باید برای جشنواره خارجی فیلم بسازم تا ببینند؟

محمدحسین لطیفی از بی‌توجهی‌ها به «مرد نقره‌ای» انتقاد كرد

باید برای جشنواره خارجی فیلم بسازم تا ببینند؟

«مرد نقره‌‌ای» جدیدترین اثر سینمایی محمدحسین لطیفی است كه سراغ موضوعی مهم و متفاوت رفته و فیلمی برای نوجوانان ساخته است؛ موضوعی كه كمتر كارگردانی تاكنون درباره‌اش فیلم ساخته است. او پرچم ایران، هویت و قداست آن را دستمایه ساخت اثر جدید خود قرار داده و تلاش كرده عزت و هویت ایرانی را در این فیلم نشان دهد؛ فیلمی كه البته به تاكید خودش در ساخت آن هیچ كمكی هم از مدیران گرفته نشده است. این فیلم عصر روز جمعه نخستین اكران خود را در فرهنگسرای ارسباران پشت سر گذاشت و كارگردان و عوامل فیلم درباره آن با اهالی هنر و رسانه گفت‌وگو كردند. ضمن این كه پدر و مادر شهید محسن حججی از شهدای مدافع حرم به عنوان مهمان ویژه در این برنامه حضور پیدا كرده بودند تا از سوی عوامل فیلم مورد تجلیل قرار بگیرند.

پس از اكران این فیلم سینمایی، عوامل تولید در نشست خبری به سوالات خبرنگاران رسانه‌ها پاسخ دادند.
پس از اكران فیلم، لطیفی حضور در جشنواره‌های خارجی را عامل توجه مدیران فرهنگی به یك فیلم دانست. او تاكید كرد در ساخت فیلم از هیچ مدیری كمك نگرفته اند و تلاش كرده اند با همه محدودیت‌ها فیلمی بسازند كه نشان از عزت ایران در خود داشته باشد. او در این باره توضیح داد: همه ما نسبت به چنین كارهایی باید احساس دین داشته باشیم، فارغ از این كه مدیران فرهنگی حواسشان به جشنواره ونیز، به جشنواره كن یا به فضای روشنفكری یا هرجای دیگری باشد!
لطیفی با اشاره به این كه در این پروژه دنبال دستمزد میلیاردی نبودم، تصریح كرد: اگر این پروژه درست حمایت می‌شد، شاید چیز دیگری می‌شد، البته ما نمی‌گوییم هشت میلیارد و ۱۲ میلیارد كمكمان می‌كردند، بلكه حتی اگر یك و نیم میلیارد هم بیشتر هزینه می‌كردیم، قطعا كار بهتر از این هم می‌شد.
این کارگردان تلویزیون و سینما در پاسخ به این که چرا مرد نقره‌ای به جشنواره راه پیدا نکرده است، بیان کرد: از یکی از دوستان پس از اختتامیه جشنواره همین موضوع را پرسیدم،  ایشان یکی از اعضای هیأت انتخاب بودند، گفتم؛ من به نظر شما احترام می‌گذارم اما برایم جالب است که چرا این فیلم به بخش داوری راه پیدا نکرده است؟
او ادامه داد: نمی‌دانم نظر شخصی‌شان بود یا خیر اما در پاسخ به من گفت «سلیقه هیأت انتخاب نبود»! متأسفانه من این جمله را درک نمی‌کنم. سلیقه هیأت داوران قابل فهم است اما سلیقه‌ای عمل کردن هیأت انتخاب را اصلا نمی‌فهمم، چون جشنواره ضوابطی برای انتخاب فیلم‌ها و ارائه به بخش داوری دارد که باید طبق آن ضوابط عمل کنند نه سلیقه‌ای.
لطیفی با انتقاد از نگاه مدیران سینمایی و انتخاب‌های سلیقه‌ای در فیلم فجر، گفت: احتمالا من هم باید یك فیلم برای جشنواره‌های خارجی بسازم، تا كارم در داخل بهتر دیده شود.
لطیفی با اشاره به تحریم جشنواره از سوی برخی اهالی سینما بیان كرد: عده‌ای جشنواره را تحریم كردند و اتفاقا به جشنواره هم آمدند، اما من به جز زمانی كه در برنامه هفت بودم تا سه سال پیش از آن اصلا در جشنواره شركت نكردم؛ زیرا معتقدم كه جشنواره در رسالتی كه برعهده داشته باخته است و آن رسالت ایجاد دوستی و مودت بین فیلمسازان است.
مهدی سلطانی، بازیگر «مرد نقره‌ای» نیز با بیان این كه سیاسی نبودن فیلمنامه برای من ارزش داشت، گفت: این فیلم می‌تواند در آمریكا هم نمایش داده شود و همان طور كه اینجا همه حاضران در سالن سینما به احترامِ پرچم ایران در پایان فیلم ایستادند و كف زدند، بچه‌های ایرانی مقیم آمریكا هم همان طور تمام قد ایستاده و به افتخار پرچم كشورمان كف می‌زنند.
پرویز امیری تهیه‌کننده فیلم سینمایی مرد نقره‌ای با اشاره به موضوع فیلم که اهتزاز پرچم ایران و مواجهه ورزشکاران ایرانی با حریفان خارجی است، بیان کرد: در این فیلم آنچه برایمان مهم بوده، عزت و غرور ملی است، دلمان می‌خواست به غیر از بحث سرگرمی این فیلم که برای خانواده‌ها هم جذاب باشد، موضوعات دیگری مانند غرور ملی و عزت فرزندان ایران زمین را به تصویر بکشیم.
او درباره موضوع و داستان فیلم تأکید کرد: تیم ما روی موضوعاتی متمرکز است که دغدغه کنونی کشور است، ابتدا قهرمانان کوچک را ساختیم و این در حالی بود که نه پیش از این و نه پس از آن فیلمی سینمایی به این موضوع مهم و ضروری، یعنی تولید ملی نپرداخته است. اما همان طور که برای قهرمانان کوچک نیز گیشه را فراموش نکردیم برای مرد نقره‌ای نیز جذابیت و بعد سرگرمی فیلم علاوه بر محتوایش که عزت و غرور ملی بود، برایمان اهمیت داشت.
امیری ادامه داد: نمی‌دانم جشنواره چه چیزی را ملاک انتخاب فیلم می‌کند، در حالی که در فیلم ما غرور و عزت ملی به تصویر کشیده شده و این جز مانیفیست جشنواره در نظر گرفته شده است، اما فیلم‌مان به جشنواره راه پیدا نکرد و این جای تعجب دارد.
فیلم سینمایی مرد نقره‌ای برای اولین‌بار اکران شد؛ جدیدترین اثر سینمایی محمدحسین لطیفی که به موضوع عزت و هویت ایرانی و قداست پرچم‌ ایران پرداخته است. هنرمندانی چون مهدی سلطانی، بهاره کیان افشار، ایرج نوذری، نادر سلیمانی و هنرمندان نوجوانی از جمله امیرکیان عبدی، ایمان امیری و پارسیا شکوری در آن ایفای نقش کرده‌اند؛ در این اثر سینمایی که بخش‌هایی از آن در کشور ترکیه تصویربرداری شده است، علاوه بر هنرپیشگان ایرانی، جمعی از بازیگران ترکیه‌ای نیز حضور دارند.