قتل عام، خودکشی و آتش

3 جنایت هولناك در یك روز از افزایش خشونت در این روزها خبر می‌دهد

قتل عام، خودکشی و آتش

سه جنایت هولناك در كمتر از یك روز، زنگ خطر را به صدا درآورده است. راز یك جنایت فاش شده و پلیس در تلاش برای افشای راز دو جنایت دیگر است. در نخستین جنایت مردی در كرج بعد از شلیك به همسر و دخترش، خودكشی كرد. در تهران هم سه عضو خانواده‌ای به طرزی دلخراش در خانه‌شان از پا درآمدند. در آخرین جنایت، جسد دو برادر و كارگرشان بعد از قتل در یک دامداری در روستای اطراف آبیک به آتش كشیده شد.

قتل‌عام خانوادگی در برج
 مرد جوان به اتهام نقش داشتن در قتل‌عام اعضای خانواده پسرخاله‌اش در برجی در غرب تهران بازداشت شد.
به گزارش خبرنگار جنایی جام‌جم، ساعت 7 و 50 دقیقه صبح دیروز، زنی به پلیس 110 زنگ زد و خبر از جنایتی در آپارتمان واحد 76 برج سپید در اشرفی اصفهانی پایتخت خبر داد و ماموران كلانتری باغ فیض برای بررسی ماجرا آنجا حاضر شدند. ماموران وقتی به طبقه هفتم رفتند، متوجه رد خون از مقابل در آپارتمان تا آسانسور شدند. پس از ورود به خانه ابتدا با جسد مرد 40 ساله كه با ضربه‌های چاقو كشته شده بود رو‌به‌رو شدند. جسد دختر شش ساله خانواده در پذیرایی قرار داشت كه با شش ضربه چاقو كشته شده بود. در ادامه پیكر غرق در خون مادر 37 ساله نیز در راهروی اتاق خواب پیدا شد كه با هشت ضربه چاقو كشته شده بود.
موضوع قتل‌عام خانوادگی به عباس بخشوده، بازپرس كشیك قتل دادسرای جنایی تهران گزارش شد و او همراه تیمی از ماموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران در محل حاضر شد. سرایدار افغان به بازپرس جنایی گفت: پسر‌خاله مرد صاحبخانه در این ساختمان ساكن است. او با من تماس گرفت و خواست به طبقه هفتم بروم و خون مرغی كه مقابل خانه پسر‌خاله‌اش ریخته شده است را پاك كنم. وقتی به مقابل خانه آمدم با ماموران رو‌به‌رو شدم.
زن همسایه كه شاهد قتل بود نیز گفت: صدای مشاجره و درگیری از خانه همسایه شنیدم و وقتی بیرون آمدم، پسر‌خاله مرد همسایه را دیدم كه با چاقو ضربه‌ای به شكم همسایه زد و با تهدید من، در را بست.
 ماموران دوربین مداربسته برج را بازبینی كردند كه معلوم شد در زمانی كه قتل رخ داده پسر‌خاله مقتول وارد ساختمان شده و ساعتی بعد، با سوارشدن به خودروی سراتوی خود بیرون رفته است.  
 ماموران پاركینگ برج را بررسی كرده و با آثار خون روی دیواره پاركینگ رو‌به‌رو شدند. تحقیقات در این باره ادامه داشت كه تنها مظنون، قتل هنگام ورود به برج دستگیر شد.  اومدعی است: «امروز قرار بود با پسرخاله‌ام برای تنظیم سندی به دفترخانه برویم، اما هر چه در زدم پسر‌خاله‌ام در را باز نكرد. با لكه‌های خون مقابل در رو‌به‌رو شده و از سرایدار خواستم آنجا را تمیز كند.»
با توجه به این‌كه شواهد حكایت از قتل به دست او دارد، با دستور قضایی بازداشت شد و تحقیقات از او ادامه دارد.




