تاثیر سقوط قیمت نفت بر اقتصاد ایران

تاثیر سقوط قیمت نفت بر اقتصاد ایران

 با كاهش بی‌سابقه و شدید قیمت جهانی نفت، بازارهای ایران نیز همچون سایر كشورها تحت تاثیر قرار گرفت، به‌طوری‌كه شاخص بورس به‌شدت سقوط كرد و قیمت ارز و طلا هم دوباره صعودی شد.
با این‌كه به‌علت تحریم‌های آمریكا، میزان صادرات نفت ایران در سال جاری به كمترین حد خود رسیده و اقتصاد ایران نسبت به قیمت نفت، كمترین آسیب‌پذیری را در سالیان اخیر پیدا كرده اما آثار روانی كاهش قیمت نفت همچنان بر بازارهای داخلی كشورمان احاطه دارد. دیروز شاخص بورس تهران از ترس كاهش قیمت نفت 15000 واحد كاهش یافت، دلار در بازار آزاد به كانال 15000 تومان بازگشت و سكه طلا هم مرز شش‌میلیون تومان را رد كرد.
 شاخص نزولی
با سقوط قیمت نفت، همان​طور كه قابل انتظار بود شاخص كل در بازار بورس تهران نزولی شد و دیروز ۱۴ هزار و ۸۰۸ واحد كاهش داشت كه در نهایت این شاخص به رقم ۵۳۴ هزار و ۳۷۶ واحد رسید. در ابتدای معاملات دوشنبه، آنچنان صف فروش سهام در بورس تهران ایجاد شد كه موجب اختلال در نرم‌افزار معاملات آنلاین كارگزاری‌ها شد.
كارشناسان بر این باورند به دلیل تحریم‌ها میزان صادرات نفت ایران به اندازه‌ای نیست كه تحت تاثیر كاهش جهانی قیمت نفت درآمدهای كشور افت شدیدی را تجربه كند.
به باور كارشناسان واكنش منفی سهامداران به افت جهانی قیمت نفت كوتاه‌مدت خواهد بود، چرا كه به دلیل تحریم‌ها میزان صادرات نفت ایران به اندازه‌ای نیست كه تحت تاثیر كاهش جهانی قیمت نفت درآمدهای كشور افت شدیدی را تجربه كند.
 دلار ۲۰۰ تومان بالا رفت
با تاثیرپذیری بازار ارز ایران از كاهش قیمت نفت، دلار در صرافی‌های بانكی، روز دوشنبه با رشد ۲۰۰تومانی نسبت به آخرین روز معاملاتی (شنبه) به نرخ ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید. قیمت خرید هر یورو نیز ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان شد.
 افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت سكه
همزمان با افزایش قیمت جهانی طلا و قیمت ارز در بازار داخلی، قیمت طلا و سكه هم با افزایش همراه شد. هر قطعه سكه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز دوشنبه با افزایش حدود صد هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته (شنبه) به نرخ شش میلیون و ۹۵ هزار تومان رسید.
اصلی‌ترین عامل رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سكه، افزایش قیمت دلار بود. همچنین چشم‌انداز افزایشی قیمت اونس در بازارهای جهانی نیز باعث رشد قیمت طلا شد. به نظر كارشناسان، كاهش شدید قیمت نفت خام و احتمال افت رشد اقتصادی جهانی می‌تواند جذابیت طلا به عنوان ابزار مهم سرمایه‌گذاری را افزایش داده و تقاضا را برای طلای زرد در روزهای آتی بالا ببرد.