۱۰  پرچمدار تا ت سال آینده

نگاهی به ویژگی‌های فناورانه 10 خودرویی كه قرار است تا كمتر از 5 سال آینده به بازار بیایند

۱۰ پرچمدار تا ت سال آینده

این‌كه در عصر تحویل گرفتن سریع محصولات مورد علاقه، پرداخت خودكار و اینترنت گیگابیتی زندگی می‌كنیم و خریدهای خود را با سرعتی بالا انجام می‌دهیم، برای رسیدن به برخی دستاوردهای فناورانه هرگز نباید عجله كرد. با این‌كه در سه ماه اخیر شیوع كووید-19 باعث شد خودروسازان ركود قابل توجهی را تجربه كنند، در این مقاله قصد داریم خودروهایی را معرفی كنیم كه از چند ماه تا چند سال آینده باید انتظار عرضه‌شان در بازار جهانی را داشته باشیم. برخی از این خودروها تا دو سه سال آینده وارد خط تولید می‌شوند. اما برخی دیگر هنوز در مراحل طراحی هستند. اگر از خودروهای كسالت‌‌آور خودروسازان خسته شده‌اید، پس كمی دیگر هم صبر كنید تا این خودروها وارد بازار شوند. اینها ارزش صبر كردن را دارند. منبع: caranddriver.com

۱ آلفا رومئو توناله
 توناله اولین كراس‌اوور فشرده (كامپكت) مجهز به سامانه انتقال قدرت هیبریدی است. این خودرو، اولین محصول هیبریدی خودروسازی آلفا رومئو خواهد بود و سال دیگر وارد بازار می‌شود. آلفا رومئو توناله، به احتمال بسیار زیاد نیروی خود را از موتور توربوشارژ چهار سیلندری تعبیه‌شده در جلوی خودرو و یك موتور الكتریكی در عقب خودرو می‌گیرد. سیستم انتقال قدرت این وسیله نقلیه از طراحی خودروهای هیبریدی مانند جیپ رنه‌گید و كامپس الهام گرفته است. جالب اینجاست اسكلت‌بندی این خودرو مانند هر دو جیپ‌هاست اما به دلیل این‌كه قرار بوده این خودرو، اسپرت‌تر باشد، پلتفرم آن طوری طراحی شده است كه تجربه رانندگی بهتر و هیجان‌انگیزتری در اختیار راننده قرار دهد. این خودرو به‌ ویژگی تغییر حالت‌های رانندگی با امكان مدیریت انرژی مجهز است.


۲ هیوندای سانتاکروز
هیوندای قصد دارد تا سال دیگر، محصول سانتاكروز وانت خود را عرضه كند. هنوز اطلاع دقیقی از ویژگی‌های این وانت در دست نیست. اما گفته شده پلتفرم و برخی قطعات آن از كراس‌اوور سانتافه الگوبرداری شده است و هر دو یك نوع موتور و یك جعبه‌دنده خودكار هشت‌سرعته دارند. موتور اول این خودرو چهار سیلندر 4/2 لیتری با قدرت ۱۸۵ اسب بخار و موتور دیگری آن توربوشارژ چهار سیلندر 0/2 لیتری است. البته این خودرو باید بتواند قدرت و گشتاور بیشتری ارائه دهد تا در بازار رقابتی وانت‌ها، حرفی برای گفتن داشته باشد. احتمالا دو چرخ جلوی محرك، استاندارد این خودرو خواهد بود و سیستم چهار چرخ محرك از قابلیت‌های آن به حساب خواهد آمد. با توجه به ویژگی‌های بدنه این خودرو، انتظار می‌رود بتواند تا ۲۳۰۰ كیلوگرم وزن را تحمل كند.



