كرونا شامه‌مان را کور کرد!

كرونا شامه‌مان را کور کرد!


 فایده ندارد، این روزها، كسی دیگر بوی خوش بهار، بوی عطر شكوفه‎ها را نمی‎فهمد، بوی خوش سبزه تازه‎ای را كه در هوای اسفندماه، می‌پیچید. این روزها، دیگر بوی عید، به مشام نمی‎رسد؛ نه این‌كه بوی عید نمی‎آید، حالا خیلی‌ها قوه بویایی و چشایی‌‌شان دچار مشكل شده‌ است، حالا این بی‎بویی است كه مشام‌شان را پر كرده است. خیلی از مردم فكر می‎كنند به خاطر مصرف بیش از اندازه مواد ضدعفونی‎كننده و برخی هم فكر می‎كنند كه به خاطر ویروس كروناست كه دچار اختلالات بویایی شده‎اند. موارد مهمی كه از سه پزشك متخصص گوش‌وحلق‌وبینی، پرسیده‎ایم.
 پای حرف آنها كه می‎نشینیم، از مراجعه بیش از اندازه مردم به مطب‏‎ها می‎گویند.  
ابراهیم رزم‌پا، جراح و متخصص گوش‌ و حلق ‌و بینی‌‌ در گفت‌وگو با ما، از این‌كه این ویروس، مانند ویروس سرماخوردگی، باعث اختلال در بویایی می‌شود، می‌گوید. او با اشاره به نوع اختلالات بویایی كه وجود دارد، می‌افزاید: «دو نوع اختلالات بویایی وجود دارد. یكی از آنها ناشی از آسیب به عصب چشایی و دیگری، ناشی از انسداد راه تنفسی است.» از نظر او، در مشكلات بویایی ناشی از آسیب به عصب، هیچ‌گونه عفونت ویروسی، نقش ندارد و انسداد عصبی در واقع ناشی از اختلال در مسیر عصبی بویایی است. رزم‌پا البته به استفاده بیش از اندازه مواد شوینده و الكلی و احتمال رابطه با اختلالات بویایی هم اشاره می‎كند و معتقد است كه این دو نظریه می‎تواند دلیل مراجعه بالای مردم به مراكز درمانی و مطب‎ها باشد. به گفته او اپیدمی اختلالات بویایی را نمی‌توان دلیلی بر ابتلا به بیماری كرونا دانست و از دست دادن قدرت بویایی و داشتن علایم دیگر، یعنی تب، تنگی نفس، سرفه و بدن درد با هم، می‎تواند دلیلی بر ابتلا باشد.  
رابطه بویایی با کرونا
  الهام احسانی، متخصص گوش ‎و حلق ‌و ‎بینی نیز به ما می‎گوید: «اختلالات بویایی، در استان‎هایی كه شیوع ویروس كرونا‌ در آنها بالاست بیشتر دیده می‌‎شود.» پزشكان متخصص گو‎ش ‏و حلق ‎و بینی در استان گیلان حالا مراجعه بیشتری نسبت به استانی‌هایی مانند چهارمحال‌ و بختیاری یا كهگیلویه‌ و بویراحمد دارند و این یعنی این ویروس می‎تواند با اختلالات بویایی در ارتباط باشد. هرچند كه از نظر احسانی نمی‎توان در این باره به طور قطع نظری داد. او توضیح می‎دهد كه هنوز در هیچ مقاله علمی، به ارتباط مستقیم بین ویروس كرونا و اختلالات بویایی، اشاره‎ای نشده است. احسانی البته می‎گوید: «در مقاله‏ای كه اخیرا به چاپ رسیده، به راه‏های انتقال این ویروس از سیستم بویایی پرداخته شده و موضوع اینجاست كه ویروس‎هایی كه از طریق بویایی وارد می‎شوند، بر سیستم بویایی تاثیر می‏گذارند.» او از تیم‌های پزشكی ایرانی و چینی كه در این باره در حال تحقیق هستند، می‎گوید و این‌كه كشف احتمال رابطه هنوز در حال بررسی است.
در جست‌وجوی درمان
 علیرضا موحدی نیز متخصص گوش ‎و حلق ‎و بینی است. او هم مانند بسیاری از همكارانش مراجعین زیادی از اختلالات بویایی، داشته است. موحدی البته مانند بسیاری از همكارانش، تجویز خاصی ندارد. دلیل اصلی اپیدمی اختلالات بویایی، مشخص نشده است و بنابراین درمان قطعی هم ندارد، اما از نظر این پزشك متخصص، مردم می‌توانند از افشانه‌های مرطوب‏كننده استفاده كنند. در شرایط عادی پزشكان، به بیمارانشان، داروهایی برپایه كورتون می‌‎دادند حالا اما به خاطر ویروس و پایین آمدن سیستم ایمنی بدن، این دارو، تجویز نمی‎شود. هرچند كه از نظر تمام متخصصان گوش ‎و حلق‎ و بینی، بعد از شش ماه و حتی در مواردی تا یك سال و نیم بعد هم ممكن است، حس بویایی بر‎گردد. نكته مهم در این باره این است كه اپیدمی اختلالات بویایی، می‎تواند با ابتلا به ویروس كرونا در ارتباط باشد، مساله‎ای كه البته هنوز قطعیت آن در حال بررسی است.