راز سر به مهر 3 جنایت در دامداری
 دو برادر دامدار همراه كارگر دامداری‌شان به طرز هولناكی در محل كار خود به قتل رسیدند. قاتل یا قاتلان بعد از جنایت اجساد را به آتش كشیده و از مهلكه گریختند. تحقیقات پلیس برای یافتن ردی از عامل جنایت آغاز شده است.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، بامداد روز گذشته، یكشنبه 25‌خرداد ماه زمانی كه یكی از اهالی روستای شكرناب قزوین مثل هر روز صبح برای بردن گوسفندان خود به چرا راهی دامداری برادران كشاورز شده بود، از دور متوجه دودی شد كه از ساختمان مسكونی دامداری بالا می‌رفت. مرد روستایی سریع خودش را به محل آتش رساند و خیلی سریع آتش‌نشانی را خبر كرد.
اما ماجرا هولناك‌تر از یك آتش‌سوزی ساده در دامداری بود. زمانی كه مرد روستایی خودش را به محل آتش رسانده بود، پیكر دو برادر به نام‌های صفت و اسماعیل به همراه كارگر جوان آنها به نام محمدمعافی را دیده بود كه غرق در خون وسط اتاق سرایداری دامداری افتاده بودند و در آتش می‌سوختند، اما همه چیز نشان از آن داشت كه آتش تازه برپا شده و قاتل یا قاتلان هنوز فرصت سوزاندن كامل وسایل و پیكر قربانیان را پیدا نكرده بودند.
علیرضا عبدالوهابی، عضو شورایاری روستای شكرناب در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: «دامداری ابراهیم كشاورز در روستای شكرناب یك دامداری بزرگ است و بعضی از روستاییان كه گوسفنددار هستند، گوسفندان خود را در این دامداری نگهداری می‌كنند. بعد هر روز صبح گوسفندان خود را برای چرا می‌برند و شب دوباره به دامداری برمی‌گردانند.»
 آتش‌سوزی بعد از قتل
سیدحسن میری، دهیار روستای شكرناب از اولین كسانی بود كه خودش را به محل حادثه رساند. او در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: «حدود ساعت 8 صبح بود كه به محل حادثه رسیدم. نیروهای آتش‌نشانی زودتر از ما به محل حادثه رسیده بودند و اطفای حریق را در دستور كار خود قرار داده بودند. عامل جنایت بعد از این‌كه سه جوان را با چاقو زخمی كرده بود، روی اجساد آنها پتویی انداخته و آنها را به آتش كشیده بود. سر كارگر جوان دامداری شكافته بود و دو برادر هم به‌شدت زخمی شده بودند. ماموران پلیس كار خودشان را در محل جنایت آغاز كرده بودند و تا ساعت حدود 12 هم در محل حادثه حضور داشتند. بعد هم پیكر قربانیان به پزشكی قانونی منتقل شد.»
تحقیقات ماموران پلیس برای یافتن ردی از عامل جنایت آغاز شد و اولین احتمال این بود كه فردی با انگیزه سرقت دست به قتل زده باشد، اما بررسی‌ها در دامداری حاكی از آن بود كه هیچ سرقتی صورت نگرفته است.
دهیار روستا در ادامه گفت: «خانواده مقتولان به كسی مظنون نیستند و خصومت و مشكل شخصی با كسی نداشته‌اند. بنابراین هنوز هیچ مظنونی به اتهام قتل سه جوان بازداشت نشده است.»
میری در ادامه گفت: «صفت 45 ساله بود و یك فرزند 19 ساله دارد. اسماعیل هم 32 سال داشت و یك فرزند شش ماهه دارد. كارگر آنها هم اهل افغانستان 25 ساله و مجرد بود.»
مادر اسماعیل و صفت به عنوان ولی‌دم فرزندانش شكایت خود را در اداره آگاهی ثبت كرده است و ظهر روز گذشته بعد از تكمیل تحقیقات پزشكی قانونی پیكر هر سه جوان در روستای شكرناب تشییع شد.
دادستان آبیك استان قزوین در توضیح خبر قتل این سه جوان گفت: هر سه نفر بر اثر اصابت جسم سخت‌جان سپرده‌اند.
وی افزود: تحقیقات پلیس در رابطه با این پرونده ادامه دارد.



