پایان بازی

محمود موسوی‌مجد چگونه تبدیل به یک جاسوس شد؟

پایان بازی

صبح دیروز محمود موسوی‌مجد، جاسوس سیا و موساد پس از صدور حكم اعدام و تایید در دیوان‌عالی كشور و انجام تشریفات قانونی به دار مجازات آویخته شد.موسوی‌مجد در تاریخ ۱۸ مهرماه ۹۷ بازداشت شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات انتسابی وی دایر بر افساد فی‌الارض از طریق اقدام علیه امنیت كشور با ارائه اطلاعات سری به سازمان سیا و موساد و تحصیل مال از طریق نامشروع به‌واسطه اخذ وجه به میزان ۲۸۰ هزار دلار آمریكا از سازمان سیا در قبال خدمات جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران رسیدگی و در تاریخ ۳ شهریور ۹۸ حكم اعدام وی را صادر كرد كه با اشكال و ایراد دیوان‌عالی كشور حكم دوباره به محكمه بازگشته و دادگاه بار دیگر در تاریخ چهارم اسفند ۹۸ حكم اعدام وی را تایید و دوباره پرونده را به دیوان عالی كشور ارسال كرد و این حكم در دیوان عالی كشور نیز تایید شد.

لو دادن محل تردد شهید سلیمانی
بیستم خرداد ماه بود كه سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود از صدور حكم اعدام برای جاسوسی خبر داد كه با وصل شدن به سرویس جاسوسی موساد و سیا و در قبال اخذ دلارهای آمریكایی، در حوزه‌های مختلف امنیتی و به‌ویژه حوزه نیروهای مسلح از جمله سپاه قدس، اطلاعاتی را جمع‌آوری و در اختیار سرویس بیگانه قرار داده بود.
غلامحسین اسماعیلی نام این فرد را كه حكم اعدامش از سوی شعبه ۱۹ دیوان عالی كشور تایید شده بود، محمود موسوی‌مجد، فرزند كاظم اعلام كرد و گفت كه یكی از اتهامات این فرد اعلام محل تردد و اسكان سردار شهید سلیمانی و برخی فرماندهان نظامی در ادوار مختلف به سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد بوده است. پس از این نشست خبری، برخی رسانه‌ها موسوی‌مجد را در ماجرای ترور شهید سلیمانی، دخیل دانستند كه البته اسماعیلی این اخبار را تكذیب كرد و گفت، دستگیری موسوی‌مجد ربطی به حادثه تروریستی شهادت سردار سلیمانی ندارد.سخنگوی قوه قضاییه بیان كرد: در سنوات قبل به لحاظ ارتباطی كه با این مجموعه داشته، اطلاعاتی در حوزه دفاعی و نظامی ما به‌ویژه در ارتباط با وزارت دفاع و نیروی قدس سپاه و تردد‌ها و اقامت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ را به سرویس سیا و موساد داده است.مركز رسانه قوه قضاییه هم با صدور اطلاعیه‌ای زمان بازداشت موسوی‌مجد را هجدهم مهرماه ۹۷ اعلام كرد.
بنابر اعلام مركز رسانه قوه قضاییه، تمام مراحل قضایی پرونده جاسوس سیا و موساد مدت‌ها قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی انجام شده است و پرونده وی ارتباطی با اقدام تروریستی دولت آمریكا در به شهادت رساندن فرمانده سپاه قدس ندارد.
مجد كه بود؟
