دربی با حال خوب

همه به شهرآورد 92 پایتخت امیدوارند؛ مسابقه‌ای که بین سرحال‌ترین سرخابی‌های چند سال اخیر برگزار می‌شود

دربی با حال خوب

وقتی پرسپولیس و استقلال در بهترین فرم‌شان باشند، دلمان قرص می‌شود كه فوتبال می‌بینیم. آن روزها كه دو مربی ترسو روی نیمكت می‌نشینند و بازیكنان هم تعریفی ندارند، فقط مشت و لگد و دعواست كه مهمان چشم‌های ما می‌شود؛ اما انگار چیزی در این دو تیم وجود دارد كه همه را به بازی امروز دلخوش می‌كند. دربی 92 از لیگ 19 حرفه‌ای فوتبال ایران جام خلیج همیشه فارس، می‌تواند همان مسابقه‌ای باشد كه آرزویش را داریم. یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی دو مربی جوان در اوج جسارت‌شان رودرروی هم قرار گرفته‌اند. دو تیم سرحال و با روحیه و بازیكنانی كه روح برد به كالبد همه آنها دمیده شده. چه چیز از این بهتر؟ بازیكنان داخل زمین می‌توانند به گونه‌ای نمایش دهند كه نبود بهترین عنصر دفاعی پرسپولیس (شجاع خلیل‌‌زاده) و بهترین مهاجم استقلال (شیخ دیاباته) به دلیل محرومیت و مصدومیت زیاد توی ذوق نزند. اگر مشكلات دردآور فروش الكترونیكی بلیت را فراموش كنیم، باید به ساق‌های بازیكنان دل ببندیم. ساق‌هایی كه آرزو می‌كنیم امروز برای دل عاشق و دریایی تماشاگران بدوند. تماشاگرانی كه در سرمای استخوان‌سوز دیشب پشت درهای آزادی ماندند تا امروز اولین‌هایی باشند كه از ورودی‌ها به ورزشگاه سلام می‌كنند. آنها با این رنج به آزادی نمی‌آیند تا دعوا ببینند. آنها فوتبال می‌خواهند و دو تیم آنقدر بازیكن دارند و دو مربی آنقدر شجاعت و برنامه دارند كه به چیزی غیر از فوتبال فكر نكنند. انرژی‌های مثبت‌مان را راهی دربی 92 می‌كنیم و یك فوتبال ناب و تاكتیكی را انتظار می‌كشیم.

انتشار قراردادها خیانت بود

یحیی گل‌‌محمدی سرمربی پرسپولیس در كنفرانس دیروز درباره بازی امروز حرف زد:
 یك بازی ویژه در پیش داریم، مسابقه پرسپولیس و استقلال همیشه یكی از بزرگ‌ترین دربی‌های آسیا و جهان است كه مورد توجه اهالی فوتبال قرار می‌گیرد. خوشحالم مقابل تیمی بازی داریم كه نسبت به نیم‌فصل اول بهتر شده و ما هم می‌توانیم قابلیت‌های خودمان را نشان دهیم.
 پرسپولیس در چند بازی گذشته فوتبال خوبی را ارائه كرده و هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ روانی توانسته به شرایط مطلوبی برسد. ما بازیكنان باغیرتی داریم كه در شرایط حساس برای تیم‌شان می‌جنگند و مطمئنا امروز نیز چنین كاری را تكرار خواهند كرد.
 بازیكنان ما ذهنیت خوبی دارند انگار كه برنده به دنیا آمده‌اند. امیدوارم امروز شاهد بازی خوبی از طرف هر دو تیم باشیم. امیدوارم هواداران از بازی لذت ببرند و هواداران پرسپولیس شادتر از هواداران حریف ورزشگاه را ترك كنند.
 بازی مهمی داریم و ترجیح می‌دهم در مورد این بازی صحبت كنم؛ اما انتشار قرارداد بازیكنان آن هم در آستانه دربی یك شیطنت و خیانت بود. فقط در همین حد می‌توانم در این مورد صحبت كنم. این اتفاق كار درستی نبود، البته بازیكنان مشكلی ندارند و از نظر ذهنی بسیار قوی هستند و این مساله تأثیری در كارشان نخواهد داشت. آنها مشكلات بزرگ‌تری را هم تجربه كرده و از آن سربلند بیرون آمده‌اند.
 برای فوتبال مالكانه به تمرین و زمان زیادی نیاز داریم. ما فقط مدت كمی فرصت داشتیم و با این زمان نمی‌توانستیم دنبال فوتبال مالكانه باشیم.
 ترابی و امیری معمولا در بازی‌ها جابه‌جا می‌شوند و اگر دقت كرده باشید، امیری در پست وینگر چپ بازی می‌كند كه حتی مقابل تراكتور گلزنی كرد و پاس گل داد. از آن سو، مهدی ترابی هم تأثیرگذار است و در جناح راست عملكرد خوبی داشته و معمولا در چنین مسابقاتی ممكن است آنها جای خود را با هم عوض كنند.
 استوكس از نظر آمادگی شرایط خوبی ندارد و فكر می‌كنم دو سه هفته‌ای زمان ببرد تا او به شرایط آرمانی برسد. اما امروز با ما هست و اگر لازم باشد از او استفاده می‌كنیم.