۳ شاسی‌بلند فراری پوروسنگو
شركت فراری بالاخره گامی بلند برداشته و قصد دارد خودرویی شاسی‌بلند روانه بازار كند. برای برندی كه به ساخت خودروهای مسابقه شهرت دارد، تولید خودروی شاسی‌بلند، تغییر بسیار بزرگی است. شركت فراری، اسم شاسی‌بلند جدید خود را پوروسنگو، (كه به ایتالیایی به‌ معنای اصیل است) گذاشته و قرار است حداكثر تا دو سال دیگر روانه بازار شود.  البته هنوز كاملا تمام ویژگی‌های موتور این خودرو مشخص نشده است، اما احتمالا موتور آن توربوشارژ هشت سیلندر یا مانند ابرخودروی افسانه‌های فراری، ۱۲ سیلندر خواهد بود. گفته می‌شود فراری پوروسنگو چهار چرخ محرك و مجهز به سیستم هیبریدی خواهد بود. خودروی ۱۲ سیلندری فراری، ۹۵۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت و احتمال دارد این خودرو هم بسیار قدرتمند باشد. فراری قصد دارد با كمك موتورهای الكتریكی این شاسی‌بلند را به حركت درآورد كه در این صورت از پرداخت پول برای بنزین خلاص می‌شوید.


۴ لكسوس ال‌كیو
لكسوس ال‌كیو قرار است یك كراس‌اوور لوكس باشكوه باشد و تجربه‌ای عالی در اختیار خریداران خود قرار دهد.
به نظر می‌آید كه سیستم انتقال توان لكسوس ال‌كیو، از لكسوس ال‌اس گرفته شده باشد و به این ترتیب به موتوری بنزینی و همینطور نوع هیبریدی مجهز خواهد شد.
موتور لكسوس ال‌اس از نوع شش سیلندر 4/3 لیتری توربوشارژ دوقلو با ۴۱۶ اسب بخار است كه جعبه دنده خودكار ده‌سرعته دارد و موتور لكسوس ال‌كیو می‌تواند شش سیلندر 4/3 لیتر همراه با دو موتور برقی باشد كه در كنار هم ۳۵۴ اسب بخار نیرو تولید می‌كنند. یك جعبه‌دنده متغیر پیوسته هم قدرت هیبریدی آن را مدیریت خواهد كرد. این خودرو ممكن است به صورت چهار چرخ یا فقط چرخ‌های عقب محرك به بازار عرضه شود. مصرف سوخت این خودرو هم بهینه خواهد بود و در شهر هر هشت كیلومتر، یك لیتر و در بزرگراه‌ها در هر ۱۲ كیلومتر، یك لیتر بنزین مصرف خواهد كرد. فضای داخلی این خودرو بسیار باكیفیت و راحت است. صندلی‌های آن از چرم است و صندلی‌های عقب به سیستم‌های گرمایی مجهز شده‌اند و صندلی‌های جلو، ماساژور هستند. این خودرو قرار است تا دو سال آینده به بازار عرضه شود.



۵ مزدا ۶
مزدا۶ چیزی بیش از یك سدان خانوادگی متوسط معمولی است. بدنه باكیفیت و ظاهر زیبای آن، شما را به‌یاد خودروهای گرانقیمت می‌اندازد. شاسی آن، تجربه رانندگی بسیار باكیفیتی به‌دست می‌دهد كه معمولا از یك سدان اسپرت گرانقیمت انتظارش را دارید. البته این خودرو سریع‌تر و مجهز به فناوری‌های بیشتر از رقبای خود نیست اما از یك خودروی صرفا خانوادگی، بسیار بهتر است.
موتور این سدان (سواری صندوقدار) از نوع چهار سیلندر 5/2 لیتری است. توان استاندارد این خودرو ۱۸۷ اسب بخار است اما نوع دیگری از این خودرو با موتور توربوشارژ می‌تواند ۲۵۰ اسب بخار نیرو تولید كند. هر دو نوع مزدا۶ به سیستم انتقال توان خودكار شش سرعته مجهز هستند. فضای داخلی این سدان جادار و مناسب سفرهای خانوادگی است و البته صندوق عقب آن به اندازه شش چمدان كوچك دستی جا دارد.
از فناوری‌های آن می‌توان به مسیریابی با جی‌پی‌اس و دوربین ۳۶۰ درجه، حسگرهای پارك جلو و عقب، تشخیص علائم ترافیكی اشاره كرد. این سواری دوست‌داشتنی قرار است سه سال دیگر وارد بازار شود.


