شیوع كرونا چگونه ثبات شركت‌های نوپا را محك می‌زند؟

شیوع كرونا چگونه ثبات شركت‌های نوپا را محك می‌زند؟

ویروس كرونا تاثیر مخربی روی اقتصاد جهانی داشته و عملكرد بسیاری از شركت‌ها را با مشكل مواجه كرده است. به گزارش دیجیاتو و به نقل از techcrunch اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از شیوع این ویروس، آسیب شدیدی به دنیای شركت‌های نوپا زده كه برای مثال می‌توان به مشكلات مربوط به تامین قطعات و منابع انسانی اشاره كرد.
 كاهش بهره‌وری كارمندان
در سازمان‌هایی كه دارای نیروی كار كمی هستند، هر عضو نقش حیاتی برعهده دارد. افزایش میزان مرخصی كارمندان برای رسیدگی به مسائل شخصی، تبدیل به یك چالش بزرگ برای تحقق قراردادها و سایر تعهدات تجاری شركت‌های نوپا شده است. بر اساس بررسی كه اخیرا از سوی CNBC صورت گرفت، نزدیك به 40 درصد شركت‌هایی كه كارمندان محل كار خود را ترك كرده‌اند، در برگشت به آن دچار مشكل هستند. انتظار می‌رود این میزان اكنون افزایش پیدا كرده باشد. غیبت كارمندان می‌تواند به معنای افزایش استفاده از مزایا مانند مراقبت‌های پزشكی، مرخصی بیماری یا خانوادگی در مدت زمان كوتاه باشد كه می‌تواند بودجه شركت‌های نوپا را مشكل مواجه كند، زیرا بیشتر آنها دارای بودجه كافی برای پشتیبانی از این خدمات نیستند. درنظر گرفتن این مزایا برای شركت‌های نوپا می‌تواند دشوار باشد.
 اخلال در زنجیره تامین
مشكل در زنجیره تامین، می‌تواند عواقب زیادی برای شركت‌های نوپا در بخش‌های مختلف شامل فناوری و مراقبت‌های بهداشتی داشته باشد. این مشكل زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد كه زنجیره‌های تامین بیشتر روی تعداد خاصی از فروشندگان تمركز می‌كنند.
در زمینه خدمات، شركت‌های نوپا اغلب برای تحویل كالا به شركای نظارتی، قانونی و صنعتی وابسته هستند كه یك شرط لازم برای انجام كار آنها محسوب می‌شود. اختلال در این زنجیره تامین می‌تواند در اعتبارسنجی ضروری، پیمانكاری و یا كسب اطلاعات تاخیر ایجاد كند كه ناتوانی شركت‌های نوپا را ثابت می‌كند. برون‌سپاری كارها در زنجیره تامین خدمات برای برخی وظایف ضروری مانند خدمات به مشتری و گردش كار اداری بخش دیگری از آسیب پذیری در ارائه خدمات را مشخص می‌كند.شركت‌های نوپا دارای جریان درآمد كوچكی هستند كه شامل گروه كوچكی از مشتریان یا قراردادها می‌شود. با توجه به این موضوع، مشكلات در زنجیره تامین می‌تواند در بلندمدت شركت‌های نوپا را فلج كند.
 تعطیلی دفاتر
تعطیلی دفاتر شركت‌های نوپا و یا ایجاد محدودیت برای آنها می‌تواند روی عملكرد آنها تاثیر مخرب داشته باشد. دستورالعمل‌های اخیر مراكز بهداشتی شامل توصیه‌هایی برای كارفرمایان در راستای برنامه‌ریزی جهت پاسخگویی به شیوع بیماری می‌شود. این احتمال وجود دارد كه نیاز به تعطیلی دفتر و یا كارخانه باشد. در حال حاضر كارمندانی كه دوركاری می‌كنند از یك نیروی كار فیزیكی به نیروی كار مجازی تبدیل شده‌اند. با افزایش شیوع ویروس كرونا در مناطق مختلف، احتمال تعطیلی دفاتر شركت‌های نوپای بیشتری وجود دارد.
 اقداماتی كه به نوپاها  كمك می‌كند
مدیران، سرمایه‌گذاران، شركا و مشتریان شركت‌های نوپا می‌توانند با چند راهكار مانع از فروپاشی آنها در برابر ویروس كرونا شوند. مدیرعامل باید راه حل‌های عملیاتی، سازمانی و مالی را درنظر بگیرد. از نظر عملیاتی می‌تواند با ایجاد روش‌هایی برای ارتباط دیجیتالی و همچنین ایجاد معیارهایی برای اطمینان از میزان بهره‌وری كارمندان، خود را برای دفتر كار مجازی آماده كنند.
از لحاظ سازمانی، مدیران می‌توانند كارمندان را آموزش دهند و همچنین پروتكل‌های شفافی برای گردش كار ایجاد كنند تا مشكلی در زمینه كمبود نیروی احتمالی نداشته باشند. مدیران برای تقویب استراتژی‌های سازمانی خود می‌توانند نقاط ضعف و یا وابستگی اصلی خود در زنجیره تامین را شناسایی كنند. برای مقابله با این مشكلات می‌توان با شركت‌های دیگر همكاری كرد یا از طریق ادغام داخلی آنها را برطرف كرد.
از نظر مالی مدیران باید تا حد ممكن مدل‌های تجاری خود را تغییر دهند تا درآمد ناشی از رشد كوتاه مدت در اولویت قرار بگیرد كه در برابر مشكلات غیرمنتظره در زنجیره تامین و یا شوك در تقاضا، دارای بودجه و نقدینگی كافی باشند. این هدف با كاهش هزینه‌ها یا قرادادهای كوچك امكان پذیر می‌شود. مدیران همچنین می‌توانند به عنوان یك جایگزین، میزان بودجه را بالاتر از گذشته درنظر بگیرند.
سرمایه‌گذاران شركت‌های نوپا می‌توانند تاثیر مناسبی در كاهش مشكلات داشته باشند. رهبری و پیش‌بینی جذب سرمایه می‌تواند شركت‌های نوپا را در برابر مشكلاتی مانند تغییر ساختار زنجیره تامین مقاوم كند. این موضوع سازگاری شركت‌های نوپا با شرایط غیرعادی بازار را نیز در پی خواهد داشت.
سرمایه‌گذاران می‌توانند از تخصص و شبكه‌های خود برای اشتراك‌گذاری آموخته‌ها در شرایط مشابه استفاده كنند. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مدیران شركت‌های نوپا معمولا افراد بی‌تجربه‌ای هستند كه برای ایجاد یك اكوسیستم انعطاف‌پذیر دچار مشكل می‌شوند.
شركا و مشتریان شركت‌های نوپا نیز نقش حیاتی در پشتیبانی از آنها ایفا می‌كنند. اطمینان از عملكرد مناسب یك شركت نوپا، به نفع شركا و مشتریان خواهد بود. شركت‌ها برای جلوگیری از تغییر مدل‌های تجاری و افزایش هزینه‌ها از شركت‌های نوپا برای تقویت نوآوری‌های خود استفاده می‌كنند. با توجه به این موضوع، مشتریان و شركا جهت تغییر شرایط قرارداد در موقعیت مناسبی برای مذاكره مجدد قرار دارند. آنها همچنین می‌توانند با بازطراحی مشوق‌ها، بدون قربانی كردن ارزش‌های كلی، امنیت مالی كنونی شركت‌های نوپا را نیز تامین كنند.