خط «مقدم» در‌فضا

ایران با پرتاب ماهواره «نور» در جمع کشورهای صاحب فناوری فضایی نظامی قرار گرفت

خط «مقدم» در‌فضا

نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. این ماهواره که نور نام دارد صبح دیروز با ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فضا پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. ماهواره‌بر قاصد که صبح دیروز ماهواره نور را به فضا پرتاب کرد سه مرحله‌ای و به صورت ترکیبی سوخت جامد و مایع است.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه با تبریک این موفقیت بزرگ به فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و ملت ایران گفت: پرتاب موفقیت آمیز این ماهواره ابعاد جدیدی از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشید و به فضل الهی سپاه امروز فضایی شد.سلامی، دستیابی نیروی دفاعی قدرتمندی چون سپاه به فناوری‌های فضایی به منظور رسیدن به توانمندی‌های برترساز را یک ضرورت توصیف و تصریح کرد: امروز ارتش‌های قدرتمند دنیا بدون قرار گرفتن در فضا دارای نقشه دفاعی جامعی نیستند و دستیابی به این فناوری برترساز که ما را به فضا منتقل می‌کند و قلمرو توانایی‌هایمان را گسترش می‌دهد یک دستاورد راهبردی است.وی خاطر نشان کرد: پس از این دستاورد مهم در عرصه گسترش قلمرو و توان اطلاعاتی راهبردی به یک جهش دست یافتیم.
گسترش اطلاعات راهبردی
 نیروی دفاعی
فرمانده کل سپاه در ادامه تاکید کرد: امروز می‌توانیم جهان را از فضا رویت کنیم و این به معنای گسترش اطلاعات راهبردی نیروی دفاعی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
وی افزود: قرار گرفتن این ماهواره چند منظوره در فضا هم در عرصه آی‌تی و نبردهای اطلاعاتی می‌تواند برای ما ارزش افزوده راهبردی تولید کند و هم در جنگ‌های اطلاعاتی، زمینه‌های قدرتمندی برای ما ایجاد می‌کند.
سرلشکر سلامی با تاکید بر این‌که سپاه از امروز وارد یک عرصه تحول شد، گفت: دستیابی به این فناوری‌ها به دلیل این‌که در زمره فناوری‌های برتر جهانی است و خطوط مقدم استعداد فناوری‌ها را شکل می‌دهد، برای ایران اسلامی توفیق بزرگی محسوب می شود.
وی با بیان این‌که پرتاب ماهواره مختص مسائل دفاعی و نظامی نیست، گفت: تحقق این مهم  کشور را در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های بزرگی می‌رساند، بنابراین دستاوردی راهبردی برای نظام اسلامی ما محسوب می‌شود.
فرمانده کل سپاه با تاکید بر این‌که تمامی اجزای مختلف فناوری‌های پرتاب این ماهواره اعم از پرتابگر و ماهواره متکی به دانش بومی، بدون اتکا به خارج و در اثر تحریم به وجود آمده است، گفت: پیام به ثمر نشستن این دستاورد مهم این است تحریم نه تنها مانعی در مسیر پیش روی ما نیست، بلکه موجب روشن شدن موتور پیشران فناوری‌های نوین ما برای رسیدن به یک قدرت بزرگ در سطح منطقه و در افق نزدیک در سطح جهانی است.سلامی، تحقق این دستاورد راهبردی فضایی را لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) مبنی بر راهبرد قوی شدن عنوان و تاکید کرد: پیام بزرگ این اتفاق این است که ما در هر عرصه‌ای ورود کنیم و با تکیه بر خداوند متعال و استعدادهای درونی خود می‌توانیم موفقیت‌های چشمگیر و جهان پسندی داشته باشیم.
نور، ثمره خون شهید تهرانی‌مقدم است
رئیس ستادکل نیروهای مسلح طی پیامی، ساخت و پرتاب موفقیت آمیز نخستین ماهواره نظامی را تبریک گفت.
در پیام سرلشکر پاسدار محمد باقری آمده است: در سالی که به جهش تولید از سوی فرمانده معظم کل قوا (مد ظله العالی) نامگذاری شده است،‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر نشان داد در پیگیری و تحقق اهداف راهبردی و فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشتاز است و پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی نور، طلیعه مبارکی برای افزایش اقتدار دفاعی با حضور در فضا و ارتقای علمی و بازدارندگی کشور در مسیر خودکفایی است. باقری افزوده است: اینجانب ضمن عرض تبریک صمیمانه در نایل شدن به این دستاورد راهبردی دفاعی و علمی به فرمانده معظم کل قوا، حضرت امام خامنه‌ای، به‌خصوص نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که ثمره خون شهدا به‌ویژه دانشمند شهید حسن تهرانی مقدم و مجاهدت محققان و دانشمندان جوان میهن اسلامی است؛ موفقیت روز افزون آن سازمان مقتدر و جهادی در پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی را از خداوند متعال خواستارم.
سپاه بار دیگر قاصد نور شد
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالروز تولدش بار دیگر قاصد نور شد و افتخار پرتاب موفق اولین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی  ایران را در کارنامه قطور اولین‌های این نهاد مقدس ثبت کرد.  شمخانی تاکید کرد: دست مریزاد، خداقوت و هزاران بار تبریک بر پاسداران انقلاب اسلامی.


