همه ارکان به جوانگرایی نیاز دارند

همه ارکان به جوانگرایی نیاز دارند

سیدعلی احمدی تهیه کننده


 علی احمدی جزو چهره‌هایی است که از زمان خندوانه نامش بر سر زبان‌ها افتاد؛ او تا قبل از این برنامه سابقه حضور در بخش‌های مدیریتی فضاهای مختلف را هم پشت سرگذاشته و با جوانان زیادی کار کرده است؛ همین موضوع هم بهانه ای شد تا از او درباره جوانگرایی در رسانه بپرسیم، موضوعی که به گفته احمدی هم همه ارکان پیش برنده از تیم‌های تولید گرفته تا برنامه سازی، مدیریت و.... به آن نیاز دارند، چرا که برای ایجاد تغییر در هر فضایی لازم است تا اندیشه‌های تازه ای به آن تزریق شود و رسانه هم به عنوان مجموعه‌ای که مخاطبانی از سراسر کشور دارد در صدر این ماجراست. او معتقد است که در کنار این شور و تازگی لازم است تا از چهره‌های پرتجربه هم کمک گرفته شود تا از کنار هم قرار گرفتن این دو نسل در حوزه جوانگرایی هم اتفاقی که باید رخ دهد.
این‌ها مواردی اند که افراد مختلفی به آن اشاره کرده اند و احمدی هم در یادداشتی که در اختیار ما گذاشت، مفصل از آن گفت به همین دلیل در ادامه نگاه یک تهیه کننده و فعال فرهنگی را در زمینه جوانگرایی می‌خوانید. جوانی واجد ویژگی‌هایی است نظیر جسارت، ریسك‌پذیری و سرعت در تصمیم‌گیری كه اینها گاهی با خصلت‌هایی منفی نظیر خودرأیی، عدم‌انتقادپذیری و تندروی نیز همراه می‌شود.
از میانسالی به بعد آرام‌آرام این خصایص جای خود را به آرامش در تصمیم‌گیری و عمل، پختگی و سنجش ابعاد مختلف یك امر می‌دهد كه آنها نیز گاهی با خود خصلت‌های منفی نظیر احتیاط بیش از حد، فرصت‌سوزی به جهت محافظه‌كاری، كندی و وسواس را به همراه دارد.
هر مجموعه، حركت و سازمانی نیاز به هم‌نشینی این دو سرمایه بزرگ دارد، ابتكار عمل جوانی از یك سو و پختگی در تصمیمات ‌در آن‌سوی دیگر...
این كه هر یك از این دو را به جهت خصایص مثبت آن دیگری یا انگیزه‌های شخصی، جناحی و... زمین بگذاریم، ضربه‌های جبران‌ناپذیری متوجه ما خواهد كرد.
 به جهت مكمل بودن ویژگی‌های این دو، در ابعاد مختلف یك سازمان، كنار نگذاشتن هیچ‌یك از آنها، از الزامات هر حركت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی‌ است و هیچ مجموعه یا سازمانی را نمی‌توان از این قاعده مستثنا دانست. رسانه به جهت تمام ویژگی‌هایی كه به‌خوبی می‌دانیم در نیاز به این مهم و بروز و ظهور مشكلاتی كه با نادیده گرفتن آن، گریبانگیرمان می‌شود، پیشرو است.
با این اوصاف ذكر دو نكته دیگر نیز حائز اهمیت است: ابتدا این‌که شمول جوانی، فقط مختص مدیریت در رسانه نیست. همه‌ اركان پیش برنده، اعم از تیم‌های تولید و برنامه‌سازی، ایده‌پردازی، فكر و البته مدیریت نیاز به این جوانگرایی ‌دارد.
دوم این‌که كسب دانش، آشنایی عمیق با بازیگران مختلف عرصه رسانه و شناخت دقیق از زوایای مهم و تاثیر‌گذار این مسیر، نیازمند تجربه و گذران بخشی از عمر و زندگی حرفه‌ای در رسانه است.
بدیهی است همان‌قدر كه به نیروی جوان كه تلاش و فعالیت مستمر و انگیزه‌های حرفه‌ای و اعتقادی در وجودش موج می‌زند نیازمندیم، به فكر، تصمیم‌گیری و اقدامات مدیران میانسال و حتی وارد شده به دوره كهنسالی نیاز جدی داریم.
همان‌گونه كه رهبر حكیم انقلاب نیز در فرمایشات اخیرشان ضمن تاكید بر لزوم جوانگرایی در همه دستگاه‌ها به دو نكته گرانسنگ نیز اشاره فرمودند: نخست به‌كارگیری شهید قاسم سلیمانی به مدت ده سال دیگر در همین پست در صورت به شهادت نرسیدن ایشان و دوم اشاره به این‌که «دولت جوان حزب‌ا...ی علاج همه دردهای كشور است، البته معنی‌اش این نیست كه مثلا رئیس این دولت 32 ساله باشد!»