فاجعه قرن

بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز برای رونمایی از طرح صلح ترامپ به آمریكا رفته‌اند

فاجعه قرن

دونالد ترامپ، ‌رئیس جمهور ایالات متحده آمریكا تصمیم گرفته است در جریان سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتز رهبر ائتلاف آبی-سفید، از سند معامله قرن در كاخ سفید رونمایی كند. اگرچه ترامپ طی یك‌سال اخیر قصد داشت پس از چینش كابینه در سرزمین‌های اشغالی و فراتر از آن، ‌ایجاد ثبات سیاسی در جبهه متحدان عربی منطقه‌ای آمریكا از این سند رونمایی كند، اما این پیش شرط‌ها هیچ‌گاه تحقق نیافته و نخواهند یافت. ترامپ در حالی قصد دارد از سند معامله قرن رونمایی كند كه رژیم اشغالگر قدس، عربستان سعودی و برخی حكام كشورهای حاشیه خلیج‌فارس در سخت‌ترین و بی‌ثبات‌ترین وضعیت منطقه‌ای ممكن به سر می‌برند. در مقابل، جبهه مقاومت به‌عنوان اصیل‌ترین جریان مخالف رژیم صهیونیستی و متعاقباً معامله قرن، در شرایط ایده‌آلی قرار دارد. به عبارت بهتر، ‌ترامپ در حالی قصد دارد از سند ننگین معامله قرن رونمایی كند كه توازن قوا در منطقه، هم از جنبه گفتمانی و هم از جنبه عملیاتی به سود جبهه مقاومت رقم خورده است. در چنین شرایطی فاجعه قرن از ابتدا به صورت مرده متولد می‌شود.

برخی تحلیلگران مسائل منطقه معتقدند رونمایی از سند معامله قرن در كاخ سفید، مصداق عینی تنفس مصنوعی ترامپ به نتانیاهو محسوب می‌شود. اگرچه ترامپ با دعوت از رقیب نتانیاهو یعنی بنی گانتز سعی كرده است نگاه بی طرفانه خود را در انتخابات پیش رو در سرزمین‌های اشغالی به اثبات برساند، اما مواضع نتانیاهو در آستانه سفر به ایالات متحده نشان دهنده رضایت خاص وی از این اقدام رئیس جمهور آمریكاست. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در آستانه سفر به واشنگتن طرح معامله قرن را تاریخی برشمرده و در این خصوص می‌گوید: فرصتی از این نوع تنها یك بار در تاریخ اتفاق می‌افتد و نمی‌توانیم آن را از دست دهیم. امیدوارم در آستانه لحظه‌ای تاریخی برای خودمان باشیم.
با این حال آویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل بیتنا كه اتفاقاً قبلاً در دولت نتانیاهو سمت‌های حساسی از جمله وزارت امور خارجه و وزارت جنگ را در دست داشته است، این گونه به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پاسخ داده است: طرح معامله قرن برای نجات نتانیاهو (از سقوط) است. اعلام زودهنگام طرح معامله قرن آمریكا یعنی حدود پنج هفته پیش از برگزاری انتخابات در اسرائیل مساله‌ای شك‌برانگیز است. افشای محتوای طرح معامله قرن دقیقاً در همان روزی كه پارلمان اسرائیل مساله لغو مصونیت نتانیاهو را بررسی می‌كند، مانع بررسی عمیق و جدی طرح آمریكایی خواهد شد كه یكی از طرح‌های مهم سال‌های اخیر محسوب می‌شود.
ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود. بسیاری از تحلیلگران صهیونیستی نیز معتقدند تل آویو قدرت مدیریت این طرح و مواجهه با عواقب و تبعات ناشی از آن را نخواهد داشت. رون بن یشای، تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت درباره تنش نظامی با فلسطینی‌ها در صورت رونمایی از معامله قرن می‌نویسد: دیدار نزدیك میان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتز رئیس ائتلاف آبی- سفید در راستای آمادگی برای اعلام معامله قرن می‌تواند منجر به متشنج شدن وضعیت میدانی در اراضی فلسطینی، نوار غزه، كرانه باختری و اردن شود.
 واكنش گروه‌های فلسطینی
به طرح   صلح
جبهه مقاومت در منطقه و به‌خصوص گروه‌های مبارز فلسطینی مخالفت كامل و مبنایی خود را با طرح معامله قرن و هرگونه معامله‌ای كه در آن حقوق كامل فلسطینیان و خروج صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی تضمین نشود، اعلام كرده است. حتی تشكیلات خودگردان فلسطین، جنبش فتح و دیگر گروه‌های طرفدار گفتمان سازش نیز با این طرح مخالفت كرده و مفاد آن را غیر قابل قبول دانسته‌اند. به عبارت بهتر، در كنار مخالفت مبنایی جبهه مقاومت با معامله قرن و هر گونه طرح مشابه،‌ دیگر گروه‌های فلسطینی نیز این طرح را غیر قابل قبول و محكوم به شكست دانسته‌اند.
در تازه‌ترین این مواضع، محمد الهندی، عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی می‌گوید: سخن گفتن از معامله قرن در این برهه زمانی را با هدف نابودی آنچه از مسأله فلسطین باقی مانده دانست و گفت، احتمالاً وضعیت به سمت تنش پیش خواهد رفت.
فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس نیز ضمن رد طرح معامله قرن اعلام كرد: تمام این اقدامات آمریكایی و اسرائیلی، موجودیت فلسطینی و هویت قدس اشغالی و رابطه امت اسلام به فلسطین و مسجدالاقصی را هدف گرفته است.
نبیل ابوردینه، سخنگوی تشكیلات خودگردان نیز در واكنش به ادعای ترامپ كه گفته بود با فلسطینی‌ها درباره این طرح صحبت كرده، اعلام كرد، وی نه به صورت خلاصه و نه به صورت مفصل درباره این طرح با تشكیلات خودگردان صحبتی نداشته است و رام‌ا... با این طرح موافق نیست.