این جاسوس محكوم به اعدام به دلیل تاجر‌بودن پدرش به همراه خانواده در دهه70 به سوریه می‌رود و در مدارس آنجا تحصیل می‌كند. تسلط او به زبان عربی و انگلیسی باعث می‌شود در شركتی كه با ایران در ارتباط بود به عنوان مترجم مشغول به كار ‌شود و در زمان جنگ سوریه، او با وجود بازگشت خانواده به ایران، در سوریه بماند.
تسلط او به زبان عربی و آشنایی با جغرافیای سوریه او را به نیروهای مستشار ایرانی نزدیك كرد و در گروه‌هایی كه در ادلب تا لاذقیه حضور داشتند، مسؤولیت گرفت. او عضو سازمانی سپاه نبود ولی با پوشش مترجم توانست به بسیاری از نقاط حساس ورود كند.
موسوی‌مجد از طریق تماس یكی از افسران CIA در غرب آسیا به این سرویس جاسوسی وصل می‌شود. این تماس كه تحت رصدهای امنیتی بود موجب شناسایی موسوی‌مجد شده و از آن پس او تحت رصد نیروهای امنیتی قرار می‌گیرد.
رفتار مشكوك او باعث می‌شود تا بررسی‌ها در مورد وی دقیق‌تر شود و ارتباطاتش با شبكه‌ای از افسران اطلاعاتی سیا كشف شود.
موسوی‌مجد در ازای جاسوسی و افشای اطلاعات در مورد مشخصات یگان‌های مستشاری، جنگ‌افزارها، سیستم‌های مخابراتی، معرفی فرماندهان و رفت‌وآمد آنها حتی سردار شهید سلیمانی و موقعیت‌های جغرافیایی مراكز مهم و كدها و رمزها، دلارهای آمریكایی دریافت می‌كرد تا این‌كه در همین ایام تحت اشراف اطلاعاتی ایران قرار گرفت و سطح دسترسی‌هایش كاهش پیدا می‌كند. او پس از جاسوسی آمریكا، به سرویس جاسوسی موساد روی می‌آورد و اطلاعاتی را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهد. او حتی در برهه‌ای تلاش می‌كند به سرویس اطلاعاتی عربستان وصل شود.
ارائه مشخصات محافظ بشاراسد به سیا
اطلاعات به‌دست آمده حكایت از آن دارد كه موسوی‌مجد در بخشی از اقدامات مجرمانه خود و در اولین دیدار خود با افسر اطلاعاتی آمریكا، مشخصات سرتیم حفاظت ریاست‌جمهوری سوریه به همراه تلفن وی را در اختیار سازمان سیا قرار می‌دهد.به گزارش فارس، موسوی‌مجد همچنین طرح تحول ساختار ارگان‌های امنیتی و اطلاعاتی سوریه كه با پی‌نوشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده‌است را در اختیار سازمان سیا قرار می‌دهد.
موسوی‌مجد در ازای جاسوسی چقدر پول گرفت؟
موسوی‌مجد از ژوئن سال ۲۰۱۳ لغایت اكتبر سال ۲۰۱۷ به مدت چهار سال و چهار ماه با سازمان سیا فعالیت داشته و مبلغ دریافتی از سرویس اطلاعاتی آمریكا در این بازه زمانی توسط وی مبلغ ۲۸۰ هزار دلار بوده ‌است.
افشای اطلاعات سفر وزیر دفاع به سوریه برای موساد
موسوی‌مجد با موساد نیز همكاری داشته‌است و از آموزش‌هایی كه توسط موساد به وی ارائه شد، می‌توان به نحوه رمز‌گذاری اسناد و اطلاعات اشاره كرد. ارائه اطلاعات درخصوص سفر وزیر دفاع ایران به سوریه ازجمله اطلاعاتی بود كه توسط وی در اختیار موساد قرار گرفت.
موسوی‌مجد علاوه ‌بر موساد و سیادرصدد همكاری با سرویس امنیتی عربستان و ارتباط‌گیری با مقامات برخی از كشورهای منطقه بوده‌است.




