خطرات شمال

با رفع محدودیت سفرهای بین‌شهری احتمال طغیان دوباره کرونا در استان‌های شمالی دور از انتظار نیست ‌

خطرات شمال

هفت روز بعد از رفع محدودیت تردد میان شهرها، ترددهای بین‌استانی هم از یکشنبه گذشته در سراسر کشور آزاد شد. این تصمیم در حالی از سوی دولت ابلاغ شده است که بسیاری از نهادها هم ازجمله ستاد مقابله با ویروس کرونا و البته وزارت بهداشت و درمان همچنان در حال توصیه و هشدار به مردم هستند و آنها را از سفر به شهرهای دیگر منع کرده‌اند. ‌ رئیس پلیس راه مازندران با اشاره به پایان ممنوعیت آمد و شد خودرو‌های غیربومی در استان اعلام کرد: «ترافیک در جاده‌های استان از بعدازظهر یکشنبه تغییر یافته است و شاهد حجم ورود مسافران هستیم». او حتی برای توصیف وضعیت محورهای ورودی به استان مازندران از «ترافیک بسیار بالا» یاد کرده است و همین نشان می‌دهد برداشتن این ممنوعیت وضعیت را دوباره به شکل بحرانی گذشته می‌رساند. جالب این‌که درست در روز اعلام منع این محدودیت ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت که در مازندان حضور داشته نسبت به «افزایش ابتلا به کرونا با آغاز دور دوم سفرها» هشدار داده است. او اعلام کرده «استان مازندران آسیب‌پذیرترین استان مقابل شیوع ویروس کرونا طی هفته‌های آینده است.» نگرانی‌ها محدود به آمارهای پلیس راه یا هشدارهای معاون وزیر نیست و همین دیروز وزارت بهداشت هم با انجام بررسی‌های اپیدمیولوژی بر روند ابتلا و گسترش ویروس کرونا در ایران اعلام کرده است: «روند صعودی یا شروع پیک در پنج استان قم، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، آذربایجان‌غربی و اردبیل مشاهده شده است».

