ملت ایران در  آزمون کرونا خوش درخشید

رهبر انقلاب با شگفت‌انگیز توصیف کردن مشارکت‌های مردم و تقدیر مجدد از کادر درمانی کشور در مقابله با «وبای مدرن»:

ملت ایران در آزمون کرونا خوش درخشید

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خجسته عید نیمه‌شعبان و میلاد حضرت بقیه‌ا... الاعظم(عج) در سخنان زنده و تلویزیونی خطاب به ملت شریف ایران، احساس نیاز عمیق و گسترده بشریت امروز به منجی را در طول تاریخ كم‌سابقه خواندند و با تأكید بر معنای حقیقی و سازنده انتظار یعنی «امید و اعتقاد به گشایش و فرج و تحرك و اقدام برای دستیابی به آینده روشن» افزودند: ملت ایران در آزمون بیماری اخیر خوش درخشید و رفتار و نظم عمومی آن در به‌كار بستن توصیه‌ها خوب است البته زندگی برای برخی قشرهای ضعیف با سختی در حال گذران است كه مسوولان باید برنامه‌های كمك به آنها را هرچه سریع‌تر و بهتر اجرا و مردم نیز ماه رمضان امسال را به رزمایش گسترده كمك به نیازمندان تبدیل كنند. رهبر انقلاب اسلامی با تبریك عید میلاد حضرت ولی‌عصر(عج) به ملت ایران، مسلمانان و همه آزادیخواهان جهان افزودند: احساس نیاز آگاهانه نخبگان جهان و نیاز ناخودآگاه امروز توده‌های ملت‌ها به «یك دست قدرت الهی، به امامت معصوم و به حقیقت والای مهدی موعود» نشان‌دهنده این واقعیت است كه مكاتب گوناگون و مسلك‌های مختلف بشری با همه ادعاها، نتوانسته‌اند آرامش و خوشبختی را برای ملت‌ها به ارمغان بیاورند. ایشان با اشاره به مشكلات گوناگون جامعه بشری با وجود پیشرفت‌های علمی گفتند: بی‌عدالتی، فقر، بیماری، فحشا، گناه، شكاف طبقاتی بسیار وسیع و سوء‌استفاده قدرت‌ها از علم، موجب شده كه جامعه بشری دچار احساس خستگی، اضطراب وگرفتاری باشد و احساس نیاز به یك دست نجات‌بخش در همه جای دنیا، اوج بگیرد.

 ناتوانی علم و خرد
در گشودن گره بی‌عدالتی
حضرت آیت‌ا.... خامنه‌ای علم و خرد و تجربه را از نعمت‌های بزرگ الهی و حل‌كننده بسیاری از مشكلات بر شمردند اما خاطرنشان كردند: علم و خرد همچنان كه تا كنون اثبات شده، نمی‌تواند گره بی‌عدالتی را باز كند و تحقق این آرزوی همیشگی بشر نیاز به دست قدرت الهی دارد و به همین علت، مأموریت بزرگ حضرت بقیه‌ا... الاعظم پر كردن زمین از قسط و عدل است.
رهبر انقلاب اسلامی عدالت وعده داده‌شده در زمان ظهور صاحب‌الزمان را عدالت در همه شئون زندگی بشر از جمله عدالت در قدرت، ثروت، سلامت، كرامت انسانی و منزلت اجتماعی خواندند و افزودند: به لطف و قدرت الهی این وعده با دست قدرت امام عصر حتما محقق خواهد شد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به بیان وعده «فرج و حركت عظیم الهی» در همه ادیان افزودند: انتظار فرج در اسلام انتظاری سازنده و همراه با امید و تحرك و اقدام است و به همین علت همان‌گونه كه پیامبر خاتم و ائمه هدی فرموده‌اند، انتظار فرج جایگاه بسیار مهمی دارد و برترین اعمال است.
رهبر انقلاب انتظار فرج حضرت ولی‌عصر(عج) را مهم‌ترین مصداق انتظار خواندند و افزودند: البته انتظار فرج و گشایش باید ناظر به همه امور زندگی باشد و به همین علت انتظار فرج، خودش یك گشایش است چرا كه انسان را از یأس و درماندگی نجات می‌دهد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر این كه امت محمدی(ص) در هیچ حادثه‌ای نباید دچار یأس و ناامیدی شود، افزودند: انتظار فرج به معنای نشستن، بی‌عملی و چشم به در دوختن نیست بلكه به معنای آماده شدن و اقدام كردن برای دستیابی به آینده روشن و وعده داده‌شده است.
ایشان افزودند: به همین علت برای ایجاد جامعه مهدوی باید هم خودسازی كرد و هم به قدر توان دگرسازی، و محیط پیرامونی را به جامعه مهدوی كه جامعه قسط، عدالت، معنویت، معرفت و برادری و عزت است، نزدیك كرد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای انتظار حقیقی فرج را در تضاد با بی‌صبری و مدت معین كردن برای ظهور حضرت خواندند و افزودند: در آماده‌سازی برای فرج، بی‌صبری و عجله‌كردن ممنوع است چرا كه پروردگار بر مبنای شتاب و عجله انسان‌ها تصمیم نمی‌گیرد، ضمن این كه هرحادثه وقت معین و حكمتی دارد و براساس آن حكمت انجام می‌شود.
ایشان با اشاره به اوضاع ناشی از بیماری كرونا در جهان افزودند: انتظار فرج به معنای فرج و گشایش بعد از شدّت نیز هست به همین علت، انسان منتظر از این حادثه مأیوس و متلاطم نمی‌شود و با حفظ آرامش خود می‌داند كه این اوضاع بلاشك تغییر خواهد كرد.
حضرت آیت‌‌ا... خامنه‌ای دعا و مناجات را موجب افزایش آرامش ناشی از انتظار فرج دانستند و افزودند: در دو ماه پر بركت شعبان و رمضان، ادعیه فراوان و دارای مضامین عالی وجود دارد كه می‌توان با مناجات و استغاثه با پروردگار و راز و نیاز با ائمه هدی، رحمت الهی را جلب و احساس آرامش بیشتری كرد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مناجات ملت ایران با پروردگار در شب میلاد حضرت مهدی موعود تأكید كردند: میلیون‌ها دستی كه به آسمان بلند شد و با خدا راز و نیاز و به درگاه او استغاثه كرد، قطعا و بلاشك موجب جلب رحمت الهی و منجر به بروز بركات فردی و اجتماعی خواهد شد.


