منشور انتخابات

منشور انتخابات

 نکاتی که رهبر انقلاب درباره انتخابات فرمودند منشوری است که اگر به‌درستی فهمیده و عمل شود قطعا در دوم اسفند شاهد مشارکت بالا و حماسه بزرگ از سوی مردم خواهیم بود.
انتخابات، پایه عقلانی و دموکراسی دارد که در همه نظام‌های دنیا به آن اهمیت می‌دهند و در ایران، انتخابات مقوله تشریفاتی نیست و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چرا که رای مردم مشروعیت حکومت دینی ما را ایجاد می‌کند.
اما مشکل این است که برخی سیاسیون و جریان‌ها، صادقانه با مردم برخورد نمی‌کنند و تلاش می‌کنند از میدان انتخابات بهره‌برداری سیاسی کنند. وقتی نتیجه انتخابات به نفع آنهاست، رای مردم را میزان و انتخابات را خوب می‌دانند، اما زمانی که به دلیل عملکرد خودشان احتمال شکست در انتخابات را می‌دهند، آن را تشریفاتی و انتصابی می‌دانند. این‌گونه تحرکات، بداخلاقی انتخاباتی و عدم صداقت با مردم است.
بنابراین ضرورت دارد مردم هوشیار بوده و رسانه‌ها نیز آدرس‌های غلط ارائه شده را به مردم معرفی کنند.
نکته دیگر این است که نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام مردمی است و ما نظریه‌پرداز مردمسالاری دینی هستیم و بسیاری از کشورهای منطقه به‌عنوان الگو به ما نگاه می‌کنند، چرا که در برخی کشورهای منطقه مردم با صندوق رای مانوس نیستند. در آن کشورها انتخابات برگزار نمی‌شود، در حالی که در جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال پس از پیروزی انقلاب شاهد برگزاری انتخابات بسیاری بوده‌ایم.
جمهوری اسلامی ایران چیزی جز مردم نیست و نظام و حکومت برای مردم است. به‌رغم تمام مشکلات و انتقاداتی که این روزها مردم به‌ویژه در حوزه اقتصادی دارند در نهایت بین اصل شرکت در انتخابات و انتقاد نسبت به جریان‌ها و افراد تفکیک قائل می‌شوند.‌