مرور و عبور

مرور و عبور

درگذشت خالق « شازده احتجاب »
هوشنگ گلشیری كه از بیماری ریوی رنج می‌برد، مدتی نسبتا طولانی در بیمارستان ایرانمهر بستری بود. اخیرا پزشكان از بهبود نسبی او خبر داده بودند، اما این بیماری سرانجام او را از پای درآورد.
هوشنگ گلشیری، پس از نخستین اثرش (تا همیشه) با انتشار، رمان شازده احتجاب به شهرت رسید و زیر نظر او فیلمی نیز با همین عنوان ساخته شد. باغ در باغ مجموعه مقالات و نقادی‌های این نویسنده است كه آخرین اثر او به شمار می‌آید.
بره گمشده راعی، معصوم پنجم، حدیث ماهیگیر و دیو، دوازده رخ (فیلمنامه)، پنج گنج، آینه‌های دردار و نمازخانه كوچك من از دیگر آثار گلشیری هستند. وی علاوه بر راه‌اندازی كارگاه داستان‌نویسی، سردبیری مجله كارنامه را به‌عهده داشت. (‌صفحه 2)



فقر كشورهای جهان سوم غم‌انگیز است
پنجاه و ششمین اجلاس كمیسیون‌ اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (‌اسكاپ) به ریاست وزیر امور خارجه ایران در بانكوك، پایتخت تایلند آغاز به كار كرد.
اجلاس سال جاری با عنوان «‌توسعه از طریق جهانی شدن و مشاركت در قرن 21، دورنمای ادغام كشورهای در حال توسعه و اقتصاد‌های در حال گذار آسیا و اقیانوسیه در نظام تجارت جهانی به نحو عادلانه و منصفانه» برگزار می‌شود.
کمال خرازی، وزیر امور خارجه كشورمان گفت: گرچه شاهد رشد چشمگیر در اقتصاد آسیا بوده‌ایم و حل مشكلات در آسیا دلگرم‌كننده است، ولی بسیاری از مردم كشورهای جهان سوم همچنان در فقر بسر می‌برند كه مایه غم و اندوه است. وی تاكید كرد: وظیفه ماست كه برای بهبود وضعیت و معیشت مردم فقرزده و تغییر جهان تلاش جامع به عمل آوریم تا در آغاز هزاره جدیدكه رفتار و عملكرد ما مورد قضاوت قرار می‌گیرد، سربلند باشیم. (‌صفحه 4)


حسین محجوب: اهمیت ارتباط مخاطب با اثر
حسین محجوب، بازیگر فیلم‌های مادیان و رنگ خدا به‌تازگی بازی در فیلم نیمه بلند «‌فرزندان خورشید» به كارگردانی مجید مجیدی را به پایان رسانده در پاسخ به این سؤال كه ارتباط مخاطب با اثر برای شما چقدر اهمیت دارد؟ گفت: بسیار مهم است. زمانی كه برای یك اثر وقت و هزینه هنگفتی صرف می‌شود هدف اصلی باید ارتباط با مخاطب باشد، سینما از مردم جدا نیست. هنرپیشه هم جزئی كوچك از كل مجموعه است باید همراه بقیه دست‌اندركاران تلاش كند كه ارتباطش با مخاطب گسترده شود و هر چه ارتباطش با مخاطب بهتر باشد كار قوی‌تر خواهد بود. این ارتباط در تلویزیون باید گسترده‌تر باشد چون تلویزیون طیف وسیع‌تری از مردم را در‌بر‌می‌گیرد و مخاطبانش از سینما بیشتر است. (‌صفحه 12‌)


گفت‌وگو با نویسنده كتاب‌های هری‌پاتر
 ترجمه امیر‌مهدی حقیقت

به گزارش سی‌‌ان‌ان در نخستین روز‌های فروش كتاب سوم این مجموعه «‌هری پاتر و زندانی ازكابان» در آمریكا، كودكان به همراه والدینشان از طلوع آفتاب در صف به انتظار ایستاده‌اند. در سفر چند ماه قبل خانم رولینگ به شرق ایالت متحده با وجود بارش باران، صف‌های طولانی از كودكان و بزرگسالان برای دیدار و گرفتن امضا از او تشكیل شده بود. جی كی رولینگز در پاسخ به این سؤال كه چه چیزی باعث برقراری ارتباط قوی با مخاطبان شده است؟ گفت: مشكل است كه از این جنبه به كارم فكر كنم، چون واقعا قصه‌ها را برای «‌خودم» نوشته‌ام. فكر می‌كنم علت طنزی است كه به‌طور اتفاقی در كتاب وجود دارد. از میان سخنان زیادی كه قاعدتا از مردم درباره هری‌پاتر شنیده‌ام، یكی از بهترین‌ حرف‌ها را یك دختر 12ساله اسكاتلندی زد كه گفت: «اصلا دلم نمی‌خواهد این همه آدم اینجا باشن چون این كتاب، كتاب منه» (‌صفحه 5)


رودخانه زرجوب رشت، آلوده‌ترین رودخانه جهان
جمعی از كارشناسان محیط زیست گیلان می‌گویند: كارخانجات تولیدی استان یكی از منابع مهم آلودگی محیط‌های آبی است كه در روند اداره آن باید تجدید‌نظر شود. آنان اضافه كردند: نبود سیستم‌‌های تصفیه‌كننده و عدم رعایت موازین زیست‌محیطی توسط صاحبان صنایع از عواملی است كه محیط‌زیست استان به‌ویژه اكو سیستم‌های آبی گیلان را با خطر جدی آلودگی روبه‌رو كرده است. در این میان رودخانه زرجوب كه با عبور از مركز شهر رشت به تالاب انزلی می‌ریزد به عنوان آلوده‌ترین رودخانه جهان شناخته شده است. ( صفحه 7)