روی خوش به انتخابات

روی خوش به انتخابات

حسن روحانی در نشست خبری دیروز به سوالات مختلف درباره انتخابات، لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف، شایعات درباره استعفای رئیس‌جمهور، ماجرای هواپیمای اوکراینی و عملکرد دولت پاسخ داد. رئیس‌جمهور در سخنان ابتدایی خود در این نشست خبری به شکست سیاست‌های دولت ترامپ در مقابل ایران اشاره کرد و گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد که ما فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشته‌ایم. وی با بیان اینکه تمام هدف آمریکا این است که با فشار حداکثری، ما را در حال ضعف پای میز مذاکره ببرد اظهار کرد: این امکان‌ناپذیر است و ما با قدرت در برابر دنیا سخن حقمان را باصراحت بیان کردیم و هیچ‌گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت. روحانی به شرایط اقتصادی کشور در سال‌های 97 و 98 اشاره کرد و افزود:‌ اولین بار در تاریخ ایران است که در سال 97 و 98، اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم و دیدیم بدون نفت می‌توان کشور را اداره کرد. وی با بیان اینکه شاخص‌ها و آمار نشان می‌دهد که مردم فداکارانه در صحنه بوده و کارگزاران دولت نیز به خوبی تلاش کرده‌اند گفت: سال آینده هم با همین توانمندی و قدرت، مسیر را ادامه خواهیم داد و روزی دشمن را مجبور خواهیم کرد مثل گذشته پای میز مذاکره بیاید. آنها باید ابتدا به شرایط عادلانه برگردند؛ ما گفتیم اگر امریکا به برجام برگردد و از تحریم‌ها دست بردارد می‌تواند در قالب 1+5 حضور یابد و مذاکره کند در غیر اینصورت هیچ راهی برای مذاکره نیست.

دولت دخالتی در انتخابات ندارد
سوال چند نفر از خبرنگاران درباره انتخابات و بویژه سخنان اخیر رئیس‌جمهور در این باره بود. روحانی در پاسخ به این سوالات گفت: وزارت کشور در گزارشی اعلام کرده بود انتخابات در 70 حوزه، غیر رقابتی است. وقتی رقابت نباشد با وجود اینکه انتخابات سالم است، میزان مشارکت کم می‌شود و من از این مساله نگران شدم و  تلاش کردم این مشکل را حل کنم. در آخرین گزارش، وزارت کشور اعلام کرد فقط 44 حوزه رقابتی نیست. در آن 44 حوزه نیز باید مردم حتی اگر از حزب آنها فردی حضور نداشته باشد حضور یابند و از حزب رقیب، آنهایی را که اصلح هستند برگزینند. 
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت در انتخابات هیچ دخالتی ندارد و از هیچ‌ لیستی حمایت نمی‌کند اظهار کرد: من هیچ‌گاه‌ انتخابات را زیر سوال نبرده و نخواهم برد. من خودم افتخار می‌کنم در سال 92 و 96 با انتخاب مردم روی کار آمده‌ام. هیچ‌گاه نگفتم انتخابات، انتصابات است بلکه همه حرف من از روز اول این بود که نگذاریم، انتخابات تبدیل به انتصابات شود نه اینکه الان چنین وضعی داریم. اگر انتخابات واقعی نیست چرا من خودم اینهمه از دستگاه‌های مختلف خواهش می‌کنم که مثلا فلان کار را کنند.  وی افزود: ما حتما انتخابات داریم و انتصابات نیست. آن انتخابات که انتصابات بود مربوط به رژیم گذشته بود و ما نباید اجازه دهیم چنان وضعی شکل بگیرد و همه باید برای ممانعت از ایجاد چنان وضعی تلاش کنیم. ممکن است از فرایندها انتقاد داشته باشیم اما نباید به خاطر انتقاد، با صندوق قهر کنیم. 
روحانی گفت: من در انتقادات خودم هیچ‌گاه اسم شورای نگهبان را نیاوردم بلکه از گروه‌های نظارت اسم بردم. مثل اینکه کسی از کارمند وزارت راه انتقاد کند بعد بگویند از دولت انتقاد کرده است. رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و هرجا ببیند اجرا نمی‌شود باید وارد شود. ما فقط نقد می‌کنیم اما این‌هم برای عده‌ای قابل تحمل نیست و گویا عده‌ای می‌خواهند این را هم تعطیل کنیم. 