كرونا، آزمونی عمومی و عجیب برای دولت‌ها و ملت‌ها
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دوم سخنانشان به موضوع بیماری كرونا اشاره كردند و با تأكید بر این‌كه این موضوع یك آزمون عمومی و عجیب برای دولت‌ها و ملت‌ها است، گفتند: در مورد آمارها و اقدامات بسیار خوب انجام شده و توصیه‌های مسؤولان، به قدر كافی مطالبی گفته شده و صداوسیما هم انصافا در این زمینه بسیار خوب عمل كرده اما نكته مهم، خو‌درخشیدن ملت ایران در آزمون این بیماری وبای مدرن است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای اوج این افتخار ملی را متعلق به كادر درمانی كشور دانستند و افزودند: كادر درمانی كشور باتحمل رنج دوری از خانواده حتی در تعطیلات نوروز و تحمل فشارهای ناشی از مراقبت از بیماران بدحال، جان و سلامت خود را در خدمت به مردم قرار دادند و این موضوع بسیار باعظمت، خاطره خوشی را در ذهن ملت ایران برجای خواهد گذاشت.
رهبر انقلاب اسلامی، حضور داوطلبانه طلاب و دانشجویان جهادی و هزاران بسیجی پر تلاش و آحاد مردم در میدان ارائه خدمات به كادر درمانی و بیماران و حتی نیازمندان را بسیار باارزش و خرسندكننده برشمردند و گفتند: نیروهای مسلح نیز انصافا همه توان سازندگی و ابتكار خود از بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌های تجهیزشده تا توانایی‌های علمی و تولید امكانات بهداشتی و درمانی را وارد میدان كردند و ظرفیت‌های جدید نیز در این مساله در نیروهای مسلح و جوانان خارج از آنها كشف شد.
ایشان مشاركت‌های مردمی در سراسر كشور را نیز انصافا زیبا و شگفت انگیز خواندند و با اشاره به نمونه‌هایی از این اقدامات افزودند: همه این حركت‌های ارزشمند نشان‌دهنده عمق و رسوخ فرهنگ اسلامی در مردم است و برخلاف خواسته برخی كه در یكی دو دهه اخیر تلاش كردند فرهنگ اسلامی ــ ایرانی را تحقیر و مردم را متوجه سبك زندگی غربی كنند، این حركت‌ها نشان داد خوشبختانه احساس تفكر و فرهنگ اسلامی و زنجیره ارزش‌های اسلامی در مردم ایران قوی و راسخ است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در ادامه به رفتار و عملكرد دنیای غرب در ماجرای كرونا اشاره كردند و با برشمردن مصادیقی همچون مصادره ماسك‌ها و دستكش‌های كشورها به‌وسیله برخی كشورهای اروپایی و آمریكا، هجوم مردم به فروشگاه‌ها و خالی كردن قفسه‌ها و به جان هم افتادن برای چند دستمال توالت، صف كشیدن مردم برای خرید اسلحه، معالجه نكردن بیماران سالمند و خودكشی افراد به علت ترس از كرونا، گفتند: در این ماجرا فرهنگ و تمدن غرب محصول خود را نشان داد كه این نتیجه طبیعی فلسفه حاكم بر تمدن غربی مبتنی بر فردگرایی و مادی‌گرایی و غالبا بی‌خدایی است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان یكی از سناتورهای غربی كه گفته بود «غرب وحشی زنده شده است»، افزودند: هنگامی كه ما می‌گوییم غرب یك روح وحشی‌گری برخلاف ظاهر اتوكشیده و ادكلن زده خود دارد، برخی آن را انكار می‌كنند اما حالا خود آنها صراحتا همین واقعیت را می‌گویند.


