فهرست بایدهای  امسال

4 نكته كه می‌تواند به هدف‌گذاری بهتر برای كسب‌وكارتان در سال جدید كمك كند

فهرست بایدهای امسال

معمولا همه ما همزمان با خواندن دعای تحویل سال و آغاز سال جدید، تصمیماتی برای زندگی و كسب‌وكار در ذهن‌مان مرور می‌كنیم. بسیاری از ما این هدف‌گذاری‌‌های سالانه را در ابتدای هر سال روی كاغذ می‌آوریم و در طول سال عملكرد خود را نسبت به آنچه برنامه‌ریزی كرده بودیم می‌سنجیم. اما بسیاری نیز با هدف‌گذاری اول سال میانه‌ای ندارند یا معمولا هدف‌گذاری‌هایشان به نحو واقع‌گرایانه‌ای نیست كه در طول سال بتوانند به آن دست یابند. بر اساس مطالعات انجام‌شده معمولاً 80درصد افراد حتی تا ماه دوم سال نیز نمی‌توانند به تصمیمات و هدف‌گذاری‌هایی كه كرده بودند پایبند بمانند. شاید دلیلش این باشد كه معمولا دوست داریم بدون زحمت همه‌چیز یك‌شبه تغییر كند! اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید كه برای سال جدید هدف‌های زیادی در سر دارید ولی معمولا به آن دست پیدا نمی‌كنید، وقت آن رسیده در همین ابتدای سال تجدیدنظری در مورد نحوه هدف‌گذاریتان برای سال جدید داشته باشید تا بتوانید به صورت مؤثری آن را در طول سال اجرایی كنید و كسب‌وكارتان را در سالی كه پیش رو دارید متحول كنید. در ادامه چهار نكته را كه می‌تواند به هدف‌گذاری مؤثر در سال جدید كمك كند بررسی خواهیم كرد.

سنگ بزرگ علامت نزدن است!

ممكن است برای كسب‌وكارتان هدف‌گذاری بلندمدتی كرده باشید كه مثلا تا پنج سال آینده یك میلیارد تومان درآمد كسب كنید. برای این‌كه بتوانید اهداف بلندمدت را دست‌یافتنی كنید باید آنها را به هدف‌های كوچك‌تری تقسیم كنید و برای شروع هدف‌های كوچك‌شده را پیش‌رویتان قرار دهید. زمانی كه اهداف را كوچك‌تر و دست‌یافتنی‌تر انتخاب می‌كنید، راحت‌تر به آنها دست پیدا می‌كنید و حس رسیدن به هدف و موفقیت شما را به تلاش برای ادامه مسیر ترغیب خواهد كرد. زمانی كه هدف‌گذاری‌های دور از دسترس داشته باشید، احتمال این‌كه در میانه مسیر طولانی كه در پیش گرفته‌اید ناامید شوید بسیار زیاد خواهد بود.
بنابراین سعی كنید زمانی كه می‌خواهید اهداف امسال را برای كسب‌وكارتان تعریف كنید كمی واقع‌بین باشید، شرایط موجود را در نظر بگیرید و به نحوی برنامه‌ریزی كنید كه انجامش در حد توان‌تان باشد. بدون شك همه ما انسان‎ها كمال‌گرا هستیم و دوست داریم بهترین اتفاقات را برای زندگی و كسب‌وكارمان رقم بزنیم. با این وجود باید همواره حواس‌مان باشد به اندازه‌ای بلندپروازی كنیم كه بال‌هایمان به ما اجازه پرواز را خواهد داد. البته این به معنی دست‌كم گرفتن توانمندی و تلاش مضاعف نیست. قطعا هدف‌های كوچك نیز باید به نحوی انتخاب شوند كه تا حدی ما را به چالش بكشند و توان كاری ما را از آنچه كه هست بیشتر كند. این هدف‌ها باید ذره‌ذره با افزایش توانمندی‌ها بزرگ‌تر شوند تا در نهایت به هدف بلندمدتی كه در نظر داشتیم بینجامد.


اطلاعات خود را افزایش دهید

اگر هدف‌گذاری شما برای سال جدید به‌كارگرفتن فناوری جدیدی است كه به‌تازگی در حوزه كاری‌تان مطرح شده اما خودتان چیزی از آن نمی‎دانید، قطعا تلاش مضاعفی برای دستیابی به آن باید داشته باشید. ضمن این‌كه اگر اطلاع دقیقی از آنچه می‌خواهید انجام دهید نداشته باشید ممكن است آن را بسیار ساده‌تر یا سخت‌تر از چیزی كه هست در نظر بگیرید و هدف‌گذاری متناسبی برای آن نداشته باشید. بنابراین پیش از آن‌كه هدفی را برای خودتان تعیین كنید حتما از قبل در موردش جست‌وجو كرده و سعی كنید اطلاعات جامعی در موردش به دست بیاورید تا با آگاهی بیشتری برایش برنامه‌ریزی كنید.
جمع‌آوری اطلاعات در دنیای امروز كار خیلی پیچیده‌ای نخواهد بود. با یك جست‌وجوی ساده می‌توان به جدیدترین منابع در مورد هر موضوعی دست پیدا كرد. ضمن این‌كه اگر از شبكه ارتباطی مناسبی برخوردار باشید، می‌توانید از افراد آشنا به حوزه مورد نظرتان نیز كمك بگیرید تا دید واقعی‌تری نسبت به آنچه در پی‌اش هستید پیدا كنید. هرچه دانش و آگاهی خود را نسبت به موضوع افزایش دهید هدف‌گذاری واقع‌گرایانه‌تر و دست‌یافتنی‌تری خواهید داشت و در طول مسیر نیز غافلگیر
نمی‌شوید.
زمانی كه هدف را به‌درستی بشناسید تلاش برای دستیابی به آن نیز ساده‌تر خواهد شد و مسیر راه را نیز مشخص و دقیق‌تر می‌توانید ترسیم كنید. ضمن این كه اگر هدف را به‌خوبی نشناسید ممكن است زمانی كه به آن دست یافتید احساس كنید آن‌قدرها به كسب‌وكارتان كمك نمی‌كند یا ارزش زمان و انرژی‌ای را كه
صرفش كردید ندارد.


