رقابت در تولید محتوای بومی

جام‌جم از برگزاری دومین رویداد تولید محتوای دیجیتال به همت سازمان فضای مجازی بسیج گزارش می‌دهد

رقابت در تولید محتوای بومی

در سال‌های اخیر با توجه به رشد فزاینده و توسعه همه‌جانبه حوزه دیجیتال و گسترش فضای ارتباطات مجازی، تولید محتوای مناسب و آگاهی‌رسان و در عین حال جذاب، از مهم‌ترین دغدغه‌های جوامع، سازمان‌ها، مجموعه‌ها و حتی شركت‌های فعال در عرصه‌های مختلف است. این اهمیت موجب شده حوزه تولید محتوای دیجیتال به یكی از فرصت‌های شغلی مناسب و پردرآمد این روزها در سراسر دنیا تبدیل شود. با توجه به نقش پررنگ محتوای دیجیتال در فرهنگسازی و آگاهی‌رسانی در دنیای امروز و همچنین تأكید رهبر انقلاب در بیاناتشان به اهمیت توجه به محتوای فضای مجازی، سازمان فضای مجازی بسیج از سال گذشته در جهت ایجاد فضای رشد و توسعه برای شركت‌های نوپای فعال در عرصه‌های مختلف تولید محتوای دیجیتال، اقدام به برگزاری رویداد استارت‌آپی تولید محتوای دیجیتال كرده است. امسال مرحله نخست دومین دوره این رویداد، از دوم تا چهارم بهمن با حضور 500 تیم فعال و شركت 1500 نفر از فعالان عرصه دیجیتال در سراسر كشور به صورت همزمان در 32 استان برگزار شد. مهدی جعفری، دبیر رویداد و رئیس مركز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با جام‎جم ضمن اشاره به نحوه برگزاری این رویداد از اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی برای حمایت از كسب‌وكارهای نوپا در عرصه فضای مجازی می‌گوید.