به كار بستن توصیه‌ها از سوی ملت
ایشان به بُعد دیگری از ماجرای بیماری كرونا در كشور یعنی رفتار عمومی ملت در به‌كار بستن توصیه‌ها اشاره كردند و گفتند: مردم واقعا به آنچه ستاد ملی مقابله با كرونا به‌صورت تصمیم قاطع می‌گوید عمل می‌كنند، البته ممكن است چیزی را به صورت مردّد اعلام كنند و مردم به این نتیجه نرسند كه باید به آن عمل شود اما در جایی كه مطلبی قاطعانه گفته می‌شود مردم همراهی می‌كنند كه نمونه بارز آن نرفتن به 13 به‌در امسال و پذیرفتن یك نظم عمومی بود البته این رفتار باید ادامه یابد و تصمیم‌های ستاد ملی جدی گرفته و به آنها عمل شود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به یك وجه دیگر حادثه كرونا تأكید كردند: كرونا یك مشكل بزرگ و ابتلایی خطرناكی برای بشریت است اما این قضیه نباید ما را از دیگر مشكلات و حوادث مهم دنیا غافل كند زیرا در سال‌های گذشته، دنیا و یا كشور ما با مشكلات و حوادث بزرگ‌تر از آن هم مواجه بوده است.
ایشان یكی از این حوادث را كه در ۳۲ سال قبل روی داد، حمله شیمیایی هواپیماهای رژیم بعث صدام به شهر حلبچه عراق و بخش‌هایی از مناطق مرزی ایران برشمردند و گفتند: در آن زمان، برخی از همین كشورهای مدعی تمدن و ترقی، سلاح‌های شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند و تا امروز هم هیچ‌یك از آنها درباره جنایتشان جوابی نداده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی، جنگ‌های جهانی اول و دوم، جنگ ویتنام و حمله آمریكا به افغانستان و عراق را از دیگر حوادث مهم و بزرگ سال‌های گذشته دانستند و خاطرنشان كردند: حادثه كرونا نباید موجب غفلت ما از ظلم و ستم قدرتمندان دنیا به ملت‌های مختلف از جمله مردم فلسطین و یمن شود و همچنین نباید از توطئه و دشمنی استكبار غافل شد چرا كه بر خلاف تصور عده‌ای كه می‌گویند اگر ما دشمنی نكنیم آنها نیز دشمنی نمی‌كنند، دشمنی استكبار با اصل نظام جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی است.



رزمایش گسترده كمك به فقرا در ماه رمضان
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به تلاش جدی مسوولان در ستاد ملی مقابله با كرونا و ارائه گزارش‌ها به رهبری گفتند: در ستاد ملی تصمیم‌هایی برای قشرهای ضعیف جامعه گرفته شده است كه توصیه و تأكید می‌كنم این برنامه‌ها را هرچه سریع‌تر، بیشتر و بهتر به اجرا درآورند، البته مردم نیز برای كمك به اقشار ضعیف وظیفه دارند.
رهبر انقلاب اسلامی به مشكلات و سخت شدن شرایط زندگی برای برخی افراد جامعه به علت تبعات ناشی از كرونا اشاره كردند و افزودند: افرادی كه توانایی و تمكن مالی دارند، فعالیت‌های وسیعی را به‌منظور كمك به نیازمندان آغاز كنند، به‌خصوص كه در آستانه ماه مبارك رمضان كه ماه انفاق و ایثار است، قرار داریم.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تاكید كردند: خوب است كه در ماه مبارك رمضان یك رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و كمك مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شكل بگیرد و برای اثبات ارادتمان به امام زمان(عج) صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه مهدوی را كه جامعه‌ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، به‌وجود آوریم.
ایشان همچنین با اشاره به برگزار نشدن جلسات عمومی دعا، توسل و سخنرانی در ماه مبارك رمضان امسال، آحاد مردم را به عبادت، تضرع و خشوع در تنهایی و در خانه‌ها و در میان خانواده‌ها توصیه كردند.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان به مسوولان و فعالان جوان در عرصه علم و فناوری نیز توصیه كردند موضوع جهش تولید حیاتی است و فراموش نشود زیرا باید به هر قیمتی كه شده موضوع تولید پیگیری شود و به مرحله جهش برسد. همچنین جوانان فعال در عرصه علم و فناوری كار آزمایشگاهی و تولید نیازهای كشور را به‌صورت جدی پیگیری كنند.