۶ ب‌ام‌و آی۸ ام
اگرچه، ب‌ام‌و آی۸ فعلی نتوانسته است دقیقا همان خودروی اسپرتی شود كه شركت ب‌ام‌و در نظر داشت، ظاهرا قرار نیست این خودروهای هیبریدی گرانقیمت شركت آلمانی كنار گذاشته شود. اكنون نسخه ام (M) این خودرو در راه است و احتمال می‌رود تا چهار سال آینده وارد بازار شود.
این نسخه جدید دارای قدرت و توانی بیشتر، دامنه برد بیشتر رانندگی در حالت تمام‌الكتریكی، استایل جدید و بدنه‌ای بهتر است كه می‌تواند تمام انتظارات شركت ب‌ام‌و از این خودرو را برآورده سازد.
سیستم انتقال این خودروی هیبریدی پلاگین براساس همان چیزی است كه «آی۸» بود. یك موتور الكتریكی چرخ‌های جلو را به حركت درمی‌آورد و یك موتور بنزینی وسط دو محور جلو و عقب خودرو قرار دارد و یك موتور الكتریكی هم چرخ‌های عقب خودرو را می‌چرخاند.
ب‌ام‌و آی۸ ام، مجهز به موتور چهارسیلندر توربوشارژ است. قدرت این خودرو ۵۹۱ اسب بخار است كه بسیار بیشتر از ۳۶۹اسب بخار نسخه قبلی‌اش است. دامنه حركت ب‌ام‌و آی۸ فعلی در حالت تمام‌الكتریكی فقط حدود ۲۹ كیلومتر بود كه در خودروی جدید قرار است این دامنه به 77/99 كیلومتر برسد. شتاب و عملكرد این خودرو، همچنین مصرف سوخته بهینه آن از خودروی قبلی آی۸ به مراتب بهتر خواهد بود. فناوری‌های متعددی از جمله، دستیار راننده، تجهیزات اطلاعاتی - سرگرمی پیشرفته و چند نمایشگر هم به این خودرو افزوده
خواهد شد.



۷ لندرور دیفندر 80 
لندرور دیفندر۸۰، ظاهری پیچیده و نوستالژیك دارد و ما را یاد خودروی اصیل آن در سال ۱۹۵۰ میلادی می‌اندازد. بدنه آن جعبه‌ای شكل و شبیه یك كراس‌اوور معمولی است. این خودرو دارای تجهیزاتی مانند دیفرانسیل قفل‌شو، چهار چرخ محرك دائمی و جعبه‌دنده كمك دوسرعته است كه توانایی رانندگی آفرود آن را بالا می‌برد. این خودرو هم به‌شكل خودروی دو در (مانند مدل ۹۰) و هم به صورت چهار در (مدل۱۱۰) عرضه می‌شود كه هر یك روی محورهای چرخ متفاوتی بنا شده‌اند و حجم فضاهای داخلی متفاوتی دارند. البته نوع چهار در آن برای بیشتر خریداران كاربردی‌تر خواهد بود كه به موتور چهارسیلندر 0/2 لیتری توربوشارژ با ۲۹۶ اسب بخار قدرت مجهز است.همچنین لندرور دیفندر۸۰، خودرویی با یك نوع موتور دیگر هم به خریداران خود پیشنهاد می‌دهد و آن موتور پی400(P400) توربوشارژ و ابرشارژ شش سیلندر خطی با قدرت ۳۹۵ اسب بخار و دستیار هیبریدی ۴۸ولتی است که انتخاب بهتری برای مشتریان خواهد بود.



