اعداد سینمایی 98

اعداد سینمایی 98



  60
امسال 60 فیلم سینمایی در سینمای ایران اکران شد که به میزان فروش‌های مختلفی هم دست پیدا کردند، از فروش‌های بالا و میلیاردی فیلم‌هایی مثل مطرب، متری شیش و نیم، تگزاس 2 و ... تا فروش‌های نه حتی بخور و نمیر فیلم‌هایی چون به دنیا آمدن که زیر 130 میلیون تومان فروختند.

38
اگر کرونا دامن سینما و گیشه را نگرفته بود و اکران فیلم مطرب ساخته مصطفی کیایی همچنان ادامه داشت، فروش فیلم می‌توانست کمی بیشتر از این باشد، اما عجالتا با همین فروش بیش از 38 میلیارد تومانی هم مطرب، به لحاظ ریالی و تومانی، تا اینجا پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. میزان فروش دقیق این فیلم ۳۸,۵۴۵,۸۳۴,۰۰۰ تومان اعلام شده است.
امسال یک عدد 38 مهم دیگر هم در سینمای ایران داشتیم که آن هم برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه بود.

27
باز هم تا وقتی که مطربی‌ها پایشان به سینما باز شود و پرچم کمدی‌ها را بر فراز کوی گیشه بکوبند، سینمای اجتماعی تا مدت‌ها با متری شیش و نیم، پیشتازی و میان انبوه رقیبان سرسخت کمدی و شبه کمدی، آبروداری می‌کرد. فیلم سعید روستایی به فروش خیلی خوبی در گیشه دست پیدا کرد و بیش از 27 میلیارد تومان فروخت که رقم خوبی برای یک فیلم تلخ و جدی محسوب می‌شود. میزان فروش دقیق متری شیش و نیم از این قرار است: ۲۷,۷۲۰,۲۳۹,۰۰۰ تومان.

12
حالا که صحبت اکران 98 است، بد نیست به جاماندگان اکران از زمان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم اشاره کنیم؛ از میان 30 فیلم سینمایی و 3 فیلم پویانمایی که سال 97 در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، 12 فیلم هنوز موفق نشدند رنگ پرده سینما را در اکران عمومی ببینند.

11
در حالی‌که شاید بسیاری از سینماگران در حسرت دریافت حتی یک سیمرغ بلورین به سر می‌برند و دوست دارند این جایزه مهم و مشهور سینمایی ایران را به خانه ببرند، محسن روزبهانی امسال و در همین جشنواره اخیر فیلم فجر، یازدهمین سیمرغش را هم برای جلوه‌های ویژه میدانی فیلم روز صفر، ساخته سعید ملکان دریافت کرد تا حالا حالاها کسی در این رشته دستش به او نرسد. روزبهانی برای جلوه‌های ویژه میدانی فیلم آبادان یازده 60 ، ساخته مهرداد خوشبخت هم نامزد دریافت این جایزه بود و به نوعی با خودش هم رقابت می‌کرد!