نمره قبولی نهادهای حاکمیتی
سید نظام‌الدین موسوی
 منتخب مجلس یازدهم
در دورانی كه در مسیر مقابله با بیماری كرونا به سر می‌بریم شاهد عملكرد خوب نهادهای حاكمیتی و دستگاه‌های مسؤول و ادارات برای تسریع امور مردم و همچنین مبارزه با این ویروس هستیم. بخش‌های درمانی در كار درمان،‌ نیروهای مسلح در بخش‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و كنترل و همچنین فراهم آوردن تجهیزات درمانی و سایر نیروهای اداری در این مقطع بسیاری فعال بودند. در عین حال باید توجه كرد كه این نیروها سلامت خود را معرض خطر قرار می‌دهند و این مساله با هیچ مقیاس مادی قابل سنجش نیست.
از سوی دیگر شاهدیم كه رسانه ملی و سایر رسانه‌ها هم در شرایطی كه مراكز علمی و فرهنگی و آموزشی در تعطیلی موقت‌اند در كار اطلاع‌رسانی،‌ آموزش و حتی پركردن اوقات مردم در ایام قرنطینه‌های خانگی بسیار فعال عمل كردند. از سوی دیگر در كنار نهادهای حاكمیتی باید به تشكل‌های مردمی و خودجوش نیز توجه كرد كه در حوزه‌هایی مثل تهیه و توزیع مواد بهداشتی، ‌عفونت‌زدایی و تهیه ارزاق عمومی فعالانه تلاش كردند. این در حالی است كه این رویكردها نشان از ورود افراد با انگیزه‌های اعتقادی و انسانی است كه جای تقدیر فراوان دارد.


توفیق الگوی ایرانی ــ اسلامی
محمدصالح مفتاح
فعال رسانه‌ای
سبك زندگی ایرانی ــ اسلامی گرچه در میان خود كثرت‌های بسیاری دارد اما واجد ویژگی‌های مشترك بسیاری در بین مردم است و در هفته‌های اخیر در مقابله با بحران کرونا شاهد کارآمدی این ویژگی‌ها بودیم .
جمعگرایی و توجه به دیگران همچنین معنویت‌گرایی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مشترك است. این دو ویژگی زمانی كه در كنار هم قرار می‌گیرند ایثار و فداكاری در كمك به دیگری را به همراه دارد. این در حالی است كه چنین ویژگی‌هایی یا در غرب وجود ندارد یا بسیار كم‌رنگ است.
 در شرایط فعلی نیز برای عبور از بحران كرونا نیازمند تقویت این دو ویژگی میان مردم هستیم در چنین وقایعی كاركرد این ویژگی‌ها بسیار روشن می‌شود چرا كه همه در كنار هم می‌توانیم از این سختی عبور كنیم، اما تا زمانی كه این فهم مشترك نباشد عبور از چنین سختی‌ها و بحران‌هایی ‌سخت‌تر می‌شود.
بنابراین گسترش تحقق الگوی سبك زندگی ایرانی ــ اسلامی راهكاری موثر وكارآمد برای مقابله با ارزش‌های غرب در جوامع مختلف اسلامی و به‌ویژه در ایران است.