سیدجلال حسینی:
تقابل مجیدی و یحیی جذاب است
با سیدجلال حسینی، کاپیتان پرسپولیس درباره بازی امروز صحبت کرده‌ایم:
 با مهدی رحمتی رفیق هستی؟
چطور؟
 سر ماجرای درگیری در شهرآورد. آن بازی كه استقلال 3 بر 2 برد.
ما مشكلی با هم نداریم. آن اتفاق هم در زمین بازی رخ داد و طبیعی بود. بعد از آن هم دوباره با هم ارتباط داشتیم و دوست بودیم. مشكلی بین ما نیست.
 پیش‌بینی‌ات از بازی امروز چیست؟
راستش را بگویم دوست ندارم درباره شهرآورد زیاد حرف بزنم.
 چرا؟
چون باید به زمین برویم و حرفمان را بزنیم ولی چیزی كه می‌خواهم بگویم این است كه ان‌شاءا... طوری بازی كنیم که طرفداران لذت ببرند.
 یحیی و فرهاد روبه‌روی هم؛ این چقدر جذاب است؟
خیلی جذاب است. خوشحالم دو مربی جوان و خوب در استقلال و پرسپولیس هستند. باید مورد حمایت قرار بگیرند تا موفق باشند.
 منتظر تقابل جذاب دیاباته و تو هم بودیم.
ظاهرا او نمی‌رسد ولی من به شخصه دوست داشتم دیاباته باشد. دوست دارم استقلال با همه قدرتش در بازی حاضر شود. اگر او نباشد واقعا حیف است. وقتی می‌خواهیم برای برد به زمین برویم برایمان دیگر مهم نیست که حریف همه بازیكنانش را دارد یا نه. دوست داریم استقلال با همه قدرت امروز به میدان بیاید چون ما قرار است با نهایت قدرت مان وارد زمین شویم.
 سید، در پایان برایمان بگو ماجرای نیروی عجیبی كه نمی‌خواهد پرسپولیس قهرمان شود چیست؟
 به نظر ما این جو وجود دارد. متاسفانه رفتارهای خوبی با پرسپولیس نمی‌شود. اینطور نیست كه بخواهیم سكوت كنیم و چیزی نگوییم تا هركس هر كاری دوست دارد با تیم ما انجام دهد. شك نكنید پرسپولیس با طرفداران میلیونی‌اش مقابل مشكل‌تراشان می‌ایستد.




بهترین دفاع یا بهترین حمله؟
كمترین گل خورده لیگ، امروز مقابل بیشترین گل زده لیگ قرار خواهد گرفت. پرسپولیسی كه راحت گل نمی‌خورد پیروز می‌شود یا استقلالی كه راحت‌تر از هر تیمی دروازه حریفان را باز می‌كند؟ آمار جالبی وجود دارد: پرسپولیس از ابتدای لیگ نوزدهم تا امروز در 67 درصد بازی‌هایش (12‌بازی از 18 بازی) كلین شیت كرده و دروازه اش را بسته نگه داشته است. استقلال هم در 65 درصد بازی هایش در این فصل دو گل یا بیشتر زده است (11 بازی از 17 بازی). دربی 92، با این آمارها دربی جذابی خواهد شد. البته یك نكته را نباید فراموش كرد؛ خط دفاع پرسپولیس شجاع خلیل‌زاده را ندارد و خط حمله استقلال هم از حضور شیخ دیاباته محروم است.


