میشل اوباما، معاون اول می‌شود؟

میشل اوباما، معاون اول می‌شود؟


 جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا و نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، در تازه ترین اظهارات خود خواستار حضور میشل اوباما به عنوان معاون خود شده است. طبق قانون انتخابات آمریکا، پس از انتخاب نامزد نهایی هر یک از دو حزب این کشور برای انتخابات ریاست جمهوری لازم است آنها معاون خود را به شهروندان و طرفداران خود معرفی کنند.
محبوبیت بالای میشل اوباما در بین رای‌دهندگان آمریکایی ( اعم از دموکرات‌ها و رای‌دهندگان مستقل) ، نکته ای نیست که از دید بایدن دور مانده باشد.
با این حال همسر باراک اوباما تاکنون تمایلی در خصوص حضور در راس معادلات سیاسی  و اجرایی ایالات متحده نشان نداده است. برخی رسانه‌های آمریکایی نیز با تکیه بر همین موضوع، امکان پذیرش معاونت بایدن از سوی میشل اوباما را منتفی می دانند. با این حال اوباما و همسرش از سال 2018 میلادی و در جریان انتخابات میاندوره ای کنگره، ورود خود به عرصه انتخابات را آغاز کرده اند. آنها بیشتر سعی دارند با تجمیع آرای سیاهپوستان و اقلیت‌های مذهبی و ایجاد انسجام میان طرفداران حزب دموکرات، برتری به وجود آمده در ایالات خاکستری و سرنوشت سازی مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین را حفظ کنند. اظهارات اخیر بایدن در خصوص معاونت میشل اوباما، می تواند طرفداران اوباما و همسرش را قانع کند تا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آرای خود را به سود بایدن به گردش در آورند، حتی اگر در نهایت میشل اوباما پیشنهاد بایدن برای معاونت را نپذیرد.
جو بایدن قصد دارد تا اول ماه می، ۸ روز دیگر، هیات مشاوران خود را که به وی در انتخاب «زوج انتخاباتی» کمک خواهند کرد، معرفی کند.چنانچه روزنامه واشنگتن پست گزارش داده است، با معرفی این هیات، بررسی‌ برای انتخاب معاون رئیس‌جمهور احتمالی آتی آمریکا به طور رسمی آغاز خواهد شد. روندی که به نظر می‌رسد مدتی است بی‌سروصدا آغاز شده و متحدان نامزدها دلایل خود را درباره مناسب بودن آنها برای متقاعد کردن بایدن به وی ارائه می‌کنند.
بایدن گفته که قصد دارد یک زن را برای این سمت انتخاب کند و تا ماه جولای فهرست نامزدها را کوچک خواهد کرد و با خط زدن سایر نامها، ۲ تا ۳ نفر برای انتخاب نهایی در فهرست باقی خواهند ماند.معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ۶ تا ۱۲ نامزد را برای این سمت در نظر دارد. در میان این افراد تعدادی از رقبای هم‌حزب او که از دور انتخابات کنار کشیدند، دیده می‌شوند.