یک سال، یک چهره

انتخاب چهره هنر انقلاب امسال با داوری و رای مردم انجام می‌شود

یک سال، یک چهره

بهار که می‌رسد، در حوزه هنری کارنامه یک‌سال گذشته هنرمندان را بررسی و ارزیابی می‌کنند برای این‌که چهره هنر انقلاب سال به مردم معرفی شود. بعد از ارزیابی‌ها، چند نفر نامزد می‌شوند و درنهایت یک نفر عنوان چهره هنر انقلاب سال را کسب می‌کند. این اقدامی است که طی چند سال گذشته به طور مرتب در حوزه هنری به انجام رسیده و با تغییر مدیریت‌ها ادامه داشته و ویروس کرونا هم زورش به آن نرسیده است. بهار امسال زمان دست‌چین کردن حاصل تلاش هنرمندان در سال 98 است و 15 هنرمند معرفی شده‌اند که در نهایت یکی از آنها می‌تواند عنوان چهره هنر انقلاب سال 98 را از آن خود کند. لازم است این هنرمندان آثاری در راستای گفتمان انقلاب اسلامی ایران خلق کرده‌ باشند. تاثیر هنر آنها در جامعه نیز اهمیت دارد. امسال انتخاب چهره هنر انقلاب اسلامی کمی با سال‌های گذشته متفاوت است؛‌ برای انتخاب چهره هنر انقلاب در سال 98 مردم مشارکت می‌کنند و هر کسی می‌تواند با ارسال یک پیامک به انتخاب هنرمند مورد نظرش کمک کند. در این مرحله 15 نفر به عنوان نامزد انتخاب شده‌اند. گروهی از کارشناسان و نخبگان فرهنگی در انتخاب آنها سهم داشته‌اند و حالا نوبت رسیده به شما تا با ارسال عدد 1 به شماره 50002077 و نصب اپلیکیشن حوزه هنری نامزد موردنظر خود را انتخاب کنید.

نامزدهای این دوره چه کسانی هستند؟

امسال از میان هنرمندانی که طی یک سال گذشته فعالیت‌های انقلابی قابل اعتنا داشتند، 15 نفر معرفی شده‌اند و از آنجا که شما می‌‌توانید در نامزدی هنرمندان و انتخاب چهره برگزیده نقش داشته باشید، در ادامه اطلاعات مختصری درباره سابقه و علت انتخاب هرکدام از این 15 نفر ارائه کرده‌ایم.


 نرگس آبیار: کارگردان سینما که سال گذشته فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی او اکران شد. آبیار همچنین چهره زن مسلمان در پاکستان شناخته شد.
 سعید اسماعیلی: کارگردان تئاتر که نمایش پرمخاطب «نگین شکسته» در مشهد مقدس و «سفینه‌النجاه» در مسیر نجف به کربلا و نمایش «فصل شیدایی» را کارگردانی کرده است.  
 جواد افشار: کارگردان تلویزیون و سینما که سریال تلویزیونی «گاندو» را با موضوع کشف جاسوس‌های داخل و خارج از ایران، برای شبکه سه کارگردانی کرد.
 وحید چاووش: مستندسازی که «خبرنگار جنگ» یکی از ساخته‌های اوست و به موضوع خبرنگاری در عراق و حشدالشعبی اختصاص دارد.  
حسن روح‌الامین: نقاش و خالق نقاشی شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون، تابلوی شهدای مرزبان. او همچنین چند نمایشگاه با مضامین دینی و تاریخی در پاریس، بروکسل و برلین برگزار کرد.
امیر داسارگر: کارگردانی که سال گذشته فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» ‌از او اکران شد.
سید محمود رضوی: تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی مربوط به وقایع تاریخی دفاع مقدس و دهه 60 ازجمله «ماجرای نیمروز» و «رد خون».
 وجیهه سامانی: نویسنده‌ای که سال گذشته کتاب «آن مرد با باران می‌آید» از او منتشر شد و مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.
 مرتضی شعبانی: مدیر مرکز مستند حقیقت و تهیه‌کننده بهترین فیلم‌های جشنواره حقیقت با نام‌ «گلوله‌باران» با موضوع مدافعان حرم.
صابر شیخ‌رضایی: گرافیستی که طراحی و اجرای دیوارنگاره‌های ضد‌استکباری روی دیوار لانه جاسوسی آمریکا، گورستان نمادین سربازان آمریکایی در محوطه سفارت سابق آمریکا و طراحی اولین پوستر شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و نشر اولین آثار مرتبط با شهادت ایشان را انجام داده است.
غلامرضا صنعتگر: خواننده‌ای که سال گذشته، قطعه «قاسم هنوز زنده‌است» را برای شهادت سردار سلیمانی و قطعه «آهای ایران» را خواند.
محسن عنایتی: انیمیشن‌ساز. کارتون «بنیامین» از ساخته‌های عنایتی است که سال گذشته برای کودکان و نوجوانان اکران شد و در انتقال ارزش‌های دینی سهم داشت.
محسن کاظمی: نویسنده و پژوهشگر که کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» از او به عنوان اثر برگزیده جایزه جلال آل‌احمد و کتاب سال 1398 انتخاب شد.
زهرا کاردانی: نویسنده کتاب «زن‌آقا» که به یکی از طلاب جامعه‌الزهرا(ع) اختصاص داشت و خاطرات سفر تبلیغی او در ماه مبارک رمضان.
بهناز ضرابی‌زاده: نویسنده‌ای که سال گدشته کتاب «ساجی» درباره یکی از زنان رزمنده در هشت سال جنگ تحمیلی را نوشت و نشان طلایی جایزه ادبی اوراسیا را برای این کتاب دفاع‌مقدسی
به دست آورد.