مدارس و دانشگاه‌ها دو ماه است تعطیل شده‌اند و ادارات دولتی نیز از ابتدای سال جدید با کارمندان کمتری مشغول به‌کارند؛‌ مدتی کوتاه با یک‌سوم کارمندان و اکنون با دوسوم نیرو. همه اینها باعث شده برخی از خانواده‌هایی که دانش‌آموز و دانشجو دارند یا به‌واسطه کارمند بودن،‌ شیفتی و با فاصله به محل کار می‌روند، این وضعیت را فرصت مغتنمی برای سفر ببینند.
استان‌های شمالی کشور که مقاصد سنتی گردشگری داخلی است با آزاد شدن ترددهای بین‌استانی بیشترین آسیب را از این تعطیلی‌های کرونایی خواهند دید و از حالا زنگ خطر شیوع دوباره بیماری در آنها به صدا درآمده است. اما این استان‌ها تنها در معرض خطر نیستند، چرا که وضعیت سایر استان‌های گردشگر‌پذیر نیز مشابه است و در حال و هوای اردیبهشت که همیشه جان می‌داده است برای سفر، استان‌های قم، کهگیلویه و بویر‌احمد، اردبیل، آذربایجان‌ها،‌ خوزستان، اصفهان و فارس نیز در سیبل مسافران قرار گرفته‌اند.
این درحالی است که استانداران همه این استان‌ها همچون گذشته تاکید دارند همه مراکز اقامتی و تفریحی استان‌هایشان تعطیل است و با این که میزبان‌های خوبی هستند ولی در این روزهای شیوع بیماری منتظر ورود هیچ مسافری نیستند.
نگاهی به وضعیت شیوع کرونا در استان‌های گردشگرپذیر و نیز تعداد مبتلایان جدید در این استان‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا این نقاط تمایلی به حضور گردشگران ندارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم که تاکید دارد هنوز بیماری کرونا در این استان مهار نشده، روز گذشته از بستری شدن 244 بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم خبر داد که 18 نفر از آنها کودک هستند و حال 63 نفر از آنها وخیم است. درخوزستان هم وضع مشابه است و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از سیر صعودی مبتلایان به کرونا در این استان خبر داده که با ابتلای روزانه بیش از 80 مورد جدید،‌ آمار بیماران استان  به بیش از 1600 نفر رسیده است. به گفته او اگر در این شرایط فاصله‌گذاری انجام نشود و مردم تجمع داشته باشند، شمار مبتلایان سیر صعودی خواهد داشت.
اوضاع در اصفهان و نصف‌جهان که مردمش تمایلی به حضور گردشگران ندارند، چندان بهتر از سایر نقاط نیست. گرچه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید، در دو هفته اخیر شیب ابتلا به کرونا در این استان تثبیت شده ولی بستری شدن روزانه صد تا 150 بیمار مشکوک در بیمارستان‌های اصفهان وضعیت شکننده این استان را نشان
می‌دهد.  در حالی که بسیاری از مسافران ولع سفر به اصفهان را دارند، آمارها نشان می‌دهد اکنون 796 بیمار در اصفهان بستری هستند که حال 195 نفر از آنها وخیم است.
در استان فارس نیز بیماری کرونا هنوز در مرحله مدیریت است و با کنترل و مهار فاصله دارد. این استان گردشگر‌پذیر اکنون با داشتن بیش از 2600 کرونا مثبت و ثبت روزانه بیش از صد مورد جدید به‌هیچ‌وجه استان مناسبی برای سفر نیست.
درباره آماده نبودن استان آذربایجان‌غربی برای پذیرش مسافر نیز آمارها بهتر از
هر‌کسی سخن می‌گوید. دیروز با شناسایی ۵۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا، تعداد کل مبتلایان این استان به 1943 نفر رسید. البته آذربایجان‌شرقی وضعیتی به‌مراتب بدتر دارد و تمایل مردمش برای استقبال از مسافران به‌مراتب کمتر است. در این استان ظرف 48 ساعت ۲۵۳ مورد کرونای مثبت جدید ثبت شد که آمار کلی مبتلایان استان را به بیش از 3700 نفر رساند.
بازگشت ویروس به جاده‌ها
ماندن در خودرو، ویلا و خانه اقوام توجیهی برای عدم انتقال ویروس کرونا نیست.‌ این نکته وقتی مهم است که بدانیم بسیاری از افرادی که اقدام به سفر در این روزها کرده‌اند با این توجیه به جاده زده‌اند که خانه متعلق به خود را دارند یا در خانه اقوام در شهرهای مقصد می‌مانند، در حالی که اصل اجرای سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی درست در تناقض با تعامل اجتماعی مد نظر آنهاست. تاسف آنجاست که برخی از مسؤولان هم، هم‌نظر با این افراد هستند و به نوعی معتقدند باید تفکیکی برای سفرهای بین‌استانی  برای این افراد صورت بگیرد. به این مفهوم که آنها که محلی برای اقامت در این شهرها دارند اجازه مسافرت به این شهرها را داشته باشند! ممنوعیت سفرهای استانی در روزهای ابتدایی سال اجرا شد؛‌ اتفاقی که به باور بسیاری دلیلی بر ثبات فراگیری ویروس در این روزهاست و حالا با رفع ممنوعیت این تردد بسیاری نگران صعودی‌شدن روند فراگیری این ویروس هستند. الناز پاک‌نیا، ‌ روزنامه‌نگار مازندرانی است. آن‌طور که او به جام‌جم گفته از یکشنبه تاثیر این تصمیم را در محورهای مواصلاتی به استان می‌توان به چشم دید. نکته‌ای که تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور ناجا هم در گفت‌وگویش به جام‌جم به آن اشاره می‌کند. حسینی می‌گوید: «تاثیر چنین تصمیمی در افزایش تردد به استان‌های شمالی را باید از آمارهایی استخراج کرد که در روزهای آینده تهیه می‌شود، اما ما معمولا تا پایان اردیبهشت هم شاهد افزایش تردد به استان‌های شمالی بودیم و آن‌طور که به نظر می‌رسد از دیروز شاهد افزایش این تردد هستیم».
زحماتی که به باد می‌رود
مازندران ازجمله استان‌هایی بود که در همان روزهای اول  با وجود اعلام رسمی کرونا تردد به آن زیاد بود. کاهش حجم کاری دستگاه‌های اداری و تعطیلی زودهنگام مدارس باعث افزایش تردد به این استان شده بود. بحران کرونا در استان گیلان هم چشمگیر بود و استاندار گیلان در همان روزها اعلام کرد 30 درصد میزان ورود مسافر به گیلان افزایش پیدا کرده است،‌ هرچند آماری این‌چنینی از سوی مسؤولان مازندران به صورت رسمی اعلام نشد اما می‌شد متوجه شد وضعیت این استان هم شبیه به استان همجوار است. پاک‌نیا ‌می‌گوید: «راه‌های ورودی به استان مازندران زیاد است. از استان تهران سه محور اصلی وجود دارد. چالوس، هراز و فیروزکوه محورهای ورود به مازندران از تهران بودند و در همان هفته‌های ابتدایی سال محور تهران-شمال به این محورها اضافه شد. از استان گیلان هم میزان ورودی به غرب مازندران بسیار بالا بود. اینها نشان از آن دارد که وضعیت تردد و ورود به مازندران کمتر از گیلان نبوده است.»
اما ماجرا با اعمال محدودیت‌های ترددی و ممانعت مردمی از ورود افراد غیربومی به این استان‌ها باعث شد دولت در تصمیم خود در عدم اعمال محدودیت‌ها بالاخره بازنگری کند و از هفتم فروردین این محدودیت‌ها اعمال شد. محدودیت‌هایی که به گفته پاک‌نیا  ‌ تاثیراتش را در آمارهای اعلام‌شده دانشگاه علوم پزشکی استان می‌شد به چشم دید.
او می‌گوید وضعیت این استان به نوعی به آرامش رسیده است اما اتخاذ چنین تصمیمی تمام زحمات کادر درمان و پویش‌های اجتماعی برای همراهی مردم را به باد
می‌دهد.