استعفایی در کار نیست
روحانی در پاسخ به سوالی درباره شایعات در خصوص استعفای رئیس‌جمهور گفت: استعفا معنی ندارد و ما از آغاز انتخابات به مردم وعده‌ای داده‌ایم و تا ساعت آخر پای قولمان ایستاده‌ایم. تلاش می‌کنیم وعده‌ها را در حد امکان اجرایی کنیم.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که هیچ‌گاه در ذهن من مساله استعفا مطرح نبوده است افزود: البته در همان ماه‌های اولیه برگزاری انتخابات، قبل از مراسم تحلیف و تنفیذ، چیزی در ذهن من به دلایلی بود و من خدمت رهبری مطرح کردم و گفتم اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید فرد دیگری بهتر می‌تواند کار کند من آماده‌ام کنار بروم. ایشان به شدت رد کردند و گفتند به هیچ عنوان من اجازه چنین کاری را نمی‌دهم و باید بمانید و من هم از دولت حمایت می‌کنم.  روحانی اظهار کرد: یک بار دیگر در سال 97 به دلایلی چنین موضوعی را خدمت رهبری مطرح کردم. ایشان گفتند من حتی اجازه نمی‌دهم دولت یک ساعت زودتر مسؤولیت را کنار بگذارد. من هم از اول نظر مشابه رهبری را داشتم و تا آخر هم همین است و دولت مسؤولیت خود را انجام می‌دهد. 

توضیحات کامل درباره اطلاع‌رسانی ماجرای هواپیمای اوکراینی
برخی دیگر از سوالات خبرنگاران درباره بعضی مسائل جنجال‌برانگیز در ماه‌های اخیر بود از جمله ماجرای گرانی بنزین و هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی. 
روحانی توضیحات کاملی درباره ماجرای هواپیمای اوکراینی و اطلاع‌رسانی دیرهنگام در این زمینه داد. وی اظهار کرد: در مورد هواپیمای اوکراینی یک اشتباهی رخ داد و آنقدر عجیب و غریب بود که هیچ‌کس باور نمی‌کرد. چنین حادثه‌ای در تاریخ ایران هیچ‌گاه رخ نداده است. به همین دلیل تا این‌که بازرسی کنند و به نتیجه برسند طول کشید. البته تخمین‌هایی به‌خصوص از روز پنجشنبه در ذهن من بود اما باید یک مقام مسؤول به ما اطلاع می‌داد اما به هر حال طول کشید. اما تعمدی در کار نبود که به اعتماد مردم لطمه بزنند. همان نیروهای مسلح که افتخارات فراوانی آفریده، اشتباه را پذیرفت و عذرخواهی کرد. من از نحوه کار سپاه هم در ماجرای پاسخ سریع و قاطع به جنایت آمریکایی‌ها در ترور سردار سلیمانی و هم عذرخواهی و پذیرش اشتباه در این ماجرا ستایش می‌کنم. ما نباید بگذاریم این‌گونه حوادث به انسجام ما لطمه بزند. 
رئیس‌جمهور سپس در تشریح چگونگی اطلاع‌ یافتن از واقعیت ماجرا گفت: ما بعدازظهر چهارشنبه درباره حمله به عین‌الاسد، جلسه شورای عالی امنیت ملی داشتیم. در آنجا بحث هواپیما بحث اصلی ما نبود اما در آخر جلسه مطرح شد و بحث سانحه مطرح بود. اما شب که رئیس‌جمهور اوکراین با من صحبت کرد احتمالات دیگری را مطرح کرد و من دوباره که با وزیر راه صحبت کردم می‌گفت سانحه بوده است. دلیلش هم این بود که پدافند می‌گفت شلیکی از سوی ما صورت نگرفته است. پنجشنبه شب، احتمالات درباره اینکه سقوط هواپیما به دلیل شلیک پدافند بوده، قوی‌تر شد و من پنجشنبه شب به رئیس ستاد کل گفتم اعلام رسمی کنید. ایشان گفت هنوز شبهاتی داریم و فردا این مساله را در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌کنیم. قبل از ظهر جمعه جلسه داشتند و بعد از ظهر به من گفتند جمع‌بندی این است که خطایی صورت گرفته است. گفتم اعلام کنید، گفتند در حال تهیه بیانیه هستیم. چهار و نیم بعد از ظهر جمعه بود که برای اولین بار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رسما این مساله را به من اعلام کرد و در همان گفت‌وگو دوباره گفتم موضوع را رسما اعلام کنید. بار دیگر جلسه شورای عالی امنیت ملی در جمعه شب برگزار و ابعاد قضیه روشن شد و تصمیم نهایی گرفته شد که رسما اعلام شود و باز تعجب کردم که چرا تا آخر شب اعلام نشد و نهایتا صبح شنبه اعلام کردند. 
روحانی در پاسخ به سوالی انتقادی درباره عملکرد دولت در ماجرای گرانی بنزین هم با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم اعتماد مردم را برگردانیم گفت: غروب روز جمعه که بنزین در بامداد آن روز گران شده بود در فضای مجازی این پیام غلط داده شد که در داخل حاکمیت در این زمینه شکاف وجود دارد و برخی گفتند می‌خواهیم برای بازگرداندن آن طرح فوریتی بدهیم. این در حالی بود که گران کردن بنزین تصمیم دولت نبود و تصمیم کل نظام بود و در جلسه سران قوا تصویب شده بود و رهبری تایید کرده بودند. 
رئیس‌جمهور افزود: اما تا صبح یکشنبه تردید را مرتب نشر دادند و ادعا کردند که شکاف وجود دارد تا اینکه رهبر انقلاب ورود کردند و دوباره شرایط به سوی آرامش رفت. بنابراین مشکلات به دلیل شبهه‌افکنی درباره وجود شکاف در داخل نظام به‌وجود آمد. 

