«جلال» و داستانی که ادامه دارد

گزارش جام‌جم از نشست خبری سریالی كه راوی بخشی از تاریخ انقلاب شد

«جلال» و داستانی که ادامه دارد

اگر از بینندگان مجموعه‌های تلویزیونی باشید، حتما در جریان هستید كه مدتی است روابط‌عمومی صدا و سیما فرصتی را فراهم كرده كه در آن مخاطبان هر مجموعه‌ای می‌توانند بعد از پایان سریال با تماس با 162 معروف با عوامل آن گفت‌وگو كنند. روز گذشته هم این جریان به سریال «جلال» رسید. مجموعه‌ای كه به سفارش شبكه یك و توسط سیمای آذربایجان شرقی ساخته شده است. این سریال كه قرار است جزو مجموعه‌های دو فصلی سیما باشد، به كارگردانی حسن نجفی و تهیه‌كنندگی مهدی كریمی همزمان با دهه فجر روی آنتن رفت، مجموعه‌ای كه در بستری تاریخی، مبارزات و جریان‌های انقلابی مردم تبریز را در قالب قصه‌ای به نام جلال روایت كرد. نشست رسانه‌ای این مجموعه هم روز گذشته با حضور عوامل آن در مركز روابط عمومی سازمان برگزار شد. پیش از نشست هم گروه به 183 تماس و 78 پیام پاسخ دادند. تهیه‌كننده جلال این دیدار تلفنی با مخاطبان را به عنوان تجربه جذابی خواند كه می‌توانند در كارهای بعدی از آنها استفاده كنند. نجفی هم با اشاره به تماس‌هایی كه از شهرهای مختلف دریافت كرده بود در ادامه از مخاطبانی كه این مجموعه از آمریكا گرفته تا قم و قزوین داشت، گفت. عمار تفتی هم گفت كه تماس مستقیم با مردم حال خوبی را به ما منتقل كرده و ارتباط با مخاطب را افزایش می‌دهد، اتفاقی كه نتیجه آن را در آینده خواهیم دید. بعد از اینها هم نشست رسما شروع شد، جریانی كه می‌توانید در ادامه گزارش از جزئیات آن باخبر شوید.

