خفاش شب در ظرف غذا!

آیا همه چیزخواری در كشورهای شرق و جنوب شرق آسیا می‌تواند منشا بیماری‌های ویروسی باشد؟

خفاش شب در ظرف غذا!

 برخی می‌گویند دسیسه است، یك نبرد كثیف فریبكارانه، مصداقی بارز از جنگ بیولوژیك كه یك سرش آمریكا ایستاده و سر دیگرش چین. می‌گویند بعید نیست آمریكا برای ضربه زدن به اقتصاد چین كه غولی است برای خودش،‌ این جنگ را راه انداخته تا چینی‌ها برای مدتی سرگرم و گرفتار ویروس جدید كرونا باشند و آمریكا در این مدت، هم ضربه‌ای به رقیب زده باشد و هم نقشه‌هایش را پیش ببرد. عده‌ای اما می‌گویند انتشار ویروس جدید شاید كار خود چینی‌ها باشد كه داشته‌اند مخفیانه بمب بیولوژیك   می‌ساخته‌اند، ولی ناگهان غافلگیر شده و ویروس ساختگی دامن خودشان را گرفته است.
روایت دیگری اما هست كه می‌گوید در این ماجرا باید به حیوانات فكر كرد مثل سال‌های 2004 تا 2007 كه پرندگان به انسان‌ها ویروس آنفلوآنزای مرغی دادند و در سال 2009 خوك‌ها ویروس آنفلوآنزای خوكی را یا گربه‌ها كه ویروس سارس را به خفاش‌ها دادند و آنها این ویروس را به انسان‌ها یا باز همین خفاش‌ها كه عامل انتشار ویروس وهم‌انگیز ابولا بودند.
استدلال علمی ِ پشت این روایت، داستان تلاش پاتوژن‌ها برای بقا را حكایت می‌كند، مشتی ویروس و باكتری كه حیوانات ناقلشان هستند و نیاز دارند برای كامل‌تر شدن وارد بدن میزبان جدید باشند و در نتیجه از بدن جانوران به بدن انسان‌ها
كوچ می‌كنند.
با این حال در ماجرای شیوع ویروس كرونای نوع 7 كه این روزها از ووهان چین سربرآورده عده‌ای اصرار دارند همه چیز را به یك نوع سوپ خفاش ربط دهند كه ووهانی‌ها دوستش می‌دارند و نسل به نسل طعم آن را چشیده‌اند. ظاهر خفاش با آن بال‌های بزرگ و سیا‌ه‌رنگ كه مثل برونكای بدجنس در كارتون محبوب چوبین میان چند قاشق آب زردرنگ و احتمالا پیازچه‌های خردشده نشسته است البته درچشم ما ایرانی‌ها شایسته هرگونه انگی است حتی انگ بزرگ كرونا ولی چه می‌شود كرد، مردم زیادی در چین به این سوپ علاقه دارند.
اما نه فقط خفاش كه لاك‌پشت‌های بی‌پناه نیز هم در چین و هم در بقیه كشورهای شرق و جنوب‌شرق آسیا در قالب سوپ خواهان دارند كه به مراتب از سوپ خون در ویتنام كه برای صبحانه می‌خورند یا قلب مار كبری كه باز هم همین مردم به عنوان وعده‌ غذایی آن را درون لیوانی از خون می‌اندازند و  نوش جان می‌كنند خوش‌ظاهرتر است!
داستان همه‌چیزخواری مردم شرق و جنوب‌شرق آسیا اما به همین غذاها خلاصه نمی‌شود كه در بسیاری از این كشورها كرم‌های چاق نخودی‌رنگ را یا خام می‌خورند یا با ادویه می‌پزند و برایشان می‌شود غذا، یا پای قورباغه را سرخ می‌كنند و با سسی خاص به دندان می‌كشند و این برایشان می‌شود اوج لذت، یا غذای لذیذ برایشان مثل ژاپنی‌ها تداعی می‌شود در چشم ماهی تُن كه زل زل خریدار و خورنده را نگاه می‌كند یا می‌شود ملخ سرخ‌شده و تند تایلندی،‌ ‌ روده‌های كباب‌شده مرغ فیلیپینی یا غذای محبوب مردم این كشور، «بالوت» كه چیزی نیست بجز جنین تكامل نیافته اردك كه در حمله‌ای غافلگیركننده درون قابلمه آب‌جوش پخته می‌شود!
مردمانی كه خارج از این فرهنگ‌ها زندگی می‌كنند بگذریم كه چه دل‌آشوبه‌ای از نام این غذاها می‌گیرند و بگذریم حتی اگر بمیرند حاضر به چشیدن اینها نیستند، ولی حالا با شیوع ویروس كرونای جدید كه از قضا نام سوپ خفاش نیز از همان ابتدا در كنارش آورده شده، فارغ از همه «اه و ایش‌هایی» كه به این نوع خوراك می‌كنند از خود می‌پرسند آیا این منوی فوق‌العاده باز می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های ویروسی شود؟
ما نیز این سوال را از چند كارشناس پرسیده‌ایم تا بدانیم گمانه‌هایی كه دراین باره در جهان و ایران زده می‌شود، می‌تواند درست باشد.