آفت تردید
كمال سجادی
فعال سیاسی
در دنیا اصل بر این است كه دولت‌ها از خردمندی و قدرت كارشناسی لازم در اخذ تصمیمات برخوردار باشند بنابراین مردم تصور می‌كنند تصمیمات دولت باید همه‌جانبه باشد و در این تصمیم‌گیری‌ها در سطح ملی تمام ابعاد در نظر گرفته شود. اگر مردم ببینند دولت بصورت مذبذب رفتار می‌كند و در تصمیم‌گیری‌هایش تردید دارد مردم هم دچار تردید شده و همراهی لازم را با دولت نخواهند داشت.
به عنوان مثال این روزها به مردم گفته می‌شود در خانه بمانید، ولی در عین حال باید كسب و كارها هم راه بیفتند در نتیجه بعضی ناچارند از خانه خارج شوند و این تعارضی نسبت به تصمیم گیری دولت برای مردم ایجاد می‌كند. در ضمن می‌توان گفت شاید عدم حضور برخی از كاركنان نیز تاثیر چندان منفی نداشته باشد. در هر صورت یك حكومت ابزارهای لازم را در اختیار دارد تا تصمیماتش كارشناسی، دقیق و متقن باشد. لذا قطعاً هر دولتی باید در تصمیم‌گیری‌های خود از استحكام لازم برخوردار بوده و تردید نداشته باشد تا مردم اطمینان حاصل كنند و بگویند این تصمیم ملی است و لذا اطاعت ‌كنند. در صورتی كه دولت در تصمیم‌گیری‌های خود به‌ویژه در بحران‌ها سست نباشد و قاطعانه تصمیم بگیرد مردم نیز اعتماد كرده و با آن همراهی می‌كنند.



جلوه‌های زیبا از ایثار
احسان قاضی‌زاده هاشمی
 نماینده فریمان
در ایامی كه گذشت با این‌كه اصل ماجرا بسیار سخت و برای جامعه همراه با ترس بود، اما در عین حال شاهد جلوه‌های زیبایی از همدلی و ایثار بودیم كه بخش عمده آن در گروه درمانی كشور است كه قابل تقدیر بوده و رهبری نیز به عنوان پدر امت از آن تجلیل كردند.
اقدامات كادر پزشكی كشورمان در این ایام از چند زاویه مهم است، در فضایی كه به همه تاكید می‌كنیم از یكدیگر دوری كنید، چراكه احتمال سرایت وجود دارد اما كادر پزشكی كشورمان به صورت شبانه‌روزی برای درمان بیماران با آنها در تماس هستند به‌خصوص در روزهای ابتدایی كه امكانات ما نیز بسیار كم بود و شاهد شهادت برخی از اعضای كادر پزشكی نیز بودیم. از سوی دیگر شیفت‌بندی‌های آنها چندبرابر شده، از خانواده‌هایشان جدا و تعطیلات آنها از بین رفته است.
بنابراین عمده كاركنان پزشكی تاكنون با نمره بسیار بالایی پیروز میدان مقابله با كرونا هستند. از سوی دیگر نیز باید توجه داشته باشیم كه ظرفیت علمی بسیار بالا و نیروهای درمانی ایثارگری داریم كه این مسائل، لزوم قدردانی از تلاش‌های آنها را چند برابر می‌كند‌.



امید به آینده وظیفه منتظران است
 آیت ا... محسن مجتهدشبستری
‌عضو جامعه روحانیت مبارز
انتظار فرج به معنای دست روی دست گذاشتن و مایوس شدن و نداشتن اقدام عملی نیست، بلکه معنای اصلی  انتظار فرج کسب آمادگی است. در شرایط کنونی منتظران امام عصر باید خود و جامعه را مهیای ظهور کنند؛ مهیای ظهور شدن  نیازمند همدلی و فداکاری بیشتر در جامعه است. در شرایطی که جامعه با بیماری خطرناکی دست و پنجه نرم می کند، منتظران در عین رعایت نکات بهداشتی با همدلی، کمک به بیماران و دستگیری از کسانی که کسب و کارشان تعطیل شده و جزو طبقه آسیب پذیر جامعه‌اند روحیه فداکاری خود را نشان دهند. کمااین‌که در چنین شرایطی نیروهای زیادی اعم از طلبه،‌ دانشجو ، بسیجی  و به‌ویژه کادر درمان و نیروهای مسلح وارد عمل شدند و دست به ایثار زدند. شرایط کنونی با وضعیت جنگی در گذشته و دوران دفاع مقدس قابل قیاس است. به عبارت دیگر الان هم زمان جنگ است ولی جنگی از نوع بهداشت و درمان که نیاز به ایثار و فداکاری دارد. جامعه مهدوی و جامعه منتظر ظهور باید  با ایثار و فداکاری از این امتحان الهی سرافراز بیرون بیاید. از سویی دیگر داشتن امید هم یکی دیگر از ویژگی های منتظران است. منتظران منجی عالم بشریت می دانند شرایط فعلی بالاخره تغییر پیدا خواهد کرد و دنیا سروسامان می گیرد و امنیت و آرامش برقرار خواهد شد؛ بنابراین باید صبر پیشه کرد و بر اثر صبر است که نوبت ظفر فراخواهد رسید.