بفرمایید ویلای ضدعفونی شده
شاهدان عینی دیروز گفتند ابتدای شهر محمودآباد در مازندران مثل روزهای عادی،‌ عده‌ای پلاکارد به دست دنبال مسافر برای ویلاهای اجاره‌ای هستند. قیمت‌ها کمتر از روزهای مشابه سال‌های قبل است، ولی بازار اجاره ویلا با وجود همه ممنوعیت‌ها همچنان برقرار است.  در اینترنت هم یافتن ویلاهای اجاره‌ای آسان است، آن هم ویلاهایی که مطابق با وضع موجود انعطاف به خرج داده و ظاهرا برای پذیرش مسافر در روزهای کرونایی آماده شده‌اند. یک ویلای سه خوابه 350متری در دهکده توریستی رودپشت آگهی داده که شبی 390 هزار تومان بابت اقامت از مسافران می‌گیرد و ویلایی ضدعفونی شده به آنها تحویل می‌دهد. صاحب ویلای اجاره‌ای مدعی است همه سطوحی که مدام در تماس با دست مهمانان است ضدعفونی می‌شود. در ورودی ویلا هم مواد ضدعفونی کننده، دستمال کاغذی و محلی برای قراردادن البسه بیرون از خانه در نظر گرفته می‌شود. همه این خدمات البته در ازای دریافت مبلغی مازاد بر کرایه 390 هزار تومانی است. در سلمانشهر مازندران هم ویلایی آگهی پذیرش مسافر در شرایط کرونایی داده که هزینه یک شب اقامت در آن 650 هزار تومان است و به ادعای صاحب ویلا، مسافران می‌توانند با خیالی راحت از ضدعفونی بودن ویلا در آن اقامت کنند.  اجاره این قبیل ویلاها اما محدود به مازندران نیست، چون صاحب یک آپارتمان یک خوابه در شهر یزد نیز آگهی مشابهی داده و در ازای پذیرش مسافر در خانه‌اش شبی صد هزار تومان در نظر گرفته که البته این مورد یکی از صدها اقامتگاهی است که در سایت‌های اینترنتی می توان رزرو کرد.  جالب این که اپراتور یکی از این سایت‌ها به جام‌جم که در قالب مشتری تماس گرفته بود، گفت اقامت درهیچ‌یک از اقامتگاه‌های آگهی شده مشکلی ندارد و در صورت تایید میزبان، مسافران می‌توانند بی‌هیچ نگرانی حتی دلواپسی از بابت برخورد پلیس به مقصد سفر کنند.



