جنگ در آشیانه «کبوتر»ها

نطق سالانه ترامپ در کنگره، دشمنی‌های عمیق میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان را به نمایش گذاشت

جنگ در آشیانه «کبوتر»ها

 به نظر می رسد جدال کنترل شده و مدیریت شده دموکرات‌ها و جمهوریخواهان، که در ادبیات سیاسی آمریکا به ترتیب با لقب و عنوان کبوترها و بازها شناخته می شوند، جای خود را به منازعه ای جدی ، عمیق و خونین داده است.به عبارت بهتر، واشنگتن هم اکنون در دام منازعه ای گرفتار شده است که خود مدت‌ها در خلق آن در کشورهای دیگر پیشگام و دخیل  بوده است.
وقتی ترامپ و پلوسی از خجالت هم در می آیند!
ماجرا در ظاهر از جایی که سه شنبه شب به وقت محلی آمریکا( چهارشنبه صبح به وقت ایران )، ترامپ برای قرائت نطق سالانه خود در کنگره حضور پیدا کرد.در لحظه ورود ترامپ به جایگاه سخنرانی، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات، دست خود را به سوی ترامپ دراز کرد، اما رئیس جمهور آمریکا بدون آن‌که با وی دست دهد، سخنرانی خود را آغاز کرد.نانسی پلوسی نیز در پایان سخنرانی ترامپ،  در مقابل سناتورها، نمایندگان مجلس، اعضای کابینه و اعضای دیوان عالی آمریکا، متن سخنرانی سالانه دونالد ترامپ ( که نسخه ای از آن  در اختیارش قرار گرفته بود) را  پاره کرد.در جریان سخنرانی ترامپ،  نانسی پلوسی و زنان دموکرات عضو کنگره، در اعتراض به رفتارها و سیاست‌های داخلی و خارجی ترامپ لباس سفیدرنگ پوشیده بودند.به نظر می رسد این رنگ تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آبان سال آینده ( نوامبر سال 2020) به مثابه یک نماد اعتراضی از سوی مخالفان ترامپ مورد استفاده قرار گیرد. نکته جالب توجه این‌که در جریان سخنرانی ترامپ در کنگره و در حالی که نمایندگان جمهوریخواه مدام وی را بابت سخنان تبلیغاتی و انتخاباتی اش تشویق می کردند، بسیاری از نمایندگان دموکرات سرگرم مطالعه و اقدامات جانبی دیگر بوده و حتی برخی از آنها محل سخنرانی را ترک کردند.
حملاتی که همچنان ادامه دارد
منازعه علنی ترامپ و نانسی پلوسی، با یارکشی هایی از سوی دو طرف همراه بوده است.سناتورها و نمایندگان و چهره‌های سرشناس حزب دموکرات، از اقدام رهبرکنگره در پاره کردن نطق سالانه ترامپ حمایت کرده و در مقابل، کاخ سفید و مقامات و نمایندگان  حزب جمهوریخواه به صورت تمام قد از رئیس جمهور این کشور حمایت کرده اند.
نانسی پلوسی پس از سخنرانی ترامپ، با صدور بیانیه ای شدیداللحن  تاکید کرد :
« سومین سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور ترامپ، کلکسیون طولانی از دروغ‌هایی بود که با هدف گمراه‌ کردن مردم آمریکا از عملکرد این دولت به ویژه در موضوع خدمات درمانی طراحی شده بود. خطاهای ارائه شده در صفحه به صفحه سخنرانی (ترامپ) باید هشداری برای تمامی آنهایی باشد که از این رئیس‌جمهور انتظار حقیقت و سیاست‌هایی در خور دولت و مردم آمریکا دارند. مردم آمریکا شایسته رئیس جمهور هستند که شرافت داشته باشد!»
جیم مک گاورن، نماینده دموکرات  ایالت ماساچوست و رئیس کمیته قوانین مجلس نمایندگان آمریکا نیز در خصوص سخنرانی ترامپ در کنگره می گوید :
«این آدم هیچ شرم و حیایی ندارد. منظورم این است که کاری جز دروغگویی بلد نیست. اینجا آمده و شروع به حرف زدن از محافظت از افراد با سابقه بیماری می‌کند. او سه سال گذشته را صرف جلوگیری از محافظت از افراد با سابقه بیماری کرده است. هم‌اکنون اینجا آمده تا  قانون مراقبت به صرفه (اوباماکر) را از بین ببرد.»
در مقابل، حساب رسمی توییتری کاخ سفید  بدون اشاره به رفتار اولیه  ترامپ در قبال نانسی پلوسی، پاره کردن نطق سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا توسط رئیس مجلس نمایندگان را توهین آمیز خواند و آن را محکوم کرد. وزیر خارجه آمریکا نیز مانند همیشه در دفاع از ترامپ وارد میدان منازعه شد .  مایک پمپئو در واکنش به این اقدام نانسی پلوسی تصویری از پویانمایی آمریکایی «خانواده سیمپسون‌ها» را منتشر کرد؛تصویری که پامپئو منتشر کرده یکی از شخصیت‌های این پویانمایی به نام لیزا سیمپسون را نشان می‌دهد که با چشمانی اشکبار در حال پاره کردن یک برگه کاغذ است.وی با انتشار این تصاویر، نانسی پلوسی را در حد یک شخصیت کارتونی تقلیل داده است.
کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا  نیز در پیامی توییتری نوشت : «پلوسی خیلی حقیر است .پاره کردن یک تکه کاغذ حقایق نوشته شده روی آن را تغییر نمی‌دهد! به رغم وجود دموکرات‌هایی که هیچ کاری انجام نمی‌دهند، آمریکایی‌ها دارند پیروز می‌شوند.»
با این حال نانسی پلوسی در مقابل هجمه های وارده از سوی جمهوریخواه تاکید کرده است پاره کردن نطق سالانه ترامپ، مودبانه ترین و حداقل ترین کاری بوده که وی در مقابل رفتارها، ادعاها و سیاست‌های ترامپ صورت داده است.
نقطه آشکارساز جنگ سیاسی در آمریکا
بیشتر رسانه های غربی، تقابل علنی شکل گرفته میان رئیس جمهور و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را مصداق عینی بروز یک جنگ سیاسی تمام عیار در ایالات متحده دانسته اند.
نشریه پولیتیکو در قسمتی از گزارش هشدار آمیز خود در خصوص منازعه اخیر در کنگره نوشته است :
« جدال نانسی پلوسی و دونالد ترامپ در کنگره ، در سراسر ایالات متحده بازتاب داشته و تاثیرگذار بوده است.به نظر می‌رسد منازعات سلسله وار  رئیس جمهور و رهبر کنگره از کنترل خارج شده است.»
همچنین شبکه سی ان ان در قسمتی از گزارش خود به نقل از جیمز آکوستا، یکی از مشاوران رئیس جمهور آمریکا می‌نویسد:
«کشور ( آمریکا) به شدت دچار تفرقه شده است.به نظرم ترامپ با رد کردن دست نانسی پلوسی فرصت مهمی را برای ایجاد اتحاد در کشور از دست داد! با این حال دموکرات‌ها نیز با سکوت در جریان سخنرانی ترامپ و اقداماتی که صورت دادند، دچار اشتباه شدند!»
روزنامه نیویورک‌تایمز نیز معتقد است منازعه اخیر، در یکی از حساس ترین زمان‌های  ممکن رخ داده است :
« اقدامات  ترامپ و نانسی پلوسی در قبال یکدیگر نشانه‌ای  از بروز خصومت در ایالات متحده آمریکاست، آن هم در زمانی حساس .هم اکنون اختلافات عمیقی میان اعضای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بر سر مقصریابی این ماجرا به وجود آمده است.دموکرات‌ها روی دست ندادن ترامپ با پلوسی تمرکز می‌کنند و جمهوریخواهان بر پاره کردن نطق سالانه ترامپ توسط پلوسی!» 