مرد شیشه‌ای در كرج، جنایتی هولناك را رقم زد
شلیك به زندگی بعد از همسركشی

 مرد شیشه‌ای بعد از شلیك به همسر و دخترش، با اسلحه شكاری به زندگی خود پایان داد. در این تیراندازی، زن میانسال كشته شد، اما دختر جوانش به طرز معجزه‌آسایی نجات یافت.
مرد شیشه‌ای دیگر حوصله بحث و درگیری نداشت. مثل فنر از جا پرید و به سمت اسلحه شكاری‌اش رفت. خشم، وجودش را گرفته بود. همسر و دخترش که می‌دانستند او كنترلی بر رفتارش ندارد به همین خاطر به سمت بالكن رفتند تا از عابران كمك بگیرند. صدای داد و فریاد زن میانسال و دختر جوانش نگاه‌های اهالی و عابران را به بالكن خانه‌ای در خیابان 45 متری گلشهر كشاند. آنها خود را به بالكن طبقه چهارم رسانده بودند و درخواست كمك داشتند. هیچ‌كدام از اهالی نمی‌دانستند چه اتفاقی افتاده است. صدای داد و فریاد آنها با صدای چند گلوله گره خورد و بعد از آن، زن میانسال نقش بر زمین شد. حالا سكوت و بهت، بر فضا حاكم شده بود، اما این سكوت هم چند ثانیه بعد با صدای شلیك دوباره‌ای شكست.
با تماس اهالی، ماموران كلانتری و اورژانس خود را به مقابل این ساختمان رساندند. جمعیت زیادی مقابل محل تیراندازی جمع شده بودند. یكی از اهالی كه ساكنان طبقه چهارم  را می‌شناخت می‌گفت: زن میانسال همراه دختر و پسرش در این خانه زندگی می‌كردند. از چند وقت قبل هم پدرشان به این خانه آمده بود. فكر كنم زندان بوده و با شیوع كرونا، آزاد شده بود. البته بعضی‌ها می‌گویند برای كار به عسلویه رفته بود، اما از وقتی برگشته با خانواده‌اش اختلاف و درگیری داشت.
ماموران كلانتری پس از ورود به آپارتمان طبقه چهارم  با جسد زن و مرد میانسالی رو‌به‌رو شدند كه هر دو با شلیك گلوله از پا درآمده بودند. دختر جوانی نیز وحشت زده به جنازه آنها زل زده بود. با تایید گزارش این قتل، ماجرا به تیم جنایی كرج اعلام شد و بازپرس مرادی همراه رئیس اداره جرایم جنایی پلیس آگاهی البرز در محل قتل حاضر شدند.
آثار به‌هم ریختگی در خانه، نشان از درگیری قبل از قتل داشت. در اتاق خواب، جسد مردی روی زمین افتاده بود و یك اسلحه شكاری در كنار جسدش قرار داشت. در بالكن اتاق خواب هم جسد همسر این مرد افتاده بود.
برخورد گلوله به سینه این زوج، مرگ آنها را رقم زده بود. شواهد موجود در صحنه حكایت از قتل این زن به دست شوهرش و خودكشی قاتل داشت.
بازپرس جنایی در ادامه از دختر 23 ساله این زوج كه شاهد درگیری بود، بازجویی کرد. دختر جوان در این تیراندازی به طرز معجزه‌آسایی نجات پیدا كرده و گلوله فقط خراشی روی دستش ایجاد كرده بود. تحقیقات نشان داد، پدر 65 ساله خانواده معتاد به شیشه بوده است. او مدتی قبل با گرفتن پول رهن خانه، همسر و دو فرزندش را ترك كرده و به عسلویه رفته بود. در این مدت زن 45 ساله و فرزندانش با كار كردن، اجاره خانه و هزینه‌های زندگی را تامین می‌كردند.
حدود دو ماه قبل، مرد معتاد دوباره به خانه بازگشته و آزار و اذیت همسر و فرزندانش را آغاز كرده بود. عصر روز حادثه این زوج دوباره با هم درگیر شده بودند كه مرد میانسال با برداشتن اسلحه شكاری همسر و دخترش را تهدید می‌كند. آنها هم برای كمك‌خواهی به بالكن خانه می‌روند، اما مرد معتاد به سمت همسر و دخترش شلیك می‌كند كه زن میانسال هدف گلوله قرار می‌گیرد. قاتل با دیدن این صحنه، لوله اسلحه را به سمت خودش گرفته و خودكشی می‌كند.
با تحقیقات مقدماتی در محل قتل، اجساد این زوج با دستور بازپرس جنایی به پزشكی قانونی منتقل شد و تحقیقات پلیسی در این رابطه ادامه دارد.
رئیس پلیس آگاهی استان البرز در این رابطه به خبرنگار جام‌جم گفت: این جنایت ساعت 18 روز شنبه-24 خرداد-به پلیس گزارش شد و با توجه به حساسیت موضوع، تیم جنایی در محل حاضر و تحقیقات آغاز شد. در زمان قتل، این زوج و دخترشان در خانه حضور داشتند. بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهد، قاتل كه اعتیاد به شیشه داشته، بعد از درگیری با همسرش و عصبانیت به سمت اسلحه رفته و این جنایت را رقم زده است.
سرهنگ نادربیگی افزود: هنوز مشخص نشده، متهم چطور اسلحه را تهیه كرده و تحقیقات كارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی برای افشای ابعاد این جنایت ادامه دارد.