فاطمه شهدوست


مهدی كریمی صحبت‌هایش را با خو گرفتن مردم به سریال‌های طولانی‌تر شروع كرد و گفت: عادت كردن مخاطبان به سریال‌های بلند باعث شد تا بعد از پایان جلال خیلی‌ها غافلگیر‌شوند. اتفاقی كه البته توانست نگاه‌های زیادی را به خود جلب كند.
استفاده از بازیگران بومی در كنار بازیگران ملی موضوع دیگری بود كه تهیه‌كننده این مجموعه از آن گفت، جریانی كه باعث شد تا چیدمان بازیگران قالبی داشته باشد كه شاید در سریال‌های غیر استانی كمتر به چشم می‌خورد.
در ادامه نشست نجفی با اشاره به بازخوردهایی كه از مردم برای این سریال گرفته است گفت: این سریال خانواده را یكجا پای سریال نشانده است جریانی كه از نظر من اتفاق مهمی به شمار می‌آید.
كارگردان جلال با انتقاد از تفكیك سریال‌های استانی با بقیه تولیدات اضافه كرد: ما نباید اتفاقات ملی همچون این سریال را به صورت استانی بررسی كنیم. اكنون شبكه‌های استانی ما در سطح ملی كار كرده و مردم هم می‌توانند از نقاط مختلف شبكه‌های استانی را نگاه كنند. تلاش كردیم یك اتفاق متفاوت را در تلویزیون تجربه كنیم و از این بابت خوشحالیم.
هادی افتخارزاده هم چهره دیگری بود كه در این نشست بیان كرد: وقتی به صورت رودررو از كار تعریف می‌كنند، شاید بتوان قسمتی از آن را به دلیل رودربایسی موجود دانست اما وقتی تماس‌هایی گرفته می‌شود كه از كار تعریف می‌كنند، نشان از موفق بودن كار دارد. سریال جلال اتفاق خوبی است كه امیدوارم ادامه‌دار باشد.
عمار تفتی هم این مجموعه را جزو تولیدات با كیفیت سیما دانست و اضافه كرد: سریال جلال قواره تولیدات مراكز استانی را تغییر و نشان داد مجموعه‌های خوب این مراكز قطعا مخاطبان ملی خود را خواهد داشت.
تغییر پایان‌بندی به خاطر بودجه 
نجفی در پاسخ به سوال جام‌جم مبنی بر این كه بحث بودجه چقدر روی پایان‌بندی داستان تاثیر گذاشته است، بیان كرد: من برای این‌سریال دكوپاژ‌های متفاوتی درنظر داشتم كه به خاطر نبود بودجه آنها را تغییر دادیم. به نوعی كارگردان‌ها سیبل هستند و بسیار نقد می‌شوند. در صورتی كه یكی از مواردی كه در‌صورت نبود بودجه قربانی می‌شود، كارگردانی است. درنهایت باید بگویم بی‌پولی به‌شدت تاثیر گذاشت و حتی ما پایان سریال را به‌این‌دلیل تغییر دادیم. البته در فصل دوم به‌هیچ‌وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
نجفی در ادامه درباره تاثیر لوكیشن‌ها و فضاهای مختلفی كه داستان در آن می‌گذشت گفت: یكی از دلایل استقبال مردم از این سریال نیز به خاطر استفاده از جغرافیای متفاوت، گویش و جزئیات دیگر است كه اتفاقا مورد استقبال مردم قرار گرفته است. به نوعی مخاطب در این كار با اتفاق متفاوتی مواجه شده است. اما متاسفانه در بحث آیین ما نتوانستیم پوشش گردشگری مناسبی داشته باشیم.
لزوم تصمیم‌گیری‌های جدی‌تر
 برای استانی‌ها
كریمی هم درباره بعد گردشگری كه ساخت سریال در جغرافیاهای متفاوت كشور سبب می‌شود نیز گفت: متاسفانه اطلاع از نقاط مختلف كشور كم است و شاید در راستای معرفی همین نقاط سیمای استان‌ها سیاست ساخت سریال‌های این چنینی را درنظر گرفته است. اما در راستای این موضوع نباید تولیدات استانی را با بودجه كم در نظر گرفت چراكه ساخت سریال در بسیاری از نقاط كشور گران‌تر از تهران تمام می‌شود و تولید سریال‌های با كیفیت مستلزم حمایت مالی لازم است. ما وظیفه داریم كه جغرافیاهای مختلف را به همه معرفی كنیم اما برای این مهم باید این‌موضوعات را جدی‌تر در نظر گرفت وگرنه ساخت سریال در تهران به مراتب آسان‌تر از نقاط دیگر است.
مرتضی صفری (مدیركل صداوسیما مركز آذربایجان شرقی) نیز در این نشست گفت: سریال جلال نشان داد كه بچه‌های استانی هم می‌توانند سریال در حد كیفیت ملی را تولید‌كنند. ما از استان آذربایجان شرقی می‌آییم كه در ۲۰۰ سال گذشته حداقل هشت اتفاق مهم همچون ایستادگی در برابر روس‌ها و عثمانی‌ها را رقم زده است. 
ماهواره‌ها خاموش می‌شوند اگر...
او ادامه داد: چند اتفاق مهم در این پروژه داشتیم كه آن را متفاوت می‌كند. اول این‌كه بالای ۹۰ درصد عوامل این سریال از هنرمندان استان بودند كه در كنار بازیگران ملی كار كردند كه به نوعی به هم‌افزایی ملی سبب می‌شود و ما شاهد جریان تازه‌ای هستیم. این‌سریال ۱۵قسمتی ۴۰ دقیقه‌ای با دو میلیارد تومان جمع شده است كه در مقایسه با آثار مشابه مبلغ قابل‌توجهی نیست.
صفری با اشاره به تاثیرگذاری سیمای استان‌ها در صورت برنامه‌ریزی صحیح عنوان كرد: از نظر من اگر سهم تولیدات استانی در شبكه‌های ملی افزایش پیدا كند، ما شاهد خاموش شدن ماهواره‌ها می‌شویم. حداقل از جانب استان آذربایجان شرقی می‌توانم قول‌دهم كه استان ما می‌تواند به اندازه دو ماه تولیدات شبكه‌های ملی را تامین كند. البته لازمه این موضوع اعطای بودجه لازم به مراكز استان‌هاست.
او با اشاره به بودجه‌ای كه در اختیار دارند، خاطرنشان كرد: كل اعتبارات ما در استان آذربایجان شرقی پنج میلیارد تومان است و با این بودجه به هیچ صورت این جرات را پیدا نمی‌كنم كه پروژه دو میلیاردی را آغاز كنم ولی آقای دارابی این جسارت را به من دادند تا كارهای بزرگ انجام دهیم و از این بابت از ایشان سپاسگزارم.
محمدحسین رنجبران، مدیر روابط‌عمومی سازمان هم درباره این مجموعه گفت: بیش از آن‌كه فكر می‌شد درباره این سریال از مردم بازخورد گرفتیم. این اولین ورود مراكز استان‌ها به مقوله سریال‌سازی بود.
وی افزود: شبكه نمایش خانگی با پول‌های كلان سریال‌هایی می‌سازد كه هیچ تاثیرگذاری ندارد. لازم است مجلس و دولت به صدا و سیما كمك كنند.
در پایان هم مدیر روابط‌عمومی سازمان از عوامل سریال «جلال» برای ساخت این اثر تقدیر كرد.