای خراسان رضوی هم مجموعه طنز نمایشی در 16 قسمت با محوریت انتخابات و دهه فجر با نام برگ برنده تهیه و پخش می کند.

میزان رضایت بیش از 70 درصدی
به گزارش جام جم، معاون امور استان‌ها با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در دوم اسفند امسال، تصریح کرد: همکاران من در استان‌ها برنامه‌هایی را در این خصوص تولید می‌کنند. انتخابات امسال چند ویژگی دارد  ازجمله این‌که اسفند امسال، اولین انتخابات بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را شاهد خواهیم بود. از طرفی، اولین انتخابات بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب را پیش رو داریم. در ایام منتهی به ۲۲ بهمن که ایام‌ا... دهه فجر را داریم این رخداد بزرگ در شبکه‌های استانی منعکس می‌شود. همچنین 22 بهمن امسال مصادف است با چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی و به همین دلیل ویژه‌برنامه‌هایی هم تدارک دیده شده است.
دارابی عنوان کرد: از آنجا که هر رأیی که به صندوق‌ها ریخته می‌شود، نشان‏ دهنده مشارکت گسترده مردم در اداره امور و مانور قدرت برای دشمنان است، صداوسیما ۱۳۵ شبکه رادیو و تلویزیونی دارد که ۸۱ شبکه آن استانی است و در شورآفرینی برای انتخابات نقش دارند. در واقع برنامه ها نقش موثری در ایجاد وحد ملی و افزایش میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات دارد. در یک نظرسنجی در تابستان، میزان رضایت از شبکه‌های استانی بیش از ۷۰ درصد و خیلی زیاد و زیاد بوده است. همچنین میزان رضایت از رادیو هم 6/77 درصد خیلی زیاد و زیاد است.



راه اندازی پویش های انتخاباتی
معاون استان‌های رسانه ملی عنوان کرد: در زمان انتخابات پوشش برنامه از هزار نقطه کشور را به صورت زنده و تولیدی از شبکه‌های استانی و سراسری خواهیم داشت. همچنین ۲۵۰ موشن‌گرافیک با موضوع انتخابات را تولید کرده ایم. استفاده از رادیو نما به عنوان رسانه‌ای موثر در جذب هنر مردمی و انعکاس خلاقیت‌های شنوندگان در قالب عکس و انتخابات را هم در نظر گرفته ایم.
تولید و پخش برنامه‌های مرتبط با انتخابات در شبکه شما از جمله برنامه انتخاب شما و گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی استان‌های مختلف را هم خواهیم داشت. تولید شش نماآهنگ و ۳۰ سرود برای پخش در ایام انتخابات، تولید و توزیع ۲۴۷۵ قطعه پوستر، عکس نوشت، اینفوگرافیک، کاریکاتور و ۳۹۶۰ دقیقه در قالب‌های موشن گرافیک، فتو و ویدئو کلیپ، انیمیشن، پادکست، ویدئو، ویدئوکامنت، ویدئوگرافی، ۷۴۲۵ قطعه و ۱۱۸۸۰ دقیقه محتوا از بستر فضای مجازی، در راستای جریان سازی و ایفای نقش مکملی، با استفاده از راه اندازی پویش‏ های انتخاباتی بخش دیگر از فعالیت و برنامه ریزی‌های ماست.


از ناخونک 2 تا برگ برنده
به گفته دارابی، از زمستان ۹۷ ستاد انتخابات در معاونت امور استان‌ها و مراکز صدا و سیما تشکیل و حدود ۳۷۵جلسه برگزار شده است. پخش۱۲۹۲ ساعت برنامه های رادیویی با موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی و75 ساعت برنامه برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری که در فرصت باقیمانده ۱۶۹۲ ساعت برنامه انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و 180 ساعت برنامه انتخاباتی خبرگان رهبری خواهد بود.
همچنین پخش ۶۳۱ ساعت برنامه برای مجلس شورای اسلامی و ۲۰ ساعت خبرگان رهبری از سیمای استان‌ها و در فرصت باقیمانده پیش بینی می شود ۱۴۴۶ ساعت برای مجلس شورای اسلامی و ۱۲۳ ساعت برای خبرگان رهبری در سیما برنامه تولید و پخش  شود. همچنین مرکز البرز مجموعه طنز «میانبر» یا «ناخونک ۲» را ویژه انتخابات تهیه می کند. خراسان رضوی هم طنز ۱۶ قسمتی «برگ برنده» را با محوریت دهه فجر و انتخابات به تولید می‌رساند. برنامه‌های مختلفی برای شبکه شما در نظر گرفته شده است که شامل نماآهنگ، موشن‌گرافی و دیگر برنامه‌هاست.