پلیس پشتیبانی و نظارت می‌کند
سرهنگ‌ صادق رضادوست
رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی‌ ناجا
در خصوص  نظارت بر اماکن سیاحتی و اقامتگاه‌ها به‌خصوص در شهرهای شمالی کشور، مراجع صدور مجوز در هر حوزه و هر بخش از فعالیت صنفی، مسوولیت نظارت را مطابق بر قانون نظام صنفی به عهده دارند و پلیس نیز وظیفه پشتیبانی از آنها را دارد كه به این وظیفه خود به‌خوبی عمل کرده است و پس از این نیز با حساسیت بیشتر با توجه به شرایط حاكم بر فعالیت صنوف و اماكن عمومی انجام وظیفه خواهد کرد. پلیس با همراهی سایر دستگاه‌های مسوول، بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با كرونا بر صنوفی كه فعالیت آنها در حال حاضر به دلیل پر خطر بودن ممنوع اعلام شده و چه واحدهایی كه به شرط ثبت‌نام در سامانه سلامت و رعایت مستمر و همیشگی پروتكل و الزامات بهداشتی مجاز به فعالیت هستند  نظارت خواهد داشت.


مراکز اقامتی متخلف پلمب می‌شود
سیف‌ا... فرزانه، مدیرکل میراث فرهنگی مازندران
ما برای صدور دستور بازگشایی واحدهای اقامتی منتظر دستور ستاد استانی مقابله با کرونا هستیم، اما هنوز دستوری در این باره صادر نشده است. بنابراین همچنان هیچ‌کدام از واحدهای اقامتی رسمی زیر نظر اداره‌کل میراث فرهنگی استان مجاز به بازگشایی نیستند و اگر واحدی در روزهای اخیر مسافر گرفته باشد، قطعا تخلف کرده است و پلمب خواهد شد. اما به نظر می‌رسد اغلب واحدهایی که این روزها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و دوباره مسافر می‌پذیرند، ویلاهای استیجاری غیرمجاز هستند.
البته اکنون که جاده‌ها باز شده است، به نظر می‌رسد باید در انتظار ابلاغیه جدیدی درباره بازگشایی مراکز اقامتی از طرف ستاد استانی باشیم احتمال می‌دهم از شنبه آینده دستور بازگشایی مراکز اقامتی صادر می‌شود. نکته اینجاست که ستاد استانی از هفته‌های گذشته پروتکل‌های بهداشتی لازم برای بازگشایی مراکز اقامتی را تهیه کرده است، اما هنوز کسی در این ستاد راضی به بازگشایی نیست.


بازگشت به گذشته
اسدا... عباسی
نماینده گیلان، ‌ رودسر و املش
به نظر می‌رسد خود عوامل ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا از دولت گرفته تا نهادهایی همچون وزارت بهداشت و... برنامه‌ای در اخذ تصمیمات‌شان ندارند و همین نبود برنامه درست در اخذ تصمیمات باعث نگرانی‌های بسیاری هم شده است. در ابتدا که فراگیری این ویروس با تاخیر شناسایی شد و همین نشان‌دهنده ضعف  نظام بهداشت و درمان ما بود که دیر به مردم اطلاع دادند. حتی با وجود تاخیر در اعلام وضعیت این ویروس در کشور محدودیت‌های اعلام‌شده در آن زمان هم با تاخیر صورت گرفت. محدودیت‌های یکباره پس از تاخیر در اعلام،  حداقل در استان‌های شمالی باعث فشار مضاعف بر فعالیت کادر درمان و بیماری بسیاری از اهالی این استان‌ها شد و حالا که با وجود همین محدودیت‌ها شرایط این استان‌ها به ثبات رسیده است تصمیم رفع ممنوعیت ترددها می‌تواند وضعیت را به همان دوره گذشته برگرداند. تاثیر چنین تصمیمی را می‌توان تا دو هفته دیگر در وضعیت استان مشاهده کرد. راهکارهایی هم وجود داشت. یکی از آنها این بود که محدودیت‌های اعمال‌شده را تا حدی کاهش بدهیم،‌ به این مفهوم که از سفرهای غیرضروری در این روزها جلوگیری کنیم نه این‌که تمام منع تردد‌ها را به یکباره برداریم و به نوعی مردم را تشویق به سفر کنیم. جالب این‌که دلیل منع سفر بسیاری از مردم در هفته‌های ابتدایی به شهرهای شمال نه به دلیل محافظت از جان خود که به این دلیل بود که این ویروس در شهرهای شمالی فراگیر شده‌بود و به نظر می‌رسید مردم از ترس جان خودشان به این استان سفر نکردند!حالا که مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده و موجب ثبات و آرامشی نزد مردم شده‌است، این تصمیم می‌تواند همه مرارت‌های گذشته مردم استان‌های شمالی را به باد بدهد.