مساله لوایح اف‌ای‌تی‌اف از توان دولت خارج است
روحانی در پاسخ به سوالی درباره پایان فرصت اف‌ای‌تی‌اف به ایران و عدم تصویب لوایح مرتبط با این گروه در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این دو لایحه متاسفانه با روال معمول که همیشه می‌شناختیم به مجمع نرفت بلکه چیز جدیدی در مجمع مرسوم شده که گروهی در مجمع به نام هیات نظارت اعلام می‌کنند که مثلا مصوبه مجلس با مصوبات مجمع همخوانی ندارد. این روند سابقه طولانی ندارد و این اواخر راه افتاده است. مجمع که قرار بود دعواها را رفع کند خودش به یک طرف دعوا تبدیل شده است. این دو لایحه هم گرفتار این روند شده‌اند. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه از موضوعی که الان پیش آمده بسیار متاسفم افزود: اما به هر حال موضوع این دولایحه دیگر از توان دولت خارج است. من حضورا چند بار خدمت مقام معظم رهبری صحبت کردم و ایشان صریحا فرمودند من نظر مخالفی با لوایح دولت ندارم. اما در مجمع در پیچ و خم گرفتار شده است.
وی ادامه داد: اما اینکه گروه ویژه اقدام مالی چه می‌کند ما همه تلاشمان را می‌کنیم که به لیست سیاه برنگردیم و اگر این طور بشود باز هم تلاش می‌کنیم برای حل و فصل موضوع. البته ما امروز روابط آنچنان با دنیا نداریم که برایمان مشکل ایجاد شود اما شرایط که همیشه این‌طور نمی‌ماند و ما باید به فکر آینده باشیم. 

آمار کشته‌شدگان آبان در اختیار پزشکی قانونی است
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای برخی رسانه‌های غربی در خصوص آمار کشته‌شدگان حوادث آبان و سکوت مقامات داخلی در اعلام این آمار گفت: رسانه‌های خارجی درباره کشته‌شدگان حوادث آبان اعداد اشتباهی اعلام کردند. آمار کشته‌شدگان در اختیار پزشکی قانونی کشور است و اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن شده که قاعدتا باید روشن باشد، می‌تواند آمار را اعلام کند و در این زمینه مشکلی نیست اما آمار واقعی با آنچه در برخی رسانه‌ها منتشر شده، فاصله بسیار زیادی دارد.