تاملی بر دوگانه نفرت در آمریکا
دوگانه نفرت، به معنای خلق الگوی خاصی از منازعات سیاسی در داخل یک کشور و ساختار حکومتی محسوب می شود، به گونه ای که در آن، سیاستمداران و طرفداران یک حزب، نسبت به حزب رقیب ، نگاهی نفرت انگیز و غالبا خشمگینانه پیدا می کنند.در چنین شرایطی هر فرد یا گروهی که در قدرت قرار گیرد، مورد نفرت طرف مقابل قرار می گیرد و در نتیجه، حکومت سخت ترین هزینه ممکن را برای مواجهه با تبعات تبلور این نفرت دو طرفه پیدا خواهد کرد.هم اکنون منازعات  سیاسی در ایالات متحده وارد فاز حساس و تازه ای شده است! آنچه اخیرا در مجلس نمایندگان آمریکا و در جریان سخنرانی سالانه ترامپ رخ داد، به خوبی نشان می دهد دوگانه نفرت در ایالات متحده ، جای خود را به دوگانه رقابت داده است.بدون شک حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهورجنجالی آمریکا در راس معادلات سیاسی و اجرایی این کشور نقش یک کاتالیزور و عمل تسریع کننده را در شکل گیری این روند ایفا کرده است.