پخش ویژه برنامه برای شهادت حاج قاسم
دارابی درباره سیاست‏ ها و راهبرد‌های انتخاباتی رسانه ملی عنوان کرد: تلاش برای حضور گسترده مردم در انتخابات، کمک به دستگاه‌های نظارتی، اجرایی و امنیتی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، تلاش برای تبدیل فضای کلی کشور در ایام انتخابات به فضای شور و نشاط و جشن ملی سیاسی، اهتمام در راستای تحکیم وحدت و انسجام ملی اقوام، مذاهب، قشر‌ها و گروه‏های مختلف مردم، تبیین جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی و وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس بر اساس وظایف مندرج در قانون اساسی و بیانات و رهنمود‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بخشی از سیاست‌های رسانه ملی در حوزه انتخابات است.
وی ادامه داد: تولید و پخش برنامه‌های تبلیغاتی ویژه نامزد‌های انتخابات مجلس و میان دوره ای خبرگان رهبری جزو برنامه های ماست و همزمان با چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی با دهه فجر،  برنامه‌هایی درباره تبیین و تحلیل آرمان‌های سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک مکتب و تبیین دستاورد‌های مجاهدت‏‌های مخلصانه و شجاعانه او و سایر شهیدان پخش خواهیم کرد. شهادت حاج قاسم خسارت بزرگی برای ما داشت، اما عظمت شهادت او نیز نقش مهمی در انسجام و وحدت ملی جامعه ما داشت. حضور گسترده مردم، هم نقش بازدارنده دارد و هم موجب خوشحالی مردم و نیروهای انقلاب خواهد شد.



تبریز در سال 56
علی دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در بخشی از این نشست با اشاره به تولید سریال «جلال» در معاونت استان‌ها و پخش آن از شبکه‌های یک و شما عنوان کرد: این سریال به مناسبت دهه فجر ساخته شده است. قبل از انقلاب رخدادهای مهمی باعث شعله‌ور شدن خواسته مردم برای انقلاب به وقوع می‌پیوندد، مثل حادثه ۲۹ بهمن ۵۶ تبریز که سریال جلال به این موضوع می‌پردازد.
وی ادامه داد: در آن زمان مرگ مشکوک شهید مصطفی خمینی و مرگ مشکوک دکتر شریعتی باعث شد بزرگداشت‌هایی برایشان برگزار شود، این سریال روایتی از برخی از این اقدامات و اتفاقات ارائه می‌کند. پخش این مجموعه تلویزیونی از روز جمعه از شبکه یک شروع و همزمان از شبکه یک از شبکه شما هم روانه آنتن می‌شود. این سریال در سیمای استان‌ها و در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی تولید شده است. مخاطبان با تماشای این سریال می‌توانند با حوادث دوران انقلاب آشنا شوند به ویژه نسل جوان. در بخشی از این نشست، تیزر سریال جلال پخش شد. این مجموعه به تهیه کنندگی مهدی کریمی تولید شده است. جلال، درامی اجتماعی از رخداد‌های اجتماعی و روز‌های انقلاب اسلامی در سال‌های منتهی به ۲۹ بهمن ۵۶ آذربایجان شرقی است که حمیرا ریاضی، عمار تفتی، هادی افتخارزاده، مهران رجبی، رضا آبپاک، سنا پورسعیدی، کامیار شکیبایی، فاطمه شکری، حامد منافی و دیگر بازیگران تلویزیون و بومی آذربایجان شرقی درآن ایفای نقش کرده اند. این سریال بیش ازصد محل فیلمبرداری دارد و بیش از۲۰۰ بازیگر در این مجموعه، بازیگران اصلی را همراهی کرده اند.


تولید 30 مجموعه نمایشی فاخر
دارابی اشاره کرد: شبکه‌های استانی روی ماهواره است و همه جای دنیا آنها را می‌بینند از سبک، مدل گفت‌وگو و سواد و... در معرض دید قرار می‌گیرد. کشور با اقلیم متنوع باید در شبکه‌های استانی دیده شود. ما به صنعت گردشگری کمک می‌کنیم و برنامه سازی‌هایی داشته ایم که به این صنعت کمک کند.
معاون امور استان‌ها گفت: ما اکنون بیش از ۳۰مجموعه نمایشی فاخر در دست تولید داریم که برخی در حال تدوین است. به عنوان نمونه، سریال سنجرخان هم به کارگردانی لطیفی آغاز می‌شود. ما سالی هزار قطعه موسیقی و کلیپ تولید و پخش می‌کنیم، اما نیاز است بودجه و اعتبار تامین شود.