دلایل افزایش خشونت
علی دلداری، قاضی مستشار شعبه دوم دادگاه كیفری یك استان تهران در مورد علل افزایش خشونت در جامعه می‌گوید: «خشونت در هر شكل آن امری مذموم است و در صورتی كه خشونت منجر به قتل چند نفر یا یك نفر شود قلب جامعه را به‌درد می‌آورد و بار این فاجعه زمانی كه تعداد قتل‌های همزمان زیاد می‌شود بیشتر هم خواهد شد.
خشونت‌ها در جامعه ممكن است در قالب آزارهای گوناگون افراد نسبت به همدیگر رخ دهد و حد اعلای این خشونت‌ها، قتل است. خشونت و قتل چه در خانواده و چه در بین دیگر افراد جامعه كه نسبت خانوادگی با هم ندارند، ریشه در دلایل مختلفی از‌جمله اختلافات مزمن و كشدار و سوءظن و شك‌های بی‌مورد افراد خانواده نسبت به همدیگر، اختلاف بر سر مسائل ناموسی، اعتیاد، فقر و مشكلات معیشتی دارد، اما از نظر جرم‌شناسی موضوع هر پرونده باید جداگانه با بررسی پرونده شخصیت متهمان به قتل ریشه‌یابی شود.
آنچه موجب بروز افزایش خشونت در جامعه می‌شود شبیه‌سازی و الگوپذیری از پرونده‌های خشونت‌بار است. در جامعه حل مساله از راه خشونت نباید به صورت یك فرهنگ در‌آید و افراد جامعه باید به تبعات حقوقی و مجازات جرایم آگاهی داشته باشند و این آگاهی می‌تواند به عنوان عامل بازدارنده از دستاویز قرار دادن خشونت تلقی گردد.
نكته مهم از نظر رسانه‌ای نحوه صحیح اطلاع‌رسانی انگیزه‌ها و علل وقوع چنین قتل‌هایی است تا ضمن پیشگیری از وقوع در موارد مشابه، ناخواسته موجبات كلیشه‌سازی برای دیگران فراهم نشود. در حقیقت نشر اخبار مربوط به خشونت‌ها باید با ریشه‌یابی صحیح به آموزش عوامل بازدارنده خشونت كمك كند.»