شورش ترامپ علیه سلامتی

با تحریک رئیس‌جمهور آمریکا اعتراضات ضد قرنطینه در برخی ایالت‌های این کشور اوج گرفته است

شورش ترامپ علیه سلامتی

رئیس جمهور آمریکا اخیرا از ساکنان سه ایالت میشیگان، مینه سوتا و ویرجینیا خواست تا با حضور در خیابان‌های این ایالات، سد قرنطینه را شکسته و زندگی روزمره خود را از سر بگیرند. همین موضوع، مولد اعتراضاتی در این سه ایالت شد. با این حال حضور مرد مسلح در خیابان‌های آمریکا در اعتراض به قرنطینه، محدود به این سه ایالت نشد. علاوه بر ایالات مذکور در تگزاس، مریلند، نوادا و ورمونت معترضان به قرنطینه کرونا در مراکز شهرها جمع شدند و خواستار پایان بخشیدن به محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری این ویروس شده‌اند.

ترامپ صراحتا از اغتشاش در سه ایالت میشیگان ، مینه سوتا و ویرجینیا حمایت کرده‌است. او رفتار معترضان به قرنطینه را مسوولانه خوانده و معتقد است که باید مردم نگران کسب و کار خود  و تعطیلی کشور باشند. با این حال، ترامپ سخنی از اعتراضات در دو ایالت تگزاس و مریلند به میان نیاورده‌است. همان گونه که مشخص است، معیار حمایت ترامپ از اعتراضات ضد قرنطینه در آمریکا و شکل‌دهی آنها، ‌آبی‌ یا ‌قرمز‌ بودن ایالات این کشور در فاصله اندک باقیمانده تا انتخابات ماه نوامبر است. لری هوگان، فرماندار مریلند و گرج ابوت، فرماندار تگزاس هر دو جمهوریخواه هستند. در ایالت مریلند، مردم خودروهای خود را به خیابان‌ها آورده و شهر آناپولیس را قفل کردند. این امر منجر به فلج شدن شهر شد. سازماندهی کنندگان این تظاهرات خطاب به لری هوگان،  فرماندار این ایالت اعلام کرده‌اند که وی باید هر چه سریع‌تر دستور بازگشایی موسسات دولتی و آموزشی را اعلام کند.
نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟
غوغای به وجود آمده در ایالات مختلف آمریکا بر سر لغو مقررات سختگیرانه و شکستن قرنطینه، در حالی تشدید می‌شود که مطابق آخرین نظرسنجی موسسه ‌پیو‌، 67 درصد آمریکایی‌ها معتقدند باید اقدامات سختگیرانه در قبال شیوع کرونا ادامه پیدا کند . تنها 33 درصد ( حدود یک سوم  مردم ) با این محدودیت‌ها مخالف هستند. این نظرسنجی، از میان 5000 آمریکایی در سراسر این کشور صورت گرفته‌است. نکته حائز اهمیت این که در میان جمهوریخواهان نیز 51 درصد خواستار بازگشایی مراکز دولتی و عمومی هستند و 49 درصد دیگر، با این موضوع مخالفند. روزنامه گاردین در خصوص آنچه ‌نگرانی معترضان‌ خوانده است، به نکته حائز اهمیتی اشاره می‌کند:
تعطیلی های گسترده و اجتناب ناپذیر در ایالات متحده آمریکا، بسیاری از شهروندان این کشور را نگران کرده است. صاحبان مشاغل کوچک نسبت به آینده اقتصادی خود و بنگاه‌هایشان ترس دارند. آنها هراسان هستند که نتوانند به لحاظ اقتصادی در برابر وضعیت بحران فعلی دوام بیاورند. آنها در حقیقت، از تشدید  مشکلات اقتصادی می ترسند. ‌
اقدام ترامپ و واکنش دموکرات‌ها
اگرچه کسی منکر نگرانی  شهروندان آمریکایی از آینده اقتصادی این کشور در دوران پساکرونا نیست، اما به نظر می رسد در ماورای آنچه طی روزهای اخیر در ایالات مختلف آمریکا شاهد آن هستیم، رقابت آشکاری میان ترامپ و بایدن (جمهوریخواهان  و دموکرات‌ها) شکل گرفته است. بر این اساس، رئیس جمهور آمریکا تمایل دارد از شیوع کرونا و تعطیلی مشاغل خرد به عنوان اهرمی علیه فرمانداران ایالات دموکرات استفاده کند .با این حال دموکراتها نیز آرام ننشسته و به صورت غیر مستقیم، به مدیریت تبلیغاتی، انعکاس و حتی ایجاد اعتراضاتی می پردازند که در ایالات قرمز( ایالات جمهوریخواه) شکل می گیرد. نتیجه این بازی وقیحانه ابتلای تعداد بسیار بیشتری از شهروندان آمریکایی به ویروس کرونا و جان باختن هزاران نفر دیگر در این کشور خواهد بود.دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا  در حالی مشغول چینش ‌شطرنج شورش‌ در ایالات قرمز و آبی هستند که آمار جان باختگان کرونا در این کشور به حدود 40 هزار نفر و شمار مبتلایان، به 735 هزار نفر رسیده است. 

زوم
این روزها ترامپ کمترین علاقه ای نسبت به شنیدن نام ‌آنتونی فائوچی‌ندارد! فائوچی مدیر مؤسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و یکی از اصلی‌ترین منتقدان رویکرد ترامپ در قبال شیوع ویروس کروناست. رئیس جمهور آمریکا که طی روزهای اخیر، به‌سبب کاهش تصاعدی محبوبیت خود به دلیل سوء مدیریت اوضاع درمانی و اقتصادی این کشور مورد خشم شهروندان این کشور قرار گرفته‌است، به دنبال راهی می‌گردد تا بازیگران دیگر، از جمله سازمان بهداشت جهانی و چین را در قبال ‌شیوع ویروس‌ یا ‌اعلام اطلاعات نادرست ‌ مورد انتقاد قرار دهد.  با این حال، پاسخ‌های ‌فائوچی‌، به مثابه سدی در مسیر فرافکنی ترامپ قرار گرفته‌است! این کارشناس ارشد آمریکا در زمینه بیماری‌های واگیردار، ادعاهایی مبنی بر این که ویروس کرونا ممکن است از آزمایشگاه‌های چین شیوع پیدا کرده‌باشد را رد کرد و نظریه‌ای را که دونالد ترامپ و متحدانش مطرح کرده‌اند، مردود دانست.
 بر اساس گزارش  روزنامه انگلیسی تلگراف، مدیر موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی در آمریکا عنوان کرده‌است:
فرضیه شیوع کرونا از آزمایشگاه‌های چینی، نادرست است.  بر اساس تحقیقات علمی متقاعد شده‌ام که منشا کرونا را باید سرایت این ویروس از بدن خفاش به انسان دانست.‌
اظهارات فائوچی در مغایرت کامل با ادعای اخیر ترامپ قرار دارد! وی ادعا کرده‌است که  این فرضیه که ویروس از آزمایشگاه به بیرون سرایت کرده ‌معقول‌ به نظر می‌رسد و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا  در حال انجام تحقیقات در این زمینه هستند.