مرور و عبور

مرور و عبور

روزنامه جام‌جم آثار باستانی خوزستان را نجات داد
گروه فرهنگ و هنر: معاونت آب وزارت نیرو، حساسیت روزنامه جام‌جم درخصوص غرق شدن آثار باستانی و تاریخی مهم دوران ساسانیان، ایلخانیان و صفویه (سه گنبدان) در دریاچه سد مارون را ستود و گروهی را مامور تحقیق در این باره كرد. در نمابر ارسالی از دفتر روابط عمومی سازمان مدیریت منابع آب ایران تصریح شده: نظر به حساسیت خوبی كه آن روزنامه محترم از خود نشان داد مهندس رسول زرگر، معاون امور آب وزارت نیرو طی دستوری مهندس شایان، رئیس موسسه گنجینه ملی آب ایران را برای تهیه ‌گزارش كاملی از وضعیت آثار تاریخی موجود به منطقه اعزام كرد. هم‌اكنون دسترسی به آثار تاریخی یاد شده تنها با استفاده از قایق میسر است. این آثار كهن در مسیر راه باستانی ارجان به اصفهان بالاتر از تنگ تكاب و در دو كیلومتری دژ مهتابی و یك كیلومتری كاروانسرایی قرار دارد كه با بالا آمدن آب سد تخریب شده‌است. (صفحه یك)





اهدای جایزه جشنواره فرانسوی به خانواده شهدا
محمد شیروانی جایزه بزرگ یك جشنواره فرانسوی را به خانواده شهدا اهدا كرد.
شیروانی، از سینماگران انجمن سینمای جوانان ایران كه با فیلم «كاندیدا» در جشنواره مارسی شركت كرده بود در مراسم پایانی این جشنواره جایزه خود را به شكل رسمی به خانواده شهدا و مادران شهید اهدا كرد.
فیلم كوتاه كاندیدا در یازدهمین جشنواره فیلم‌های مستند مارسی در رقابتی تنگاتنگ با فیلم‌های حرفه‌ای دیگر كشورها توانست جایزه اصلی این جشنواره را كه مبلغ آن 30 هزار فرانك فرانسه است  از آن خود كند. در این جشنواره همچنین دیپلم افتخار و گلدان حاوی نمونه كوچك درخت زیتون به نشانه صلح و دوستی به كاندیدا اهدا شد. ( صفحه 16 )




فلامك جنیدی در آژانس دوستی
بینندگان تلویزیون فلامك جنیدی را به‌عنوان خواهر هژیرها در سریال «این چند نفر» می‌شناسند. جنیدی به‌تازگی در یك قسمت سریال آژانس دوستی بازی كرده‌است. او درباره نقشش در این سریال گفت: نقش زنی را بازی می‌كنم كه به همراه همسرش از خانه بیرون می‌آید و دچار مشكلی می‌شوند. جنیدی درباره این كه چرا بازی‌اش در مجموعه این چند نفر ادامه پیدا نكرد، گفت: دلیل خاصی نداشت. قراردادم تمام شد و كار دیگری در پیش بود كه باید سر آن كار می‌رفتم به همین دلیل برای تمدید قرارداد اقدامی نكردم. نام این مجموعه «‌در دست گلی دارم‌» است كه رضا عطاران آن را كارگردانی می‌كند و برای پخش از شبكه جام‌جم تولید می‌شود. (صفحه 3)



دیدار سیدحسن نصرا... با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در دیدار دبیرکل و شورای مرکزی حزب‌ا... لبنان، با تاکید بر این‌که پیروزی مقاومت اسلامی و مردم لبنان بر دشمن صهیونیستی، روز عید و جشن تمام ملت‌های مسلمان بود، گفتند: پدیده حزب‌ا... لبنان در منطقه و در نزدیکی دولت غاصب صهیونیستی، یک صنع الهی است که توانست دشمن را که سال‌ها شکست‌ناپذیری او تبلیغ و القا شده بود به زانو درآورد و او را مجبور به فرار کند.
رهبر معظم انقلاب افزودند: حمایت نظام اسلامی ایران از مقاومت لبنان، پشتیبانی معنوی است که دلیل اصلی آن وجود عامل وحدت‌بخش ایمان است و مجموعه حزب‌ا...مجموعه‌ای قوام‌یافته است که خود مستقلا و بر اساس تدبیر تصمیم‌گیری می‌کند.(ص2)



گرانی سیب‌زمینی و پیاز
كمبود پیاز و سیب‌زمینی باعث گرانی آنها شده و سود زیادی را روانه جیب واسطه‌‌ها می‌كند. یك فروشنده میوه و تره‌بار به خبرنگار جام‌جم گفت: هم‌اكنون پیاز كیلویی 250 تا 270 تومان فروخته می‌شود كه البته باز نرخ آن نسبت به دو سال قبل ارزان‌تر است. عیسی اسحاقی، مدیر روابط عمومی میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گفت: به منظور حذف واسطه‌ها غرفه‌های میادین را به تولید‌كنندگان عمده واگذار خواهیم كرد و از این پس بازرسان روزی سه بار بر كیفیت و قیمت محصولات عرضه شده نظارت خواهند كرد. هم‌اكنون روزانه 150 تن پیاز در میادین عرضه می‌شود كه این میزان از ابتدای هفته آینده به 180 تن خواهد رسید و قیمت پیاز در میادین كاهش خواهد یافت. قیمت سیب‌زمینی مرغوب در میادین تره‌بار كیلویی 120 تومان و سیب‌زمینی استامبولی نیز 200 تومان است. (‌صفحه 4)