نامزدی گاندو
گاندو  به  «شکارچی کمین‌گر» مشهور است و  البته نام یک سریال تلویزیونی به کارگردانی جواد افشار هم هست که درست بر اساس همین ویژگی تمساح پوزه کوتاه ایرانی انتخاب شده  و درباره فعالیت‌های جاسوسی  است. بخشی از این سریال اشاره‌ای دارد به جیسون رضاییان که همراه همسرش یگانه صالحی  در ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ به اتهام جاسوسی برای سیا در ایران دستگیر شد.    جواد افشار، کارگردان سریال گاندو، برای دومین بار در فهرست نامزدهای دریافت عنوان
چهره هنر انقلاب قرار گرفته‌است.



 بهناز ضرابی‌زاده که 3 دوره نامزد دریافت عنوان چهره هنر انقلاب بوده به جام‌جم می‌گوید
انتخاب با رای مردم حس خوبی دارد
نام بهناز ضرابی‌زاده، برای آدم‌های اهل مطالعه یاد کتاب «دختر شینا» را زنده می‌کند، اما او فقط برای نوشتن این کتاب نیست که نامزد دریافت عنوان چهره‌ هنر انقلاب سال 97 شده و این اولین بار هم نیست که در فهرست نامزدها جای گرفته است. بهناز ضرابی‌زاده امسال برای سومین‌بار  و به خاطر کتاب ساجی در فهرست  نامزد‌ها جای گرفته.  

 فکر می‌کنید امسال بالاخره انتخاب شوید؟
نمی‌دانم؛ شاید بله، شاید هم نه، اما آرزو می‌کنم هرکسی که انتخاب شد، در هر رشته‌ای که فعال است موفق و تندرست به کارش ادامه دهد و از لطف و توفیق الهی برخوردار باشد.
 اگر  باز  هم انتخاب نشوید، دلسرد نخواهید شد؟
اصلا. گاهی فکر می‌کنم شاید بهتر باشد که انتخاب نشوم، چون آن‌قدر اسامی درخشان در فهرست نامزدها هست که حضورم در این فهرست فارغ از نتیجه، برایم باعث افتخار است. البته که دوست دارم انتخاب شوم و خوشحال خواهم شد، اما چیزی که بیشتر خوشحالم می‌کند، تداوم انتخاب چهره هنر انقلاب است و این‌که کسانی دغدغه توجه به هنر دارند و بی‌تفاوت از کنار تلاش‌ها و زحمات هنرمندان و نویسندگان عبور نمی‌کنند. این افراد در حوزه هنری، تلاش هنرمندان رشته‌های مختلف را رصد می‌کنند و میزان تاثیرگذاری هرکدام را مورد بررسی قرار می‌دهند. در این بررسی‌ها حتی جوان‌ها را می‌بینند و فعالیت و تلاش آنها را مورد حمایت قرار می‌دهند.
 و اگر انتخاب شوید؟
خوشحال می‌شوم و بیشتر از هر چیز به این دلیل که این‌بار و در این دوره نظر و رای مردم در انتخاب چهره هنر انقلاب سهم داشته و آنها مشارکت کرده‌اند. یک‌بار کتاب دختر شینا با رای مردمی انتخاب شد و من به عنوان نویسنده‌ای که مردم کتابش را دوست دارند، شناخته شدم. بسیار لذت‌بخش بود و امیدوارم این بار هم همین اتفاق برایم تکرار شود.  



صابر شیخ‌رضایی، جوان‌ترین هنرمند فهرست منتخب چهره هنر انقلاب  به جام‌جم می‌گوید:
همیشه توجهم به کارم بوده
سال گذشته، طرح‌های گرافیکی صابر شیخ‌رضایی روی دیوار سفارت سابق آمریکا، مورد توجه قرار گرفت؛ طرح‌هایی که در سالگرد تسخیر لانه جاسوسی در آبان‌ماه پرده‌برداری شدند. شیخ‌رضایی متولد سال 1364 در تهران است و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارتباط تصویری از دانشکده هنر دانشگاه شاهد.

 آیا انتظار داشتید نامزد دریافت این عنوان بشوید؟
خیر انتظار نداشتم؛ چرا که طی سالیان گذشته هم فعالیت‌های اثرگذار و شاخص هنری در این مجرای فکری داشتم ولی به دلایلی یا بنابر سلیقه تصمیم‌گیران این رویداد یا وقایع مشابه، مورد توجه واقع نشده‌بود و دلیل دیگر این‌که معمولا اشخاصی که در دوره‌های مختلف این رویداد، نامزد دریافت عناوین این‌چنینی بودند، حمایت جدی مادی و معنوی مجموعه‌ها و رسانه‌های دیداری و شنیداری را داشتند و در رسانه‌های عمومی و فضای مجازی مطرح می‌شدند. در حالی که من به صورت فردی به کار مشغولم.
 و حالا که نام شما در فهرست نامزدهای عنوان چهره هنر انقلاب است، چه معنایی برایتان دارد؟
بر مبنای همان عدم توازن و عدالت رسانه‌ای که عرض کردم، همیشه کوشیده‌ام، تمام توجهم را به کارم معطوف کنم تا پرداختن به این حواشی گاهی غالب بر متن؛ ولی از منظر عمومی نوعی ترویج محسوب می‌شود و رغبت ایجاد می‌کند برای مردم جامعه که توجه بیشتری به آثار مروج فرهنگ و انقلاب اسلامی داشته باشند که از این منظر به نظرم این انتخاب‌ها ارزشمند است. برای همه بزرگواران این فهرست آرزوی موفقیت‌های روزافزون دارم.