جایزه بخش ویژه به تولیدات شهید سلیمانی
به گفته دارابی، هر یک از شبکه‌های استانی ویژه ایام دهه فجر سریال‌هایی را آماده پخش کرده اند. سریال محرمانه در باران از دیگر آثاری است که در اصفهان تولید شده و از شبکه شما پخش می‌شود. همچنین در حوزه پویانمایی هم آثار متنوعی با این محوریت برای کودکان و نوجوان تولید شده است. همچنین تولید مستندهایی با محوریت انقلاب از دیگر برنامه‌های مراکز استان‌هاست. همچنین این معاونت قرار است در این ایام ا... دهه فجر تصاویر آرشیویی از انقلاب را پخش کند که برای مردم حس نوستالژی دارد.
وی عنوان کرد: برنامه‌های شبکه‌های استانی صدا و سیما برای دهه مبارک فجر تولید شده‌اند. تهیه و تولید ۳۴۱۵ ساعت برنامه به منظور گرامیداشت ایام ا... دهه مبارک فجر در شبکه‌های استانی صدا و سیما تصویب شده است. سهم سیما از این میزان ۱۹۰۳ و سهم رادیو‌های استانی ۱۵۱۲ ساعت است.
دارابی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به برگزاری جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها که سال آینده برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره تابستان 99 در شهر اردبیل برگزار می‌شود و جایزه بخش ویژه جشنواره تولیدات مراکز استانی به تولیداتی با محور شهید سلیمانی اهدا خواهد شد.
معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در پاسخ به سوال جام جم که با توجه به این‌که پویانمایی‌های خوبی در مراکز استان‌ها تولید می‌شود، آیا در حوزه انقلاب هم آثاری تولید کرده اید یا نه، می‌گوید: بله، پویانمایی‌های متنوعی تهیه و پخش می‌شود و ضمن این‌که تولید چنین آثاری در مراکز استان‌ها به شکل جدی پیگیری می‌شود. به‌همین دلیل جشنواره پویانمایی را برگزاری می‌کنیم که بخش عروسکی هم به آن اضافه شده است. سومین دوره جشنواره پویانمایی و عروسکی هم نیمه دوم سال آینده در استان هرمزگان برگزار می‌شود که جزو رخدادهای مهم کشور خواهد بود. علاوه بر آن ما بدهی‌هایمان را در این حوزه تسویه کرده‌ایم. در مجموع جریان ساخت پویانمایی کشور در مرکز صبا معاونت سیما و معاونت استان‌ها رونق خوبی گرفته است.



تولیدی شدن برنامه‌ها به معنای محدودیت نیست
وی درباره تولیدی شدن برنامه‌های استانی در سیاست جدید سازمان اظهار کرد: بحثی در دوره علی عسگری مطرح است که برنامه‌های برند سازمان و شبکه‌های استانی مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین ما در معاونت استان‌ها از برنامه‌های برند صیانت خواهیم کرد. مهم است نقدمان مشفقانه باشد. بیان واقعیت‌ها نباید منجر به سیاه نمایی شود.
دارابی ادامه داد: مساله ضبطی شدن برخی برنامه‌ها به معنای محدودیت در بیان حقایق و واقعیت‌ها نیست. بعضی مدیران از چند ماه قبل به برخی برنامه‌ها تذکر داده بودند.
از طرفی حجم برنامه‌های زنده زیاد است. ما در استان‌ها هم این مشکل را داریم که گاهی برنامه زنده با افت مخاطب مواجه می‌شود. دستورالعملی به شبکه‌های استانی ارائه کرده‌ایم که چه برنامه‌هایی شامل برنامه‌های زنده می‌شود.


تذکر به یک مدیر
در ادامه دارابی درباره پخش تکراری شبکه‌های استانی تصریح کرد: مدیریت جدول پخش مهم‌ترین کار است که بیننده و شنونده احساس تکرار نداشته باشد. این اتفاق باعث ریزش مخاطب می‌شود. سامانه‌ای طراحی شده است و به استان‌ها اجازه داده نمی‌شود چند استان یک برنامه یا سریال را در شبکه‌ها تکراری بروند.
وی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت به قومیت‌ها عنوان کرد: استان‌ها درصدی از برنامه‌ها را باید به زبان محلی پخش کنند و این نکته برای ما اهمیت دارد. سریال‌هایی هم در استان‌های مختلف با همین رویکرد در حال ساخت است.  چندی پیش هم تذکری به یکی از مراکز داریم که بخش خبری را  که باید به زبان محلی پخش می‌شد، حذف کرده بود. همان‌طور که صیانت از زبان فارسی برای ما مهم است، روی زبان‌های محلی هم تاکید داریم و حتی دستورالعمل داریم که حتما از لباس، زبان، غذای محلی و آداب و سنن این شهرها و استان‌ها استفاده شود.