۸ مرسدس بنز كلاس- اس‌ال
مرسدس بنز كلاس-‌اس‌ال، خودروی موتور جلو - محور عقب در كلاس اسپرت است. این خودرو مدرن‌ترین سیستم انتقال توان و سیستم‌های هیبریدی ۴۸ ولتی بنز را دارد. موتور این خودرو شش سیلندر خطی 0/3 لیتری است كه می‌تواند ۳۶۲ اسب بخار نیرو تولید كند. البته یك نوع دیگر مجهز به موتور هشت سیلندر هم دارد كه 0/4 لیتری بوده و می‌تواند ۴۸۳ اسب بخار قدرت تولید كند. مصرف سوخت این خودرو هنوز تخمین زده نشده است، اما به نظر می‌رسد كه نوع هشت سیلندری آن در بزرگراه‌ها در هر ده كیلومتر، یك لیتر بنزین مصرف كند. تاكنون در مورد فضای داخلی این خودرو، جزئیات كمی ارائه شده است. اما به نظر می‌آید كه در فضای داخلی از چرم، چوب و فلزات با كیفیت استفاده شود و سیستم اطلاعاتی - سرگرمی این خودرو از جدیدترین فناوری‌ها بهره خواهد برد. در ضمن مرسدس بنز كلاس اس‌ال به تمام ویژگی‌های دستیار راننده مجهز است و ایمنی سرنشینان خود را تضمین می‌كند.


۹ مازراتی ام‌سی20 
خودروی اسپرت موتور وسط جدید برند لوكس مازراتی ایتالیایی در كمتر از یك سال دیگر وارد بازار خواهد شد. به نظر می‌رسد موتور این خودرو شش سیلندر توربوشارژ دوقلو بوده و توانایی تولید نیروی ۶۰۰ اسب بخار را داشته باشد. اما برای این‌كه بدانیم واقعا چه موتوری در این خودرو تعبیه می‌شود باید تا چند ماه دیگر صبر كنیم. خودروهای اسپرت با توان بالا معمولا نمی‌توانند در مصرف سوخت عالی و بهینه باشند. اما خودروسازان ایتالیایی مازراتی قصد دارند تا جایی‌كه امكان دارد، مازراتی ام‌سی۲۰ را به‌گونه‌ای طراحی كنند كه در مصرف سوخت صرفه‌جو باشد. این خودرو به تجهیزات اطلاعاتی- سرگرمی باكیفیتی مجهز خواهد بود. همچنین صفحه نمایش 3/10 اینچی خواهد داشت. بقیه فناوری‌های آن نیز از به‌روزترین فناوری‌های روز خواهد بود. این خودرو از نظر ایمنی به ویژگی‌های متنوع سیستم‌های دستیار راننده، مانند كنترل پیمایش سازگار، دستیار پارك فعال، ترمز خودكار در مواقع اضطراری و نمایشگر نقطه كور مجهز است.


۱۰  تویوتا جی‌آر كورولا 
این خودرو، نوعی خودروی هاچبك نسخه تویوتا كورولا و اولین خودروی كامپكت اسپرت شركت تویوتا خواهد بود. هنوز در مورد جزئیات موتور این خودرو كه قرار است دو سال دیگر به بازار عرضه شود، صحبتی نشده است. اما به نظر می‌آید این خودرو به موتور توربوشارژ سه سیلندر با نیروی ۲۵۷ اسب بخار مجهز شود. معمولا در این نوع خودروها یك جعبه‌دنده شش‌سرعته دستی تعبیه می‌شود. اما می‌توان انتظار نوع خودكار آن را هم داشت. تویوتا كورولای فعلی در بازار، مصرف سوخت بهینه‌ای دارد و احتمال می‌رود نوع جی‌آر كورولا حتی بهتر از قبلی باشد. در واقع انتظار می‌رود مصرف سوخت این خودرو در بزرگراه‌ها حدود یك لیتر در هر ۱۳ كیلومتر باشد. تویوتا می‌گوید فضای داخلی این خودرو با بهترین مواد موجود ساخته و به انواع فناوری‌های روز مجهز خواهد شد. از این فناوری‌ها می‌توان به كنترل خودكار آب‌وهوا، صندلی‌های گرم، نور مناسب داخل كابین و تمام تجهیزات مربوط به سیستم دستیار راننده اشاره كرد.