گل به خودی نزنید

در این گزارش با نکاتی درباره خرید گل در این روزهای کرونایی آشنا می‌شوید

گل به خودی نزنید

چند روز مانده به عید هنوز بازار گل و گیاه تعطیل نبود. خیلی از دوستان می‌پرسیدند می‌توانیم برای هفت‌سین گل بخریم؟ می‌شود برای هدیه سال نو برای هم گل بفرستیم؟ هیچ پروتکلی در این‌باره نبود. کسی نمی‌دانست ماندگاری ویروس کرونا روی گلبرگ و ساقه‌ها چقدر است. ما گل را برای لذت و آرامشش می‌خواستیم. آیا خرید گل در شرایط کرونایی به نگرانی‌اش می‌ارزید؟ بعد از گذشت یک ماه و اندی از سال نو هنوز هم نگرانی برای خرید گل، چه گل‌های شاخه‌بریده و چه گل‌های گلدانی وجود دارد. چه باید کرد؟

گام اول: بر شما باد به فاصله‌گذاری
 مهم‌ترین نکته در پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. پس تا حد ممکن از حضور در مکان‌های خرید گل مثل بازار گل و گیاه و گلفروشی‌ها خودداری کنید.
نگویید ماسک و دستکش می‌پوشم و می‌روم خرید. صبوری کنید. گل همیشه هست، سلامتی را باید محافظت کرد.
گام دوم: خرید آنلاین
حالا که همگی در قرنطینه خانگی و به اصطلاح «حبس محترم» هستیم، بهتر است اگر می‌خواهیم برای شادی خودمان یا عزیزانمان گل بخریم، از خرید آنلاین آن که مزایای فراوانی دارد بهره ببریم؛ از جمله این‌که:
 وب‌سایت‌ها همیشه باز است و محدودیت زمانی برای خرید وجود ندارد.
 فاصله و دوری از میان برداشته شده و شما با چند کلیک و در زمان کوتاهی هم می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید و هم آن را در منزل تحویل بگیرید یا ارسال کنید.
 علاوه بر صرفه‌جویی در وقت به کاهش ترافیک، آلودگی و اپیدمی بیماری کمک می‌کنید. 26 درصد فراوانی انتقال کووید- 19 مربوط به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
 چه چیزی بهتر از این که شما از طریق صفحه لپ‌تاپ یا تلفن همراه به دنیایی از گل‌های رنگانگ و زیبا دسترسی داشته باشید و به‌راحتی گزینه مورد نظر خود را سفارش دهید.
 شاید قیمت گل‌های آنلاین نسبت به خرید حضوری کمی بیشتر باشد اما هزینه برای سلامتی، صرفه‌جویی در وقت و دیگر محاسن آن را اگر حساب کنید کاملا به‌صرفه است.
گام سوم: سفارش رسیده
سفارشمان رسیده. چه کنیم تا دسته‌گل یا گلدان آمده در نهایت سلامت وارد خانه شود.
اولین و بهترین کار آن است که حتما موقع تحویل گل از پیک، دستکش بپوشید. اگر دستکش نداشتید، می‌توانید از یک دستمال برای تحویل گرفتن بسته استفاده کنید و بعد دستمال را دور بيندازید یا بشویید.
به محض تحویل گل یا گلدان‌، پاکت یا  بسته‌بندی روی آن را باز کنید و  همراه دستکش‌تان دور بيندازید.
اگر کالای سفارشی‌تان گلدان است آن را با مواد شست‌وشو‌دهنده بشویید یا ضدعفونی کنید و با خیال راحت در داخل منزل بگذارید؛ به‌خصوص اگر فرزند خردسال دارید در این‌باره بسیار دقت به خرج دهید.
موقع شست‌وشو یا ضدعفونی، حواستان باشد این مواد وارد خاک پای گلدان نشود و به ریشه آسیب بزند. گل‌های با برگ ظریف ممکن است  به مواد ضدعفونی‌کننده حساس باشند. موقع اسپری این مواد مراقب‌شان باشید.
اگر گل شاخه‌بریده سفارش داده‌اید تا جایی که ممکن است به شاخ و برگ آن دست نزنید. ساقه‌های گل را با محلول آب و مایع شوینده بشویید، بعد آن را زیر شیر آب ببَرید و با یک قیچی یا چاقوی تیز چند سانتی‌متری انتهای آن را ببُرید.
بریدن ساقه‌ها در زیر آب باعث می‌شود هوا نکشد و عمر گل بیشتر شود؛ ضمن این‌که هر چه ساقه بلندتر باشد زودتر پژمرده می‌شود‌، چون نمی‌تواند آب را بالا بکشد.
سعی کنید چاقو تیز باشد تا ته ساقه لهیده نشود. برش هم بهتر است مورب باشد‌. هر چه سطح مقطع برش بیشتر باشد دریافت اکسیژن و جذب آب بیشتر است.
بعد از اتمام این مراحل آن را درون گلدان قرار دهید. حتی به خودتان سخت بگیرید و تماس با آن را ممنوع کنید یا با دستکش به آن دست بزنید. گرچه ماندگاری ویروس در چنین سطوحی کم است اما احتیاط ما برای قطع زنجیره انتقال این بیماری،
 پسندیده است.
اضافه کردن یکی دو قطره وایتکس باعث از بین رفتن باکتری‌های موجود در محیط آب می‌شود. این باکتری‌ها راه نفوذ آب را می‌بندند و در نتیجه گل بر اثر کم‌آبی زود پژمرده مي‌شود. این توصیه قبل از وجود ویروس کرونا انجام می‌شده و  ما قصد نداریم از نظر علمی رعایت آن را بر کاهش انتشار کووید-‌19 موثر‌بدانیم.