شاید بشود
 دكتر مسعود مردانی / متخصص بیماری‌های عفونی
ویروس جدید كرونا كه از چین شروع شده با این كه هنوز ناشناخته است ولی در اصل ویروسی حیوان‌دوست است. یعنی كه این ویروس میان انسان و حیوان مشترك است و ممكن است بر اثر تماس انسان‌ها با جانوران یا استفاده از فرآورده‌های خام حیوانی منتقل شود. پس از آنجا كه مردم شرق و جنوب‌شرق آسیا، هم با انواع حیوانات زنده در تماس‌اند و هم خام‌خواری حیوانی دارند شاید بتوان این را عاملی برای انتقال ویروس كرونا دانست. با این حال چون منشا این ویروس هنوز مشخص نیست نمی‌توان در این باره نظر قطعی داد و باید منتظر بررسی‌های تكمیلی و روشن شدن این موضوع بود كه چه عواملی باعث افزایش استعداد بیماران برای ابتلا به كرونا ویروس شده است.


ویروس‌ها در غذای پخته
 دكتر برلیانت بزرگمهر/ متخصص تغذیه
اظهارنظر درباره چرایی و منشا به وجود آمدن ویروس كرونای جدید تا قبل از روشن شدن علت دقیق آن حتما كاری غیركارشناسی است، اما با این حال برخی گمانه‌ها به ذهن متبادر می‌شود كه یكی از آنها ربط داشتن نوع سبد غذایی مردم چین و در واقع همه چیز خواری آنها با شیوع این بیماری ویروسی است. البته كرونای جدید به نظر می‌رسد بیش از آن كه به گوارش افراد مربوط باشد و از این طریق منتقل شود یا علائمی در این ناحیه داشته باشد از راه تنفس، عطسه و سرفه منتقل می‌شود كه این موضوع،‌ انتقال ویروس از طریق غذا را مبهم می‌كند.  البته غذا همواره به عنوان منشا برخی از بیماری‌های ویروسی، انگلی و باكتریایی شناخته می‌شود و حتی برخی ویروس‌ها با پختن موادغذایی بازهم در آنها باقی می‌مانند، ولی در مورد ویروس جدید كرونا چون زوایای ناشناخته زیادی وجود دارد هنوز نمی‌توان به طور دقیق قضاوت كرد.