پنجمین گزارش احمدی
محمدرضا احمدی گزارش بازی امروز را بر عهده دارد. این پنجمین تجربه احمدی برای گزارش دربی است. 27 فروردین 95 اولین تجربه احمدی در گزارش این بازی حساس بود كه آن مسابقه را پرسپولیس با نتیجه 4 بر 2 به سود خود تمام كرد.
دربی 87 در سال 96، دربی 89 در سال 97و دربی 90 در 10فروردین 98 دیگر تجربه‌های احمدی بوده است. دو برد برای پرسپولیس، یك برد برای استقلال و یك تساوی در این چهار مسابقه به ثبت رسیده است و باید دید نتیجه بازی امروز چه خواهد شد.


دربی شماره 92 درحالی برگزار می‌شود كه نتیجه هر سه دربی قبلی به نفع پرسپولیس ثبت شده است؛ دو بار در جریان بازی (یك بر صفر) و یك بار هم با حكم كمیته انضباطی و تائید دادگاه CAS (3 بر صفر). تنها مورد قبلی كه پرسپولیس سه بار متوالی استقلال را برد به سال‌های 1375 تا 1377 برمی گردد و دربی‌های شماره 44، 45 و 46. سال 75، یك بر صفر با گل بزیك، سال 76، سه بر صفر با گل‌های بزیك، مهدوی‌كیا و طاهرزاده و سال 77 هم یك بر صفر با گل هاشمی نسب. البته 3 پرسپولیسی‌ها هیچ وقت 4 نشد، چون دربی شماره 47 با تساوی یك بر یك به پایان رسید. حالا باید دید 2+1 برد پرسپولیس 4 خواهد شد؟


شهرام محمودی:
کاش پرسپولیس ببرد
شهرام محمودی ملی‌پوش والیبال ایران كه یكی از پرسپولیسی‌های دو آتشه است درباره این بازی می‌گوید: «طبیعی است من كه بدم نمی‌آید پرسپولیس این بازی را ببرد. اما استقلال هم این روزها شرایط خوبی پیدا كرده است. با این حال ته دلم دوست دارم پرسپولیس برنده این بازی باشد.» او نتیجه را به طور دقیق پیش‌بینی نمی‌كند اما می‌گوید: «پرسپولیس بازی را ببرد كافی است. نتیجه زیاد اهمیتی ندارد. امیدوارم اتفاق‌های خوبی در این بازی بیفتد.»



بهداد سلیمی:
دربی؟ فقط نساجی!
بهداد سلیمی قوی‌ترین مرد ایران و كسی كه سالیان سال برای ایران افتخارآفرینی كرده است درباره دربی پایتخت می‌گوید: «خب اول از همه این را بگویم كه من طرفدار نساجی قائمشهر هستم. این را همه می‌دانند. بازی امروز را هم واقعا نمی‌شود پیش‌بینی كرد. قطعا هر تیمی كه بهتر بازی كند بهتر هم نتیجه می‌گیرد. امیدوارم حق هر تیمی كه هست برنده این بازی باشد.» سلیمی هم مثل بقیه نفرات از پیش‌بینی كردن دقیق نتیجه بازی خودداری كرد.




‌ یكدست‌ترین استقلال تاریخ، شكست‌ نمی‌خورد
فرهاد مجیدی سرمربی استقلال در كنفرانس دیروز درباره دربی گفت:
 نمی‌توانم حساسیت بازی با پرسپولیس را كتمان كنم. بازی با پرسپولیس هم برای ما و هم برای طرفداران استقلال بازی مهمی است. بازیكنان دو تیم تلاششان را برای این مسابقه دو برابر خواهند كرد. بدون شك نمی‌توانم حساسیت بازی با پرسپولیس را كتمان كنم.
 سه بازی در هشت روز انجام دادیم و پرواز و سفر داشتیم. من فكر می‌كنم دلیل مصدومیت دیاباته همین موضوع بود. دیاباته مسلما بازیكن تاثیرگذاری است و این موضوع را در بازی‌های گذشته نشان داده است، ولی ما در ساختار دفاع و حمله شیوه‌ای داریم كه هر بازیكنی در این ساختار قرار بگیرد، می‌تواند همان كار بازیكن قبلی را انجام دهد.
 من روز گذشته با بازیكنانم صحبت كردم و از آنها خواستم برای بردن تمركز كنند. فراموش نكنید تیم‌های برنده همیشه روی برد تمركز می‌كنند و تیم‌های بازنده همیشه حواسشان به تیم‌های برنده است. تیمی كه می‌خواهد ببرد باید روی برد تمركز كند.
 شما درباره خطر مهدی ترابی و وحید امیری می‌پرسید؛ اما تمركز من روز تیم خودم است.
 قائدی در 4-3 بازی گذشته عالی كار كرده و علاوه بر این بازیكن 4-3 بازیكن دیگر ما می‌توانستند فیكس تیم ملی هم باشند. این‌كه كدام بازیكن، مربی را بالا می‌برد یا بالعكس در تیم ما مفهومی ندارد. بارها گفته‌ام این تیم یكدست‌ترین تیم تاریخ استقلال است و افتخار می‌كنم سرمربی این تیم هستم. به همین دلیل به خاطر یك‌دستی و یكدلی كه در تیم ما وجود دارد هیچ تیمی نمی‌تواند استقلال را شكست دهد.
 وقتی استقلال را تحویل گرفتم ساختار دفاعی‌ تیم را تقویت كردم. چون استقلال در خط حمله فوق‌العاده بود. ما در سه بازی آخرمان فقط هشت موقعیت به رقبا دادیم و تیم الریان فقط دو موقعیت در محوطه جریمه استقلال داشت. كیفیت تیم‌ها در بازی پنجشنبه بالاست و مطمئنم یكی از جذاب‌ترین دربی‌ها را شاهد خواهیم بود. امیدوارم ورزشگاه را در روز پنجشنبه پر از تماشاگر ببینم.
 وقتی مربی استقلال شدم رویاهایی داشتم كه با جاه‌طلبی به آن می‌رسم. هر چالشی در این راه، رویایی است.




