ماه‌های دور از خانه

ماه‌های دور از خانه

مهمانی پشت مهمانی. لیگ قهرمانان آسیا فعلا قرار نیست به ایران بیاید و نمایندگان كشورمان هم به خاطر اعمال نفوذ و كارشكنی برخی كشورهای عربی، چاره‌ای ندارند جز این‌كه تا پایان دور رفت، لباس مهمانی را بر تن نگه دارند. امروز هفته دوم از دور گروهی لیگ قهرمانان با برگزاری چهار مسابقه در غرب آسیا آغاز می‌شود كه دو بازی با حضور استقلال و شهرخودرو است؛ آبی‌ها در كویت مهمان الاهلی عربستان هستند و یاران شهرخودرو نیز برای بازی با پاختاكور راهی تاشكند شده‌اند.

رضا پورعالی

جدال بزرگ در كویت سیتی
كویت نماینده‌ای در لیگ قهرمانان آسیا ندارد اما یكی از بازی‌های جذاب هفته دوم رقابت‌های این فصل در ورزشگاه بین المللی جابر الاحمد كویت برگزار می‌شود؛ جایی كه آبی‌‌های تهران به مصاف سفیدپوشان جده می‌روند.
الاهلی با 33 امتیاز از 18 بازی، تیم سوم لیگ عربستان است و 8 امتیاز با الهلال صدرنشین فاصله دارد. نكته جالب در آستانه تقابل الاهلی و استقلال دقیقا همینجاست. چراكه استقلال هم دقیقا از 18 بازی خود در لیگ برتر 33 امتیاز كسب كرده و اتفاقا 8 امتیاز با پرسپولیس صدرنشین اختلاف دارد. شرایط تقریبا یكسان دو تیم در لیگ‌های داخلی را بگذارید در كنار دو تساوی مشابه یك بر یك كه استقلال و الاهلی در هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا به دست آوردند؛ استقلال در عراق مقابل الشرطه و الاهلی در امارات مقابل الوحده.
با این حال تفاوت بزرگ دو تیم را در آستانه بازی امشب باید روی نیمكت‌ها جستجو كرد. سران الاهلی سه روز پیش، پس از شكست مقابل الوحده عربستان در لیگ این كشور، قرارداد كریستین گروس، سرمربی سوئیسی خود را كه پیشتر جانشین برانكو شده بود فسخ كردند تا تیم اول شهر جده، برای بازی با استقلال از یك مربی موقت بومی به نام مازن به‌كلی استفاده كند.
 این می‌تواند فرصت ایده‌آلی برای استقلال باشد تا از شرایط بحرانی میزبان عربستانی خود نهایت بهره را ببرد. قطعا اگر بدشانسی‌های این دو-سه هفته اخیر نبود، می‌شد با اطمینان از برد استقلال مقابل الاهلی حرف زد، اما فرهاد مجیدی هم برای این بازی بزرگ با چالش‌هایی روبه‌رو است. مصدومیت شیخ دیاباته و مهدی قائدی، دست این مربی را در خط حمله تاحدودی بسته است. البته قائدی با تایید كادر پزشكی، آبی‌ها را در سفر به كویت همراهی كرده، اما فرشید اسماعیلی كه گفته می‌شد شاید در این بازی در خط حمله قرار بگیرد، به دلیل دور بودن از شرایط تمرین و مسابقه، از لیست آبی‌ها خارج شد تا ارسلان مطهری مجبور باشد یك تنه، بار هجومی تیمش را به دوش بكشد. البته مرتضی تبریزی هم هست و شاید امشب، بهترین فرصت برای او باشد تا پس از ماه‌ها برای آبی‌ها گلزنی كند. خبر خوب برای استقلالی‌ها اضافه شدن عارف غلامی و سیاوش یزدانی به جمع نفرات این تیم است، اما از آن‌طرف هم خبر می‌رسد، عمر السوما (مهاجم) و یوسف بلایلی (هافبك) كه به دلیل مصدومیت بازی‌های اخیر الاهلی در لیگ عربستان و لیگ قهرمانان آسیا را از دست داده بودند با تصمیم كادر فنی در فهرست كاروان اعزامی این تیم به كویت قرار گرفتند و احتمالا مقابل استقلال بازی خواهند كرد.
ظلم AFC
«به طور میانگین هر چهار روز یك بازی برگزار كرده‌ایم كه سه دیدار آن برون‌مرزی بوده و دو دیدار خارج از خانه هم در لیگ 
برگزار كرده‌ایم.  كیلومترها سفر هوایی داشتیم تا به محل برگزاری مسابقه برسیم. فقط امیدواریم این ظلم AFC پایدار 
نباشد.»
 اینها بخش كوچكی از گلایه‌های مجتبی سرآسیایی، سرمربی تیم شهرخودرو، در آستانه بازی با پاختاكور ازبكستان است. 
به این گلایه‌ها باید كیفیت بد زمین چمن ورزشگاه مركزی پاختاكور را هم اضافه كنید. پاختاكور در این زمین بد، الشباب امارات را در روز نخست لیگ قهرمانان با نتیجه 2 بر یك شكست داد و حالا بدون آن‌كه ذره‌ای احساس خستگی داشته باشد، خود را آماده دومین میزبانی متوالی می‌كند. این شرایط ناعادلانه، همان چیزی است كه سرمربی شهرخودرو از آن به عنوان ظلم كنفدراسیون فوتبال آسیا در حق نمایندگان فوتبال ایران یاد می‌كند.
 شهرخودرو و استقلال، امروز در شرایطی به مصاف حریفان خود می‌روند كه با احتساب دو بازی پلی‌آف، برای چهارمین بازی متوالی مجبورند بیرون از خانه و در غیاب هواداران پر شور خود به مصاف حریفان آسیایی بروند.

​​​​​​​برنامه بازی‌های امروز 
دوشنبه 28 بهمن
گروه A
الشرطه عراق - الوحده امارات (17:30)
الاهلی عربستان-استقلال (19:00)
گروه B
پاختاكور ازبكستان - شهر خودرو (14:30)
الشباب الاهلی امارات - الهلال عربستان (17:00)