همه‌چیزخواری متهم است
 دكتر محمد محسن عزیزی
 متخصص طب سنتی
نمی‌شود از همه‌چیز خواری چینی‌ها در ماجرای شیوع ویروس كرونا چشم پوشی كرد، فرهنگی كه از زمان حمله ژاپن به چین و محاصره چینی‌ها شكل گرفت. چینی‌ها مدت طولانی گرسنه ماندند و از همان وقت به همه‌چیزخواری و خوردن موجودات مختلف روی آوردند و این شروع سبك‌زندگی و رژیم غذایی نادرست آنها بود كه باعث به هم خوردن تعادل طبیعت در تغذیه این مردم شد.
 البته همه‌چیز خواری چینی‌ها در همه بخش‌های این كشور فراگیر نیست و این اتفاق بیشتر در مناطق ساحلی چین شایع است؛ به طوری كه مثلا در غرب این كشور، این موضوع بسیار كم دیده می‌شود. شاید به همین دلیل است كه آمار مبتلایان به كرونا در غرب چین كه غذاهای حلال مصرف می‌كنند، بسیار كمتر از مناطق دیگر است.
 ویروس‌هایی مثل كرونا و ابولا كه چند سال پیش چندین هزار قربانی گرفت، ویروس‌هایی هستند كه علائم عجیب و غریبی ندارند. این ویروس‌ها خود را تقریبا مشابه آنفلوآنزا یا سرماخوردگی نشان می‌دهند اما بعد از ورود به بدن، سیستم ایمنی شخص را بسیار ضعیف می‌كنند و بدن را رو به نابودی می‌كشانند به طوری كه از این بابت از سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار مهلك ترند.
حتما شنیده‌اید كسانی كه از بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی، كبدی، كلیوی و ... رنج می‌برند، بیشتر از سایر افراد دچار ویروس كرونا می‌شوند. از نظر طب سنتی ایرانی هرچه تغذیه انسان رو به سرخ‌كردنی‌ها، خوراكی‌های سردمزاج، ترشی، ماست و پنیر و ... باشد، سیستم ایمنی ضعف بیشتری از خودش نشان می‌دهد و ویروس به مراتب، راحت‌تر به بدن نفوذ پیدا می‌كند و در نهایت با تب خودش را نشان می‌دهد؛ این تب نشان‌دهنده دست و پا زدن سیستم ایمنی بدن است كه تلاش می‌كند خود را از این مخمصه نجات بدهد.
 در چنین شرایطی، خوراكی‌هایی با طبع گرم مانند سیاهدانه، عسل، دمنوش‌هایی مثل اسطوخودوس می‌تواند سیستم ایمنی را قوی كند و باعث شود ویروس‌هایی شبیه به این، مثل یك سرماخوردگی عادی از بین بروند. به این ترتیب به نظر می‌رسد نوع تغذیه چینی‌ها كه ریشه در فرهنگ و سبك زندگی‌شان دارد، بدون شك در بروز بیماری‌ها و شیوع چنین ویروس‌هایی تاثیرگذار است. طبیعتا خوردن سوپ مار و خفاش می‌تواند بدن مصرف كنندگان را نابود كند. در واقع اسلام بدون دلیل، برخی از گوشت‌ها و خوراكی‌ها را حرام یا مكروه اعلام نكرده است. با پژوهش در علم پزشكی نیز متوجه می‌شویم كه خوراكی‌های ممنوع چه مضراتی برای بدن انسان دارد و در مواردی باعث از بین رفتن آرام آرام اعضای بدن مثل كبد و معده می‌شوند.
در واقع، شاكله خفاش طوری طراحی نشده كه بتوانیم آن را بخوریم كه اگر اینطور بود، همه می‌خوردند . پس تبدیل كردن بدنمان به قبرستان موجودات، كار صحیحی در علم تغذیه نیست. در دورانی كه من با آفریقایی‌ها برخورد داشتم، متوجه شدم آنها هم كمی به چینی‌ها شباهت دارند و موجودات عجیبی را می‌خورند اما سبك زندگی و سبك غذایی بهتری نسبت به چینی‌ها دارند و همین موضوع آنها را تا حدودی نجات داده است. آفریقایی‌ها شاید گوشت سوسمار یا كروكودیل بخورند، اما در كنارش، گیاهان بسیاری را هم با توجه به خواصش می‌خورند. آنها برنج‌های كاشت خودشان را مصرف می‌كنند و از سوی دیگر، همه تقریبا ورزشكار هستند و همین تفاوت در سبك زندگی سالم‌تر و بهتر، باعث می‌شود كمتر گرفتار چنین ماجراهایی شوند.