نور؛ ثمره خون شهید تهرانی‌مقدم
نام فعالیت‌های موشکی در ایران با نام شهید سرلشکر حسن تهرانی مقدم گره خورده است؛ سردار گمنامی که پس از شهادتش در آبان سال 90 برای همه شناخته شد و سال‌ها مجاهدتش برای توسعه فعالیت‌های موشکی، باعث شد تا او را پدر موشکی ایران لقب دهند.
تهرانی مقدم فعالیت خود را در یگان توپخانه سپاه که خودش بنیانگذار آن بود آغاز کرد و سپس به یگان موشکی سپاه رفت. یگانی که در اوایل جنگ به سختی می‌توانست نیازهای خود را از بعضی کشورها که به ایران اسلحه می‌دادند تامین کند اما با اقدامات شهید تهرانی مقدم به جایی رسید که نه تنها قادر به تولید موشک شد بلکه روز به روز بر دقت و قدرت آنها افزود.
همین توانمندی باعث شده تا ایران امروز به یکی از کشورهای مطرح در فعالیت‌های موشکی تبدیل شود و توانمندی‌ها در این عرصه به منزله تکیه‌گاهی برای امنیت و اقتدار کشور باشد. این اقتدار، یک روز با در هم کوبیدن پایگاه نظامی آمریکا در عین‌الاسد عراق، خودنمایی می‌کند و یک روز با فرستادن ماهواره نظامی به فضا. این اقتدار قطعا به همین جا ختم نخواهد شد و راه شهید تهرانی مقدم با قدرت ادامه خواهد یافت.



محمدی: سطح توانمندی دفاعی ایران تغییر راهبردی کرده است
مهدی محمدی، تحلیلگر مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با جام‌جم در تشریح ابعاد اقدام سپاه در ارسال ماهواره نظامی به فضا گفت: این اقدام یک تحول بزرگ در فناوری دفاعی ایران محسوب می‌شود و به معنای وارد شدن بعد فضا به ابعاد صنعت و راهبرد دفاعی ایران است.
محمدی با بیان این‌که در گام اول، این فناوری باعث خواهد شد سیستم جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات نظامی ایران متحول شود، اظهار کرد: سطح اشراف ایران و دسترسی سیگنالی و تصویری آن به محیط دشمن به‌طور اساسی تغییر خواهد کرد. البته این یک فرآیند زمانبر است، ولی ایران حرکت سریع در این مسیر را آغاز کرده است. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به تقابل آمریکا با ایران در عرصه‌های مختلف افزود: آمریکا باید بداند سطح توانمندی نظامی ایران در مواجهه با این کشور تغییر راهبردی کرده است.  وی افزود: یکی از مسائل اساسی در جنگ‌های آینده این است که یگان‌های عمل‌کننده بتوانند با استفاده از زیرساخت‌های فناوری سطح بالا با یکدیگر کاملا هماهنگ عمل کنند.  محمدی تاکید کرد:‌ نحوه توزیع و تجمیع کار میان یگان‌های عمل‌کننده زمانی می‌تواند به حداکثر کارآمدی برسد که متکی به زیرساختی باشد که داده‌های نظامی را میان بخش‌های عملیات و اطلاعات به سرعت به چرخش دربیاورد و درنهایت به کارآمدی حداکثری انهدام یگان‌های دشمن بینجامد. این بدون پتلفرم اطلاعات ماهواره‌ای امکان‌پذیر نیست.
این تحلیلگر مسائل استراتژیک افزود: سپاه اکنون در حال حرکت به سمتی است که از هواپیمای روی هوا تا رزمنده منفردی که روی زمین می‌جنگد، بتواند در یک چشم‌انداز معقول در آینده، با هم هماهنگ عمل کنند.