اولین رویداد تولید محتوای دیجیتال فضای مجازی بسیج، آذر 97 در سه رشته نرم‌افزارهای همراه، بازی‌های رایانه‌ای و پویانمایی با شركت 92 تیم و حضور نزدیك به 300 نفر از فعالان حوزه دیجیتال برگزار شد. به گفته برگزاركنندگان این مسابقه، این رویداد توانسته بود با نگرشی متفاوت نسبت به سایر رویدادهای مشابه كشور، بستری مناسب برای معرفی و رشد شركت‌های نوپا در حوزه فضای مجازی را فراهم كند. امسال این رویداد در سطحی بسیار گسترده‌تر در سراسر كشور و در سه مرحله در حال برگزاری است.
مهدی جعفری، دبیر برگزاری این رویداد، با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر بسیج در حوزه فضای مجازی به جام‌جم می‌گوید: «در بررسی‌هایی كه درخصوص عملكرد اولین دوره این رویداد داشتیم، به این نتیجه رسیدیم كه ظرفیت بسیج در سراسر كشور بی‌نظیر است و برگزاری چنین رویدادهایی موجب بهره‌وری بهتر از این ظرفیت‌ها خواهد شد. از سوی دیگر به دلیل مواجه شدن با تقاضای بسیار گسترده‌تر نسبت به سال گذشته تصمیم گرفتیم كه تغییری در نحوه برگزاری این رویداد ایجاد كنیم تا امكان مشاركت از سراسر كشور برای تمام هموطنان فعال در عرصه فضای مجازی به صورت یكسان فراهم شود.»
 تولید محتوای بومی
 اولویت اصلی رویداد
دبیر برگزاری دومین رویداد تولید محتوای مجازی با اشاره به سه وجه تمایز عمده این رویداد با سایر رویدادهای مشابه كشوری تصریح می‌كند: «این اولین رویدادی است كه به صورت همزمان در سه رشته مختلف نرم‌افزار همراه، بازی و پویانمایی در كشور برگزار شده است. برتری دیگر این رویداد محفوظ ماندن محور و موضوع مسابقات تا روز برگزاری است، به این ترتیب دو عنصر خلاقیت و تبحر شركت‌كنندگان بدون هیچ آمادگی ذهنی قبلی به چالش كشیده خواهد شد. نقطه قوت دیگری كه در هر دوره این رویداد لحاظ شده بود، داوری فرآیند محور بود. معمولا در سایر رویدادها داوری‌ها محصول‌محور بوده و فقط در مرحله آخر رویداد وارد می‌شود. در حالی كه در این رویداد تلاش شد تا تیم داوری از نقطه آغاز تا پایان و ارائه محصول نهایی، كل فرآیند را زیر نظر داشته و در امتیاز هر تیم لحاظ كنند.»
جعفری درخصوص موضوعات مسابقه
در هر یك از سه رشته به جام‌جم می‌گوید: «در بخش نرم‌افزار همراه، «رونق تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی»، در بخش پویانمایی «ملت مقاوم» و برای بخش بازی‌های رایانه‌ای، «باید قوی شویم» از كلید واژه‌های بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه 27 دی 98 انتخاب شد.» وی می‌افزاید: «پس از در نظر گرفتن مسائل فنی كه قطعا یكی از ملاك‌های اصلی داوری خواهد بود از منظر محتوایی، بومی‌بودن محصولات و تناسب آنها با فرهنگ و روحیات اقوام مختلف كشور بیشترین امتیاز داوری را به خود اختصاص خواهد داد. توجه به سبك زندگی، فرهنگ و ادبیات حاكم در منطقه زندگی شركت‌كننده از ملاك‌های اصلی در انتخاب برگزیدگان این دوره از رویداد خواهد بود.»
 جلوه لشكر سایبری در شمسا
جعفری در پاسخ به جام‌جم درخصوص هدف از برگزاری این رویداد توضیح می‌دهد: «در این رویداد دو هدف عمده دنبال شد؛ نخست، برداشتن گام مهمی در جهت تحقق ایجاد نهضت تولید محتوای دیجیتال بومی در سراسر كشور بود. به عبارت دیگر بتوانیم محتوای مناسب و متناسب با فرهنگ هر منطقه از كشور را با كمك متخصصان و فعالان حوزه دیجیتال در همان منطقه توسعه دهیم. دوم، محقق نمودن مطالبه رهبر انقلاب در شكل‌گیری لشكر سایبری از طریق شناسایی، ساماندهی و سازماندهی ظرفیت‌های توانمند بسیج در عرصه تولید محتوای دیجیتال است. این موضوع در قالب شبكه مردمی سایبری انقلاب اسلامی (شمسا) در حال شكل‌گیری است و از سال گذشته بخش‌هایی از آن سازماندهی شده‌ است، زیرا تولید محتوا در فضای مجازی یكی از اساسی‌ترین و پایه‌ای‌ترین بخش‌های حضور فعال، مؤثر و جریان‌ساز در فضای مجازی است و اگر بخواهیم گامی تأثیرگذار و جریان‌ساز در جهت تولید محتوا برداریم، باید ابتدا شبكه‌ای قدرتمند در سراسر كشور سازماندهی كنیم.»
 رقابت سه‌مرحله‌ای در سه رشته
جعفری درخصوص نحوه برگزاری این رویداد توضیح می‌دهد: «امسال این رویداد در سه مرحله برگزار شد. در مرحله اول، از دوم تا چهارم بهمن 98 در مراكز مشخص شده بسیج همه استان‌های كشور، شركت‌كنندگان در قالب تیم‌های سه نفره مانند سال گذشته در سه رشته به رقابت پرداختند. همچنین در مركز فضای مجازی بسیج نیز امكان حضور مهمانان ویژه‌ای چون دكتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، سردار ابوالفضل شكارچی، معاون فرهنگی ستاد كل نیروهای مسلح، سردار محمدحسین سپهر، جانشین سازمان بسیج، سردار عبدالرضا آزادی، معاون فرهنگی هنری بسیج و بسیاری دیگر از مسؤولان و اقشار مختلف بسیج و همچنین ارتباط تصویری آنها با هر 32 حوزه برگزاری رویداد در استان‌های كشور فراهم شد.»
به گفته دبیر برگزاری این رویداد، از میان 500 تیم شركت‌كننده در مرحله اول این مسابقات در مجموع 160 تیم به عنوان تیم‌های برتر برگزیده شدند. همچنین در آیین اختتامیه مرحله اول این رویداد كه به صورت همزمان برگزار شد، به تیم‌های برتر اول تا سوم در هر یك از سه رشته، جوایزی اهدا شد. جعفری با تأكید بر این كه این اختتامیه به معنای پایان كار نیست، تصریح می‌كند: «160 تیم برگزیده تا یكشنبه گذشته، 6 بهمن مهلت داشتند محصول نهایی تولید شده در بخش اول را به دبیرخانه رویداد ارسال كنند. هیات داوران كه از بهترین و شناخته‌شده‌ترین افراد فعال در این سه حوزه تشكیل شده قرار است طی دو هفته از میان محصولات ارسال شده، 40 تیم را به عنوان تیم‌های راه‌یافته به مرحله نهایی انتخاب كنند.»
پس از اعلام این 40 تیم، شركت‌كنندگان به مدت دو هفته فرصت خواهند داشت تا در صورت نیاز تغییرات نهایی را در محصولشان ایجاد و خود را برای شركت در مرحله سوم آماده كنند. جعفری در خصوص نحوه برگزاری مرحله سوم و پایانی این رویداد به جام‌جم می‌گوید: «مرحله سوم این رویداد در نیمه اول اسفند به مدت یك روز از صبح تا شب برگزار خواهد شد. در این مرحله هر یك از تیم‌های منتخب، 15 دقیقه فرصت خواهند داشت تا محصول تولیدی‌شان را در برابر هیات داوران ارائه كرده و از آن دفاع كنند. در نهایت بر اساس نظر هیات داوران سه تیم در هر یك از سه حوزه رویداد به عنوان تیم‌های برتر انتخاب خواهند شد.»




 ظرفیت اشتغالزایی
در سراسر كشور
به گفته دبیر برگزاری این رویداد، تیم‌های برگزیده در مرحله پایانی مورد حمایت زیرساختی و مالی سازمان فضای مجازی بسیج قرار خواهند گرفت تا بتوانند محصولشان را به مرحله تجاری‌سازی رسانده و به بازار عرضه كنند. به این ترتیب فضای مناسبی برای اشتغالزایی در این عرصه ایجاد خواهد شد. جعفری در خصوص سایر تیم‌های شركت‌كننده در این رویداد می‌افزاید: «علاوه بر تیم‌های برگزیده، سایر برگزیدگان مرحله اول نیز بر اساس اولویت‌ها و توانمندی‌هایی كه ارائه كرده‌اند در شبكه ملی سایبری دعوت به همكاری خواهند شد و به این ترتیب فضای اشتغال بسیار خوبی در این حوزه در سراسر استان‌های كشور فراهم می‌شود.»