با برترین نوپاهای فینتك آشنا شوید

با برترین نوپاهای فینتك آشنا شوید


فینتك حوزه جدیدی است كه محصولات حوزه فناوری‌های مالی را شامل می‌شود. این كسب‌وكارها خدمات مالی را تسهیل می‌كنند یا شكل جدیدی از آنها را ارائه می‌دهند و در سه حوزه كلی تمركز دارند؛ كسب‌وكارهای فناوری بانكی یا بیمه (InsurTech)، كسب‌وكارهای تأمین، مشاوره یا حمایت مالی و كسب‌وكارهای مبتنی بر تعاملات با مشتریان در بازارهای كسب‌وكاری (B2B)، كسب‌وكار با فرد (B2C)، مشتری با مشتری (C2C)، سیستم‌های مدیریت مالی شخصی (PFM) و راه‌حل‌های قرض‌دهی نفربه‌نفر
(peer-to-peer lending). شركت‌های نوپا (استارت‌آپ) فین‌تكی به‌عنوان ارائه‌دهندگان خدمات نوآورانه در فناوری‌های مالی، بستر مناسبی برای رشد هستند و به‌راحتی می‌توانند سرمایه‌گذاران را جذب خود كنند. در ادامه با بعضی از شركت‌های نوپای موفق در حوزه فینتك آشنا می‌شویم.
 رابین‌هود (Robinhood)
یك نرم‌افزار گوشی هوشمند است كه باهدف تسهیل معاملات بورسی به كاربران امكان خرید سهم و سرمایه‌گذاری را می‌دهد بدون این‌كه لازم باشد كمیسیون تبدیل نرخ واحدهای مالی را پرداخت كنند. این شركت بیش از یك میلیون كاربر دارد و ۶۰ میلیون یورو سرمایه جذب كرده است.
 استِریپ (Stripe)
 یك شركت ایرلندی است كه خدمات پرداخت به افراد و شركت‌ها ارائه می‌كند و از رقبای پی‌پل (paypal) محسوب می‌شود.  ارزش این شركت نوپا حدود ۹۰۰ میلیون یورو است و در ۲۵ كشور خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌دهد. ایلان ماسك، كارآفرین مشهور و بنیانگذار شركت‌های بزرگی همچون اسپیس‌ایكس و تسلا موتورز از حامیان این شركت نوپاست.
 گواین (Goin)
 شركت نوپایی در حوزه سرمایه‌گذاری و پس‌انداز است و می‌تواند با روش‌های خودكار و بهره‌گیری از هوش مصنوعی عادت‌های رفتاری كاربران را مشخص كند و به آنها در صرفه‌جویی در هزینه‌ها و شكل مناسب‌تر سرمایه‌گذاری
یاری رساند.  این شركت نوپا سال 1396/ ۲۰۱۷
در اسپانیا راه‌اندازی شده است و تاكنون
2/2 میلیون یورو سرمایه جذب كرده است.
 ترولیر (TrueLayer)
 بر روی توسعه بستر بانكی تمركز كرده است و به شركت‌های فینتكی یا خرده‌فروشی امكان دسترسی به رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API) بانك‌ها و داده‌های مشتریان را می‌دهد.  این شركت نوپا كه سال 1395/ ۲۰۱۶ تأسیس‌شده و در لندن مستقر است، توانسته ۳۱ میلیون یورو سرمایه جذب كند.
 ویج‌استریم (Wagestream)
 یك شركت نوپای فینتكی است كه با هدف ایجاد امنیت مالی بیشتر به مشتریان این امكان را می‌دهد كه پیش از موعد دریافت حقوق، درصدی از آن را دریافت كنند.  این شركت با حمایت جف بزوس (مؤسس آمازون) و مارك زاكربرگ (مؤسس فیسبوك) سال 1397/ ۲۰۱۸ در لندن راه‌اندازی شده  و تاكنون ۵۰ میلیون یورو بودجه تأمین كرده است.