سومین تجربه آقای دكتر
داور بازی امروز بیژن حیدری نام دارد. یك پزشك 39 ساله كه علاوه بر جراحی ارتوپدی، به كار داوری و ورزش حرفه‌ای می‌پردازد. او متولد ۳۰ تیر ۱۳۵۹ در شهرستان اسدآباد همدان است. در سال ۱۳۷۸ داوری را شروع، در سال ۱۳۸۵ درجه ملی خود را دریافت كرده‌ و سه سالی است كه وارد فهرست داوران الیت (بین‌المللی) ایران شده است. او در فصل 97-96 سوت طلا را كسب كرد.
داور 193 سانتی‌متری فوتبال ایران برای سومین بار فضای دربی را تجربه می‌كند. او برای اولین بار در 26 شهریور 95 طعم دربی را چشید آن روز داور چهارم بود و علیرضا فغانی سوت می‌زد. آن مسابقه با تساوی بدون گل تمام شد. دومین تجربه حیدری كه داور اول بازی بود، به دربی 86 برمی‌گردد. 4 آبان 96 كه پرسپولیس آن بازی را با گل علیپور به سود خود تمام كرد. آن گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.



کدام بازیکن پنالتی می‌زند؟
اگر بیژن حیدری در دربی امروز برای استقلالی‌ها پنالتی بگیرد چه كسی خواهد زد؟ داستان پنالتی خراب كردن‌های استقلال در بازی با پرسپولیس كم كم دارد ادامه دار می‌شود. فروردین پارسال اگر فرشید اسماعیلی آن پنالتی را با ضربه چیپ به اوت نمی‌زد، استقلال حتی می‌توانست قهرمان لیگ هجدهم شود. شهریور امسال هم وقتی موعود بنیادی فر برای استقلالی‌ها در دربی پنالتی گرفت، ضربه علی كریمی را علیرضا بیرانوند مهار كرد. آن پنالتی هم اگر گل می‌شد، شاید الان استقلال صدرنشین بود و پرسپولیس تیم دوم جدول. در واقع آخرین باری كه یك استقلالی در دربی پنالتی‌اش را گل كرد، امید ابراهیمی بود؛ در همان دربی معروف 4بر2 ...



