4 فرمول موفقیت شركت اپل

4 فرمول موفقیت شركت اپل


شركت اپل از موفق‌ترین كسب‌وكارهای دنیای امروز است. مجموعه‌ای كه استیو جابز و استیو وازنیاك ابتدای دهه ۷۰میلادی راه‌اندازی كردند، امروزه حتی پس از مرگ جابز در مسیر رشد و موفقیت قرار دارد. اپل اولین شركتی است كه بیش از هزار میلیارد دلار در جهان ارزش دارد و استیو جابز نیز از مشهورترین افراد در حوزه كسب‌وكارهای هوشمند محسوب می‌شود. اپل از شروع به كار خود فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه كرده است. از دوران افول و عدم موفقیت در بعضی از ایده‌ها تا تغییرات بنیادی در تیم مدیریت، اما با این حال توانسته بر مشكلات فائق آید و در بازار جهانی خود را تثبیت كند. در ادامه به بعضی از دلایل موفقیت اپل اشاره می‌كنیم.
تفكر دیزاین، چیزی كه جابز از آن استفاده می‌كرد
شاید اصلی‌ترین عاملی كه اپل را از سایر شركت‌ها متمایز می‌كند جاری بودن تفكر دیزاین در آن است. استیو جابز با این‌كه دیزاینر نبود از این شیوه در توسعه محصولاتش بهره می‌برد. بسیاری از محصولات اپل در زمان عرضه تفاوت واضحی با رقبا داشت مثلا زمانی كه برای گوش كردن به یك آهنگ خاص ناچار بودید كل آلبوم موسیقی را بخرید، اپل با ارائه آی‌پاد (iPod) و راه‌اندازی آی‌تیونز (iTunes) امكان دانلود تك آهنگ‌ها را فراهم كرد. این امر انقلابی در دنیای موسیقی بود و هم برای تهیه‌كنندگان موسیقی ارزشمند بود و هم برای كاربران كه هزینه كمتری برای آهنگ موردعلاقه‌شان پرداخت می‌كردند (به دلیل تفاوت‌های قوانین كپی‌رایت، این مساله در ایران اهمیتی ندارد). یافتن مساله و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه و ارزش‌های پیشنهادی یكتا به مرور از عوامل اصلی موفقیت اپل شدند.
مشتریان در جست‌وجوی هویت
محصولات اپل كاربران را به عضوی از خانواده این شركت تبدیل می‌كنند. تركیب محصولات، سیستم عامل اختصاصی و ویژگی‌هایی كه در محصولات اپل (حداقل در زمان عرضه) در بازار یكتا هستند باعث می‌شود كاربران بخواهند از محصولاتش استفاده كنند. اپل با دیزاین هوشمندانه، خود را به بخشی از هویت كاربرانش تبدیل كرده است. از اسم محصولات گرفته، مثل آیفون  (iPhone)یعنی من موبایل تا سیستم عامل یكپارچه و ارتباط راحت میان محصولات، تلاش اپل برای ایجاد حس وفاداری دیده می‌شود. اپل به دنبال ارائه یك سبك زندگی ذیل برند خود است.
فروش خوب یعنی موفقیت
برنامه‌های معرفی محصولات اپل در دنیا شناخته شده هستند. اپل شكل جدیدی از ارائه محصول را معرفی كرده است. جاری بودن روح برند در همه چیز (از ظاهر مدیران تا مراكز فروش) در شناسایی و حس یكپارچگی توسط كاربران بسیار موثر است. خدمات پس از فروش اپل یكی از بهترین نمونه‌ها در سراسر دنیاست. تمركز روی فروش باعث تغییراتی در نگرش كلی اپل شده است. محصولات اپل كاربرپسند است و بازخوردهای كاربری در توسعه محصولات اهمیت ویژه‌ای دارد. اید‌ه‌های جدید كه محصولات اپل را از دیگران متمایز كند همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرد و اپل برعكس رقبایش كه ارائه‌دهنده مدل‌های مختلفی از یك محصول هستند، در هر سال فقط یك مدل از هر محصول ارائه می‌كند.
دیزاین و ایجاد ارزش برای اپل
سرمایه‌گذاری اپل روی احساسات كاربران، از زمانی كه اسم اپل را می‌شنوند تا وقتی یكی از محصولات را تهیه می‌كنند و به خدمات پس از فروش نیاز پیدا می‌كنند،‌ مشهود است. پیاده‌سازی اصول ده‌گانه دیزاین خوب دیتر رامس (Dieter Rams) نشان از علاقه‌مندی اپل به بهره‌گیری از دیزاین برای رشد دارد. توجه به نیازهای كاربری، سادگی، تمركز بر كارایی و توجه به محیط‌زیست از اصول پیاده‌شده در اپل است. این شركت با ارائه شكل جدیدی از تولید و عرضه محصولات و با تكیه بر دیزاین توانسته است به شركتی موفق در دنیای دیجیتال تبدیل شود.