یك تیر و چند نشان ارگانیك

یك تیر و چند نشان ارگانیك


 تجزیه ‌وتحلیل داده‌‌های موجود نشان می‌دهد سطح زیر كشت محصولات ارگانیك در ایران طی یك دهه گذشته رشد زیادی كرده و محصولات كشاورزی ارگانیك ایرانی نظیر پسته، گل محمدی، گیاهان دارویی، زعفران و خرما توفیق خوبی برای ورود به بازارهای جهانی داشته‌اند. چنین وضعیتی نشان‌دهنده یك گرایش مثبت و تلاش نهادهای ذی‌ربط در توسعه تولید ارگانیك در ایران است.  
از طرفی، اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین بازار محصولات سالم و كشاورزی ارگانیك در جهان را دارد و ایران به عنوان یكی از بهترین مبادی محصولات ارگانیك در دنیا شناخته شده است. به همین دلایل و نیز فاصله مناسب ایران با قاره اروپا، بازار اتحادیه اروپا را به بهترین مقصد برای تولیدكنندگان ایرانی تبدیل كرده است. مطالعات اخیر در زمینه تولید محصولات ارگانیك در ایران نیز كه با همكاری نهادهای مختلف دولتی، دانشگاهی و بخش خصوصی انجام گرفته، فرصت‌های جهانی را مشروط به ارتقای استانداردهای ایران در حوزه كشاورزی مورد تاكید قرار داده است.
در این میان، تعامل چشمگیر فعالان بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد، اتحادیه‌های كشاورزی، اعضای اتاق بازرگانی و ملاقات‌های رسمی مدیران و كارشناسان جهاد كشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، صنعت، معدن و تجارت، دادگستری، امور خارجه و حفاظت محیط زیست، منجر به امضای توافق نامه‌های توسعه همكاری‌ در مورد استانداردها تولید محصولات كشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپا شده كه فرآیندهای تجاری فی‌مابین را تسهیل می‌كند.
با در نظر گرفتن همه این موارد، می‌توان نتیجه ‌گرفت آینده كشت ارگانیك در كشور یك گرایش مثبت دارد. علاوه بر این، باید به اهمیت ثبت محصولات در سازوكارهای مرتبط با نشانه‌های جغرافیایی و مقایسه قوانین و سیاست‌های اجرایی ایران با بازارهای جهانی نیز توجه شود.
 این رویكرد همچنین می‌تواند برای
راه‌اندازی كسب و كارهای نوپا  و توسعه بازار شركت‌های دانش بنیان مورد توجه قرار گیرد.  البته بدون رعایت الزامات تولید ارگانیك، بخش كشاورزی ایران طیف گسترده‌ای از مشتریان خارجی خود را از دست می‌دهد؛ اما باید توجه داشت دارندگان كسب‌وكارهای وابسته به كشاورزی نیز باید الزامات محیط زیستی، فناوری، مهارت‌ و شایستگی مدیریت حرفه‌ای كسب و كارهای
بین المللی را نیز به دست آورند.  به عبارت دیگر برای این‌كه كشاورزان ایرانی سود بیشتری به‌دست آورند و مصرف‌كنندگان خارجی حاضر باشند مبالغ بیشتری برای محصولات ارگانیك پرداخت كنند، لازم است یك زنجیره ارزش پویا ایجاد شود و تمام فعالان و ذی‌نفعان فرآیند تولید ارگانیك برای ایجاد یك سیستم تولیدی مقاوم و انعطاف‌پذیر تلاش كنند.