سامانه كاهش ۷۵ درصدی آلودگی خودرو تولید شد

سامانه كاهش ۷۵ درصدی آلودگی خودرو تولید شد


محققان ایرانی در یك شركت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت سیستمی شدند كه می‌تواند آلودگی خودروها را تا ۷۵ درصد كاهش دهد. به گزارش جام‌جم از از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رسول یاراحمدی مدیرعامل این شركت می‌گوید: این دستگاه، رآكتور تصفیه گازهای خروجی با كمك پلاسما نام دارد كه می‌تواند گازهای آلوده محیط را گرفته و با كمك پلاسما آنها را تصفیه كند. این دستگاه می‌تواند روی خودروهای سواری نیز نصب شود و به شكل موثری آلودگی ایجاد شده با آنها را كاهش دهد.
مدیرعامل این شركت دانش‌بنیان گفت: یك شركت فرانسوی نوعی از این دستگاه را ساخته است كه برای خودروهای گازوئیل‌سوز استفاده می‌شود. اما در ایران موفق شدیم دستگاه مناسب برای خودروهای بنزین‌سوز را تولید كنیم.
یاراحمدی قیمت تمام‌شده این دستگاه را یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام كرد و افزود: معتقدیم استفاده از این دستگاه صرفه اقتصادی دارد و با توجه به این‌كه به صورت مداوم در حال كار روی آن هستیم ممكن است كه قیمت آن در آینده نیز كاهش یابد. گفتنی است این دستگاه از مركز تحقیقات آلودگی هوا نیز مجوز اخذ كرده است.
وی افزود: همكاران كلیدی مشاركت‌كننده در این طرح اكثرا عضو هیات علمی و مدرس دانشگاه هستند و سال‌ها تجربه و اندوخته دانش خود را به آزمایشگاه آوردند تا این ایده و فكر به محصولی كارآمد تبدیل شود.
یاراحمدی تأكید كرد: در صورتی كه از این طرح حمایت صورت گیرد، اطمینان می‌دهیم می‌تواند نقش موثری در كاهش آلودگی هوا ایفا كند. به گفته وی، تولید دستگاهی برای تصفیه هوای محیط مراكز درمانی درگیر با كرونا نام پروژه دیگر این مجموعه است كه می‌تواند از كادر درمان در برابر هوای آلوده به ویروس كرونا به شكل موثری حمایت كند.