فرشید اسماعیلی:
بدشانس بودم و به این دربی نرسیدم
فرشید اسماعیلی می‌توانست در شهرآورد بزرگ پایتخت كمك حال فرهاد مجیدی باشد. او از جمله بازیكنانی است كه در چند سال گذشته همواره جزو بهترین‌های استقلال بوده است. فرهاد سال گذشته كه سرمربی موقت استقلال بود، حساب ویژه‌ای روی فرشید كرد. امسال هم وقتی سرمربی شد، علاقه داشت از همان بازی اول از اسماعیلی استفاده كند ولی او مصدوم بود. فرشید تلاش كرد زودتر بازگردد. او همواره تعصب خاصی نسبت به این تیم دارد و گاهی حتی با وجود درد برای آبی‌ها به میدان می‌رود. به همین خاطر زودتر از موعد برگشت و پیش از بازی با الكویت دوباره آسیب دید. این آسیب‌دیدگی در ظاهر چیز خاصی نبود و حتی گفته می‌شد او بعد از یك هفته بازمی‌گردد. به هر حال وقتی حرف از كشیدگی عضله می‌شود یعنی چیز حادی نیست ولی درباره اسماعیلی انگار همه چیز فرق دارد. او در این باره توضیحاتی می‌دهد كه نشان می‌دهد اتفاقا مصدومیتش چیز ساده‌ای نیست.
 چرا مصدومیت تو اینقدر طولانی شد؟
آسیب‌دیدگی جدیدم در عضله حساسی اتفاق افتاد. در چهار سر ران. پزشكان می‌گویند واقعا عضله حساسی است. به همین خاطر هنوز نتوانسته‌ام به میادین بازگردم.
 برای خیلی‌ها این سوال وجود دارد كه از هفته بیستم مقابل ذوب‌آهن بازی می‌كنی یا این‌كه همچنان دور از میادین خواهی بود؟
این‌که چه زمانی می‌توانم دوباره برای استقلال بازی كنم مشخص نیست. قرار شده تا هفته بعد دوباره از پایم ام‌آر‌آی گرفته شود. خیلی امیدوار هستم كه ان‌شاءا... به دیدار با ذوب‌آهن برسم. ان‌شاءا... چیز خاصی نباشد و بتوانم هرچه سریع‌تر برای استقلال بازی كنم.
 و اما غیبت در شهرآورد. باید خیلی ناراحت‌كننده باشد.
غیبت در شهر‌آورد اتفاق خوبی نیست. حیف. دوست داشتم در این باره تیم را همراهی كنم. طولانی شدن مصدومیتم واقعا از بدشانسی‌ام بود. دیگر این چیزها در فوتبال هست. دعا می‌كنم ان‌شاءا... استقلال بتواند در بازی امروز موفق باشد.




دربی اول فرهاد
فرهاد مجیدی، خالق عدد 4 برای استقلالی‌ها تاكنون 15 بار در شهرآورد تهران حضور داشته و جالب است تعداد دفعاتی كه در این بازی بزرگ برد و باخت داشته دقیقا برابر است؛ چهار برد، هفت تساوی و چهار باخت. دربی امروز، اولین دربی فرهاد به عنوان سرمربی استقلال است. از قدیمی‌های استقلال كه در شهرآوردهای پایتخت، هم سابقه بازی دارند و هم سابقه سرمربیگری می‌توان به غلامحسین مظلومی، منصور پورحیدری، نصرا... عبداللهی، ناصر حجازی، پرویز مظلومی، امیر قلعه نویی، عبدالصمد مرفاوی و علیرضا منصوریان اشاره كرد.
جالب آن‌كه از این جمع، هیچ یك، در دربی نخست خودشان به عنوان سرمربی بازنده نبودند! حالا فرهاد مجیدی هم در آستانه دربی نخست خودش به عنوان سرمربی قرار دارد و اگر بازنده نباشد، این ركورد حفظ می‌شود.


احسان حدادی:
وقت نمی‌کنم بازی را ببینم!
پرتابگر دیسك و المپیكی ایران كه این روزها دارد خودش را برای حضور هر چه بهتر در رقابت‌های المپیك آماده می‌ كند درباره این بازی می‌گوید: «در شرایط عادی دوست داشتم بازی را ببینم اما الان كه شش ماه به المپیك مانده است فرصت كافی ندارم.»احسان این را گفت و ادامه داد:«این روزها بیشتر از هر چیزی تمرین كردن برایم اهمیت دارد. حالا كه دارم برای المپیك تمرین می‌كنم فوتبال و دربی برایم مهم نیست.»حدادی هم نتیجه را پیش‌بینی نكرد .



عادل غلامی:
 استقلال بازی را می‌برد
عادل غلامی ملی‌پوش سابق تیم ملی والیبال می‌گوید: «پیش‌بینی كه خیلی سخت است اما استقلال حالا بهتر از هر زمان دیگری بازی می‌كند.حتی با فرهاد مجیدی بازی این تیم جذاب هم شده است.»
او این را گفت و ادامه داد: «امیدوارم فرهاد مجیدی در دربی موفق باشد. این بازی برای استقلال حكم یك بازی 6 امتیازی را دارد.استقلال اگر می‌خواهد نیم‌نگاهی حتی به قهرمانی داشته باشد باید این بازی را ببرد.»