لزوم حساسیت نسبت به بیشتر طبقه‌بندی اطلاعات
محمدصالح جوكار، نماینده یزد و اشكذر

كشورهایی كه قصد مقابله با جمهوری اسلامی ایران دارند عمدتا جاسوس‌پروری می‌كنند. ایران دشمنان زیادی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و قدر مسلم نگاه دشمنان این است كه بتوانند از طریق نفوذ به ما ضربه بزنند. جاسوسان و عناصری كه اقدام به ارائه اطلاعات به بیگانه می‌كنند، البته انگیزه‌های مختلفی دارند. برخی از آنها از سر جهالت دست به چنین كارهایی می‌زنند و بیشتر عناصری فریب‌خورده‌اند. گروهی دیگر هم به‌واسطه تطمیع و پول اقدام به تهیه اطلاعات برای بیگانگان‌ می‌كنند. بخشی دیگر هم اساسا با هدف قبلی و البته از سر دشمنی وارد حیطه‌ها می‌شوند و تلاش می‌كنند به دستگا‌ه‌های مختلف به‌ویژه‌ مراكزی كه اطلاعات محرمانه، سری و به‌كلی سری دارند، ورود كرده و با گرفتن اطلاعات و آگاهی‌های گوناگون، كمبود اطلاعات خود را تكمیل كنند. برخی از نفوذی‌هایی كه در دستگاه‌ها هستند گذشته از دریافت اطلاعات، اقدامات خرابكاری نیز انجام می‌دهند و آسیب‌های جدی وارد می‌كنند و هزینه زیادی را برای كشور به‌بار می‌آورند. بالاخره كشورهای بیگانه عمدتا درپی به دست آوردن اشراف اطلاعاتی نسبت به كشورهای رقیب خود هستند. در عین حال نقطه مقابل قضیه ما هستیم كه باید نسبت به حیطه‌بندی و طبقه‌بندی اطلاعات از این پس حساسیت‌های بیشتری را به‌كار ببریم. البته ما در این حوزه ضعفی نداریم اما حفظ اطلاعات هم نیازمند جدیت بیشتر است. نكته دیگر در این زمینه آموزش است که مساله مهمی است و نهادها و مسؤولان آنها بیش از گذشته باید موضوع آموزش را مورد توجه قرار دهند تا شیوه‌های مربوط به نفوذ شناسایی شده و زمینه‌های نفوذ به مراكز حساس و امنیتی نیز تا حدود زیادی از بین برود.



آموزش، راهكاری برای جلوگیری از عوامل نفوذی
حسین نوش‌آبادی، عضو كمیسیون امنیت ملی

سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و دشمنان جمهوری اسلامی ایران از سالیان قبل موضوع نفوذ را در مراكز حساس كشور مدنظر داشته و عناصر خود را برای دستیابی به اطلاعات محرمانه و سری كشو بسیج كرده بودند. 10 سال پیش بود كه رهبر انقلاب به این نكته اشاره و تاكید كردند كه باید مراقب پروژه نفوذ بود. طبعا اگر نسبت به این مساله توجه نشود، اطلاعات سری، فوق‌سری و محرمانه كشور از سوی این عوامل به سرقت می‌رود و امنیت ملی كشور به چالش كشیده می‌شود. البته به این نكته هم باید توجه داشت كه مسؤولان امنیتی كشور برای حفظ امنیت ایران تلاش‌‌های شبانه‌روزی دارند و در این زمینه اقدامات فراوانی برای حفظ و حراست از اطلاعات مهم كشور و شناسایی عوامل نفوذی انجام داده‌اند اما در عین حال در كنار بسیاری از این تلاش‌ها، در برخی از مقاطع امكان نفوذ برخی عناصر نفوذی هم وجود دارد.
به‌هر‌حال ایران براساس سند چشم‌انداز در 1403 باید به عنوان كشوری امن، مقتدر و فعال در عرصه بین‌المللی و سرآمد در غرب آسیا تبدیل شود و برای رسیدن به چنین جایگاهی باید شاخص‌های بالای امنیتی و بازدارندگی را داشته باشیم. باید درنظر گرفت كه برای جلوگیری از ورود عناصر نفوذی در درجه اول آموزش‌های لازم حتی به مسؤولان داده شود تا راهكار‌هایی برای پیشگیری از نفوذ جاسوسان در دستگاه‌های زیر نظر خود بیندیشند. واقعیت این است كه در بخش نفوذ هم باید نفوذی‌ها را دسته‌بندی كرد. بخشی از این عوامل، عناصر فریب‌خورده و واداده‌ای هستند كه به دلیل سرخوردگی و انفعال در چنین دام‌ها‌یی قرار می‌گیرند. بخش دیگر عوامل نفوذی هم از ابتدا به فكر ضربه زدن به جمهوری اسلامی بوده و تلاش می‌كنند در مراكز حساس ورود پیدا كنند. صرف‌نظر از این‌كه افراد عامدانه یا جاهلانه در دایره نفوذ قرار گیرند، باید مجازات شوند تا مشخص شود كه جمهوری اسلامی ایران بر سر منافع ملی با هیچ‌كس معامله و تعارف ندارد.