سیاه و سفید نبینیم
غلامعلی جعفر زاده ایمن‌آبادی
 نماینده مردم رشت
مردم نباید این نکته را فراموش کنند که دولت هم محدودیت‌های بسیار در اداره کشور دارد و چنین مواردی می‌تواند به اداره کشور تا حدودی کمک کند. به این مفهوم که نگاه ما به این تصمیم تازه نباید رنگ و بوی سیاسی داشته‌باشد و باید از دریچه ملی به آن نگاه کرد. خیلی نباید این تصمیم را به شکل سیاه و سفید دید و تصمیم‌گیران را با این چوب راند. خیلی از تصمیم‌گیری‌ها در اعمال محدودیت‌های تردد استانی  پیش از این هم بعضا سختگیرانه بود و ملاک درستی برای آن تعیین نشده بود،‌ این‌که راننده بنده پس از بازگشت از مجلس اجازه ورود به استان را نداشته‌باشد مصداقی از همان سختگیری‌های بی‌مورد است.
اما با همه معذوریت‌های دولت هم می‌شد اجرای چنین تصمیمی را به صورت مرحله‌ای اعمال کرد. باید سوی دیگر چنین سیاستی را هم دید،‌ همه ما می‌دانیم بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور دچار آسیب‌های فراوانی شده‌است، بسیاری از سرمایه‌گذارانی که در شهرهای شمالی برای بازگشت حداقلی سرمایه‌شان دل به همین سفرها بسته بودند، حالا دچار زیان‌های هنگفتی شده‌اند، هر چند هیچ‌کدام از اینها ارزش به خطر انداختن جان انسان‌ها را ندارد، اما نمی‌شود تنها به یک جنبه از اتخاذ چنین تصمیمی نگاه کرد و باید تمامی جوانب را هم در نظر گرفت،‌ این‌که بخشی از معیشت مردمان این منطقه هم درگیر با صنعت گردشگری است و این بخش دچار آسیب‌های فراوانی شده است.


فرش قرمز برای کرونا
شمس ا... شریعت نژاد
 نماینده مردم مازندران
نمی‌دانیم دولت با چه منطقی دوباره تصمیم به رفع ممنوعیت تردد بین استان‌ها گرفته‌است. ضمن این‌که حالا پس از گذراندن پیک شدید شیوع ویروس کرونا در این استان به نوعی به ثبات و آرامش رسیده‌ایم و بسیاری از نگرانی‌های مردم شمال هم کاهش یافته‌است. این تصمیم می‌تواند دوباره باعث نگرانی مردم این منطقه باشد. می‌شد پیش از اعلام عمومی چنین تصمیمی محدودیت‌ها و فیلترهایی برای آن تعیین کرد،؛ به عنوان مثال معین کرد سفرهای ضروری به استان‌های شمالی بلامانع است اما این که هیچ تفکیکی بین سفرهای ضروری و غیرضروری در این تصمیم اعمال نشده‌است، دوباره وضعیت را به شکل بحرانی ماه گذشته نزدیک می‌کند. این نبود کنترل برای تفکیک به نوعی تهدید جان مردم این استان‌هاست. پر واضح است که بخشی از اقتصاد مردم در گرو سفر گردشگران است اما همان مردمی که معیشت‌شان به نوعی وابسته به این تصمیم است هم رغبتی به از سر گرفتن این سفرها ندارند. منطق دولت در اتخاذ چنین تصمیمی بر ما هم پوشیده‌است اما آنچه مشخص است این کار به نوعی فرش قرمزی است برای روند صعودی فراگیری ویروس کرونا در شهرهای شمالی. آمارها حتی پیش از اعلام رسمی نشان می‌داد تردد در محورهای شمالی افزایش داشته‌است در تهران هم نزدیک به 75 درصد ترافیک نسبت به روزهای اعمال محدودیت افزایش داشته و میزان مسافران مترو هم از صدهزار به 400 هزار نفر رسیده‌است و همه اینها در آینده نه چندان دور تاثیراتش را در آمارهای اعلامی وزارت بهداشت نشان خواهدداد.



