سایه شوم روی لیگ جزیره

شایعه خرید باشگاه نیوکاسل توسط ولیعهد عربستان جدی شده است

سایه شوم روی لیگ جزیره

در روزهای تعطیلی لیگ فوتبال انگلیس، یک شایعه عجیب در محافل و رسانه‌های ورزشی این کشور مطرح می‌شود.
خرید باشگاه‌های فوتبال از سوی افراد و شخصیت‌های متمول چند سالی است که به امری عادی تبدیل شده است، اما این بار صحبت از فردی است که نه ثروت، بلکه اقداماتش در دنیای سیاست و جنگ وجهه بدی از او به‌وجود آورده است. گفته می‌شود بنیاد سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی متعلق به محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان قصد دارد باشگاه نیوکاسل را خریداری کند. گفته می‌شود ثروت این بنیاد چیزی حدود 256 میلیارد دلار است و قصد دارد با مبلغ نزدیک به 300میلیون پوند این تیم انگلیسی را بخرد. همین مساله باعث شده تا واکنش‌هایی منفی نسبت به این مساله در رسانه‌های ورزشی انگلیس مطرح شود. اولیور هولت، یکی از ورزشی‌نویسان مطرح انگلیس روز گذشته در گزارشی که در دیلی میل منتشر شد، به شدت به این مساله انتقاد کرد. از زمانی که مساله فروش نیوکاسل مطرح شد، بسیاری از افرادی که با حال و هوای فوتبال انگلیس آشنایی دارند، از این مساله استقبال کردند. دلیل خوشحالی آنها رفتن مایک اشلی از ریاست این باشگاه بود. او در سال‌های حضور در راس ریاست این باشگاه، بدبینی و فرصت‌طلبی را جایگزین وفاداری در این تیم کرد. او در حالی این باشگاه را ترک می‌کند که تا سال‌ها از او به عنوان رئیس و مدیری خرابکار یاد می‌شود.  اما آنچه که افرادی همچون هولت را نگران کرده، مطرح شدن نام خریدار جدید است. بنا به نوشته هولت، بنیاد و فردی برای خرید این تیم انگلیسی پیش قدم شده که رژیم وابسته به آن، با کشتار و ستمگری عجین شده است. آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، بنیاد وابسته به ولیعهد عربستان قصد دارد حدود 80 درصد سهام این باشگاه انگلیسی را بخرد. البته حضور و نقش عربستان در باشگاه‌های انگلیسی موضوع جدیدی نیست. در فاصله اکتبر 2018 تا ماه مارس 2019 نیز عربستان سرمایه‌گذاری نزدیک به 600 میلیون پوند در باشگاه شفیلدیونایتد انجام داد. اما بنا به گفته هولت، این بار قضیه خیلی فرق دارد.
هولت در ادامه گزارش خود به ماجرای قتل فجیع جمال خاشقچی اشاره کرده است. خاشقچی در اکتبر 2018 توسط یک گروه از آدمکش‌های سعودی در سفارت این کشور در ترکیه کشته شد و سپس جسد مثله شده‌اش در کیسه‌های زباله قرار گرفت. بعد از چند ماه از گذشت این جنایت هولناک، پای ولیعهد عربستان به این ماجرا باز شد. یکی از مهم‌ترین دلایل این بود که خاشقچی یکی از مهم‌ترین منتقدان بن سلمان به شمار می‌رفت. هولت در مطلب خود در این باره نوشته است: « یکی از نقاط تاریک مدیریتی اشلی این بود که به رسانه‌ها و ورزشی‌نویسان منتقد اجازه نمی‌داد در اطراف باشگاه زیاد دیده شوند؛ البته این خیلی بهتر از آن است که انگشت‌ها، دستان و پاهای منتقدان را قطع کرد و دور انداخت. امیدواریم باشگاه نیوکاسل حداقل در این یک مورد خود را به روز رسانی نکند.» او در پایان گزارش خود به آینده تاریک این مساله نیز می‌پردازد و می‌گوید: با آمدن چنین سرمایه هنگفتی، به احتمال زیاد از فصل بعد شاهد آمدن ستاره‌های فوتبال و مربیان بزرگ به این تیم خواهیم بود. در ادامه آنچه اتفاق می‌افتد، فراموش کردن جنایت‌هایی همچون قتل خاشقچی و دیگر ستم‌هایی است که علیه فعالان مختلف در عربستان اعمال می‌شود.


به هم خوردن
 لیست باشگاه‌های ثروتمند
در صورتی که خرید نیوکاسل از طرف ولیعهد عربستان،فهرست باشگاه‌های ثروتمند حاضر در لیگ جزیره دستخوش تغییر خواهد شد.  تا پیش از این، در بالای این‌ فهرست باشگاه منچسترسیتی قرار داشت که ثروت شیخ منصور اماراتی حدود 24میلیارد پوند تخمین زده می‌شود. از آن زمان به بعد بود که موفقیت این تیم نیز شروع شد و به چهار قهرمانی در لیگ برتر، چهار قهرمانی در جام حذفی و دو قهرمانی در جام اتحادیه رسید. شاید همین موفقیت‌هاست که باعث شده عربستانی‌ها نیز به سمت تیم‌داری در لیگ جزیره بروند.
سومین تیم این فهرست چلسی است. رومن آبراموویچ روس در سال 2003 و در حالی که این تیم در آستانه ورشکستگی بود با مبلغی حدود 140 میلیون پوند آن را خرید و حالا ثروتش حدود 10 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
 نکته جالب اینجاست که موفقیت‌های چلسی هم از زمان سرازیر شدن پول به این باشگاه شروع شد. آرسنال، ولورهمپتون، آستون ویلا و لسترسیتی در رده‌های بعدی این فهرست قرار دارند. لیورپول که شانس اول قهرمانی این فصل لیگ جزیره است، با 1/2 میلیارد پوند ثروت در جایگاه یازدهم قرار دارد.