تسهیلات صندوق نوآوری برای تجهیز جبهه مبارزه با كرونا

تسهیلات صندوق نوآوری برای تجهیز جبهه مبارزه با كرونا



صندوق نوآوری و شکوفایی در کنار معاونت علمی و فناوری برای حمایت از شرکت‌هایی که محصولات یا خدماتی مرتبط با مدیریت و کنترل ویروس کرونا در دست ساخت و طراحی دارند یا تولید می‌کنند تسهیلاتی ارائه کرده است. دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، در خصوص این به جام‌جم می‌گوید: «صندوق تسهیلات مختلفی را در کنار تسهیلاتی که پیش از این به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کرد در شرایط کنونی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها در نظر گرفته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
   تسهیلات قرض‌الحسنه نمونه‌سازی، که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا تمام هزینه‌های تحقیق و توسعه روی نمونه محصولات دانش‌بنیان خود، نظیر کیت یا داروهای موثر در کنترل عوارض بیماری را از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کنند.
   تسهیلات تولید صنعتی، که تا 80 درصد هزینه‌های تأمین مکان تولید، خرید، نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی و تأسیسات زیربنایی را تامین می‌کند.
   تسهیلات سرمایه در گردش، که هزینه‌های تولید محصولات دانش‌بنیان شامل مواد اولیه و کمکی، دستمزد، اجاره محل و امثال آن را در بر می‌گیرد.
   تسهیلات سرمایه در گردش فوری، که خیلی زود در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد. در شرایط کنونی این سرمایه تا 90 روز می‌تواند در اختیار شرکت‌ها باشد.»
وی در ادامه تصریح می‌کند: «علاوه بر این تسهیلات، از آنجا که شیوع ویروس کرونا کسب‌وکار برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان را متأثر کرده است، طبق مصوبه هیات عامل صندوق، آمادگی داریم تا به شرکت‌هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی می‌شوند، تسهیلاتی برای جبران آسیب‌های ناشی از این وضع بپردازیم.»
تاکنون بیش از 200 شرکت دانش‌بنیان پس از فراخوان صندوق، اعلام آمادگی کرده‌اند که در مرحله ارزیابی و پالایش کارشناسان صندوق قرار دارند. از میان این مجموعه‌ها، تاکنون سه شرکت در زمینه تولید ژل و محلول‌های ضدعفونی کننده و تولید دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید ماسک‌های تنفسی در استان‌های یزد، بوشهر و اصفهان نیز از مراحل داوری عبور کرده و آماده دریافت تسهیلات مورد نیازشان هستند.