سفر، کرونا می‌زاید
حدیث نظرمحمدی
 کارشناس بهداشت محیط
خیلی از مردم فکر می‌کنند سفر رفتن به این شکل که اگر از خانه محل سکونت‌مان به خانه‌ای دیگر در مقصد و بدون گشت و گذار باشد، خطرناک نیست و امکان ابتلا به بیماری و شیوع بیشتر ویروس وجود ندارد؛ در صورتی که واقعا اشتباه متوجه شده‌اند و همین سفر با همین محدودیت‌های بهداشتی که برای خودمان اعمال می‌کنیم هم می‌تواند خطرآفرین باشد. همین‌که من در خودرو نشسته‌ام و در جاده حرکت می‌کنم، به هر حال شیشه خودرو را پایین می‌دهم، بنزین می‌زنم، از ماسک و دستکشی استفاده می‌کنم که در نهایت آنها را دور می‌اندازم و متاسفانه همه این مسائل کوچکی که فکر نمی‌کنیم خطرساز باشند، می‌توانند عاملی برای انتقال ویروس و بیماری از شهری به شهر دیگر باشند. ممکن است همین خرید یک بطری آب‌معدنی ساده از یک مغازه بین‌جاده‌ای، منجر به انتقال ویروسی بین خریدار و فروشنده شود که بتواند چندین و چند مسافر و آدم دیگر را به ویروس کرونا مبتلا کند.
کمترین ضرر سفرهای بین‌شهری در این دوران، انتقال بیماری از طریق پسماندهایی است که ما در طول سفر ایجاد می‌کنیم. در واقع نمی‌شود با این تفکر که من در خانه خودم و خودروی شخصی خودم هستم و جایی نمی‌روم، سفر کرد چون همین زباله‌های در طول سفر هم عاملی برای شیوع بیشتر کرونا در شهر مقصد است و باعث انتقال آن به شهر جدید است. علاوه بر همه این مسائل، موضوع مهم دیگر این است که سیستم درمانی هر شهر، گنجایش مشخصی دارد و این جابه‌جایی آدم‌ها و رفت و آمد مسافر، باعث کمبود امکانات و رسیدگی به بیماران محلی آن شهر می‌شود. شاید اگر همه مردمی که به دلیل باز بودن جاده‌ها، به فکر مسافرت‌های غیرضروری و تفریحی هستند، یک‌بار دیگر به تمام این مسائل کوچک اما بسیار مهم و با اهمیت نگاه کنند، کمی برای تصمیم به سفر تامل کنند و شاید پشیمان شوند. واقعیت این است که در این روزها، خانه امن‌ترین جایی است که می‌توانیم برای سلامت خودمان و خانواده‌مان، به آن پناه ببریم.


اداره اماكن نظارت كند
ابراهیم پورفرج
رئیس جامعه تورگردانان ایران
با این‌كه بیماری كرونا باعث شده افراد و مشاغل زیادی در مضیقه‌های اقتصادی قرار بگیرند ولی آنچه برای جامعه مفید است رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است نه در اولویت قرار دادن مسائل مالی. براین اساس آژانس‌های مسافرتی كشور كه تورهای داخلی را ترتیب می‌دهند همگی متفق‌القول، تصمیم گرفته‌اند تا زمان عادی شدن شرایط فعالیت نكنند.
هتل‌ها و مهمانپذیرها نیز وضعیت مشابهی دارند و طبق اعلام وزارت بهداشت به عنوان مشاغل پرخطر باید همچنان تعطیل باشند. اما در شرایطی كه تورها فعالیت ندارند و هتل‌ها و مهمانپذیرها تعطیل هستند گروهی از مردم سفر به نقاط مختلف كشور را آغاز كرده‌اند. البته گفته می‌شود این افراد به منازل شخصی خود یا خانه دوستان و آشنایان می‌روند كه فارغ از این‌كه همین نیز می‌تواند باعث شیوع بیماری شود اما نمی‌توان پذیرفت همه مسافران به املاك خود سر می‌زنند.
پس باید به حضور مسافران در ویلاهای اجاره‌ای نیز فكر كرد كه جزو گزینه‌های احتمالی است مخصوصا در شهرهای شمالی كشور كه این قبیل اقامتگاه‌ها فراوانند. بنابراین نظارت دقیق اداره اماكن بر عملكرد ویلاهای شخصی و جلوگیری از اقامت در آنها و تنبیه متمردان می‌تواند انگیزه مردم برای سفر را به‌شدت كاهش دهد.