علاقه‌های خود را در نظر بگیرید
زمانی كه اهداف سال جدید را بر اساس روحیه و علاقه‌مندی‌هایتان انتخاب كنید، انگیزه بیشتری برای دستیابی به آن خواهید داشت. سعی كنید در هدف‌گذاری‌های امسال كمی هم به حرف دل‌تان گوش دهید و مسیر كسب‌وكار را از جاده علاقه‌ها و توانمندی‌هایتان انتخاب كنید. زمانی كه هدف‌تان هم‌راستای كارهایی باشد كه از انجام‌شان لذت می‌برید، ماهیچه‌های خلاقیت و نوآوری‌تان نیز به كار می‌افتد و می‌توانید نتایج شگفت‌آوری را خلق كنید. ضمن این‌كه در طول مسیر نیز همواره حس خوبی از تلاش خواهید داشت و همین موضوع مانع احساس خستگی در میانه مسیر و فراموش كردن هدف‌هایتان خواهد شد. همیشه قرار نیست برای برنده شدن هدف‌گذاری كنید، گاهی برای داشتن حس بهتر و پیش‌بردن علاقه‌هایتان به كسب‌وكارتان جهت دهید.  به این فكر كنید كه رسیدن به چه چیزی خیلی خوشحال‌تان می‌كند و برایش انگیزه زیادی دارید. گاهی افراد مسیری را برای پیشرفت كسب‌وكارشان انتخاب می‌كنند كه بقیه هم انتخاب كرده‌اند و به نوعی به روال حوزه كاری‌شان تبدیل شده  و این در حالی است كه گاهی پیش‌رفتن در مسیری كه برایتان جذاب‌تر است می‌تواند شما را به موفقیت بزرگ‌تری برساند و حتی به برگ برنده كسب‌وكارتان تبدیل شود. زیرا كاری را انجام داده‌اید كه بقیه رقبا انجام نمی‌دهند و از طرفی چون علاقه بیشتری برای انجامش داشتید انگیزه مضاعفی برای دستیابی به هدف پیدا كرده‌اید و در پایان از نتیجه‌اش شگفت‌زده خواهید شد.


تعداد هدف‌ها را كم كنید
این‌كه بخواهید تا پایان سال به موارد زیادی دست پیدا كنید، قطعا بسیار خوب است. اما یادتان باشد شبانه‌روز 24 ساعت است! زمانی كه چند هدف بزرگ را در فهرست هدف‌گذاری‌تان قرار می‌دهید، به احتمال زیاد نمی‌توانید تا پایان سال همه آنها را انجام دهید. در آخر سال با چند كار ناتمام‌مانده مواجه می‌شوید و خود را از شادی رسیدن به مقصد محروم می‌كنید. در اینجا بار دیگر اهمیت واقع‌بین بودن پررنگ می‌شود. اگر با خودتان روراست نباشید و فكر كنید می‌توانید تا پایان سال به همه موارد متعددی كه در فهرست خود مشخص كرده‌اید دست پیدا كنید، یعنی هنوز درایت كافی برای برنامه‌ریزی مناسب سالانه را در خود پرورش نداده‌اید.بهتر است به‌جای انتخاب هدف‌های متعدد، چند هدف محدود برای خود تعیین و همه تمركزتان را برای دستیابی به آنها معطوف كنید. قرار نیست در طول یك‌سال كل دنیا را زیر و رو كنید. اگر به دنبال تغییرات بزرگ هستید باید آنها را با صبر و تلاش و به‌تدریج به وجود بیاورید. بنابراین اگر فهرست بلندبالایی برای سال جدید آماده كرده‌اید، نگاه دوباره‌ای به آن بیندازید و از میان مواردش آنهایی را انتخاب كنید كه بیشتر برایتان اولویت دارد. زمانی كه با موفقیت هدفی را به دست بیاورید، با اعتمادبه‌نفس بالاتری سراغ هدف بعدی خواهید رفت و احتمال موفقیت بیشتری در ادامه مسیر خواهید داشت.  در مقابل اگر هدف‌های متعددی را پیش‌رویتان قرار دهید و نتوانید هیچ‌كدام را به مقصد برسانید انگیزه خود را برای هدف‌گذاری‌های بعدی از دست می‌دهید و احساس می‌كنید این كار بسیار بی‌فایده است. به‌ویژه اگر در این شرایط مدام خبر موفقیت رقبای خود را دریافت كنید، بیشتر احساس ناامیدی خواهید كرد.
هدف‌گذاری مناسب برای سال جدید بسیار مهم است، زیرا مسیر پیش‌روی كسب‌وكارتان در سال جدید را تعیین و انگیزه كافی برای تلاش در طول سال را ایجاد خواهد كرد. اگر بتوانید هدف‌گذاری واقع‌گرایانه و قابل انجامی برای امسال داشته باشید، مطمئن باشید به‌خوبی آن را دنبال خواهید كرد و در پایان سال از اثرات مثبتی كه در كسب‌وكارتان داشته شگفت‌زده خواهید شد.