سیاهپوش خندان در شبکه مستند

سیاهپوش خندان در شبکه مستند


مستند «سیاهپوش خندان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سید مجید احمدی طارمی امروز ساعت 21 از شبکه مستند روی آنتن می‌رود.
این مستند به معرفی روستای سیاهپوش می‌پردازد؛  روستایی در  شمال کشور که از لحاظ تاریخی قدمت دیرینه‌ای دارد؛ فیلمساز با اشاره اجمالی به پیشینه این روستا فیلم را آغاز می‌کند و سپس به سرگذشت پرفراز و نشیب این روستا در ۵۰ سال اخیر می‌پردازد.
طارمی دراین‌باره گفت: «سیاهپوش خندان» روایت سرگذشت معاصر روستایی است که در دوره‌ای رو به افول رفته و جمعیت‌اش کم شده، اما با وقوع زلزله سال ۶۹ و بازسازی روستا و رفع مشکلات زیستی روستا دوباره رونق می‌گیرد و رشد می‌کند. در این مستند ضمن پرداختن به سرگذشت سیاهپوش مفاهیم دوگانه متضاد مرگ-زندگی، هستی-نیستی، تاریکی-روشنایی  را در کنار هم قرار داده و در بین این مفاهیم متضاد قطب مثبت (زندگی، هستی، روشنایی) پیروز نهایی است.
 وی افزود:  تحقیق و نگارش این مستند 26دقیقه‌ای اوایل خرداد ۹۶ آغاز شد و تا پایان مرداد همان سال ادامه داشت؛ تولید مستند نیز  در آذر ۹۶ شروع شد و تدوین نهایی تا اسفند ۹۶ طول کشید،  اکنون نیز  آماده پخش شده است.این کارگردان با بیان این‌که مستند دارای گفتار متن و مصاحبه است، تصریح کرد: منبع استنادی برای قدمت تاریخی  این روستا، سفرنامه ناصرخسرو است. ناصر خسرو از این روستا نام برده و موقعیت دقیق جغارفیایی آن را گفته است. مصاحبه‌های این مستند هم  جنبه استنادی دارد و اطلاعاتی را ارائه می‌دهد، گفتار متن هم  بیشتر از اینکه توضیحی باشد، ادبی است و بار عاطفی دارد.
سیاهپوش خندان محصول موسسه رسانه‌ای «عهد» از موسسات زیرمجموعه سازمان هنری و رسانه‌ای «اوج» است.