معامله قرن چه می‌گوید؟
در ماه آوریل امسال، دولت آمریكا برخی بندهای این طرح را پیش از رونمایی اعلام كرده است البته ابعاد نهایی این طرح هنوز به شكل كامل معرفی نشده است.
كشور فلسطین با حاكمیت محدود در نیمی از كرانه باختری و كل نوار غزه تشكیل می‌شود.
اسرائیل مسؤولیت امنیتی بخش اعظم كرانه باختری و گذرگاه‌های مرزی را در اختیار خود می‌گیرد.
محله‌های عربی قدس شرقی به جزء بخش قدیمی این شهر به كشور فلسطین ملحق می‌شود.
وادی اردن تحت سیطره نظامی اسرائیل باقی می‌ماند.
ابودیس، پایتخت پیشنهادی فلسطین است.
غزه به شرط موافقت حماس با خلع سلاح با كشور جدید فلسطینی ادغام می‌شود.
به موجب این طرح باید اسرائیل را به عنوان یك میهن برای ملت یهود و فلسطین را با حاكمیتی محدود به عنوان میهن فلسطینیان به رسمیت شناخت.
در این طرح حق بازگشتی برای آوارگان فلسطینی در نظر گرفته نشده و اساساً در خصوص این حق اساسی سخنی به میان نیامده است، ‌ولی ساز و كاری برای اعطای خسارت به آنان از سوی جامعه بین الملل تدوین می‌شود.
فلسطین و اردن به طور مشترك بر مقدسات شهر قدس نظارت می‌كنند.



دقیقا كدام صلح؟
اخیرا عبدا... بن زاید، وزیر خارجه امارات عربی متحده در پیامی توییتری اقدام به بازنشر مقاله پایگاه اسپكتیتور در خصوص لزوم عادی سازی روابط اعراب و تل آویو كرده است. این اقدام بن زاید، با استقبال فوری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی رو به رو شده است. اسپكتیتور در مقاله‌ای تحت عنوان «یك ائتلاف عربی-اسرائیلی در حال شكل‌گیری در خاورمیانه است» نوشته است: به نظر می‌رسد شاهد عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل هستیم.
سفر وزیرخارجه رژیم صهیونیستی به عمان نشان دهنده همین مسأله است. همچنین خاخام‌های این رژیم آزادانه می‌توانند در كنیسه‌هایی كه در دبی وجود دارد تردد كنند و پادشاه بحرین نیز همین مسیر را در پیش گرفته است.
 نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی توییتری در واكنش به این اقدام ننگین عبدا... بن زاید می‌نویسد: «زمان آن فرا رسیده است كه عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و كشورهای عربی محقق شود و طرفین به سوی صلح گام بردارند.»
بهتر است سران رژیم‌های دیكتاتوری عربی، ‌قبل از آن كه بخواهند به مهره‌های بازی واشنگتن و تل آویو در پروسه اجراسازی معامله قرن تبدیل شوند، كمی صفحات تاریخ را ورق بزنند و سرنوشت خیانتكاران به آرمان‌های فلسطین از جمله انورسادات را مطالعه و مرور كنند.