مرور و عبور

مرور و عبور

نظر تجویدی درباره موسیقی پاپ
علی تجویدی كه بیشتر از 40 سال است نغمه‌ آهنگ‌هایش در ایران جاری است و برای همیشه در ذهن مردم ایران خواهد ماند در یك نشست خبری كه به دلیل كسالت در منزلش برگزار شد با خبرنگاران گفت‌وگو كرد.
رهبر اركستر ملی گفت: این اركستر با توجه به امكانات بهتری كه در اختیار دارد، می‌تواند خلأ اركستر گل‌ها در موسیقی را پر كند. وی دلیل ترقی برنامه‌ گل‌ها را حضور آهنگسازانی مانند مرتضی محجوبی و پرویز یاحقی دانست و گفت: درحال‌حاضر موسیقی از فقدان آهنگ و شعر خوب
رنج می‌برد.
تجویدی: عملكرد موسیقی پاپ را درحال‌حاضر ناموفق دانست و دلیل این امر را تقلید موزیسین‌های پاپ از لس‌آنجلسی‌ها ذكر كرد و گفت: هر هنری كه بر پایه تقلید استوار باشد محكوم به زوال است. (صفحه16)



توضیح درباره گرانی نان
یك كارشناس مسؤول درباره گرانی نان به جام‌جم گفت: دولت هیچ‌ نقشی در گرانی نان ندارد. این افزایش قیمت در تهران و شهرستان‌ها بر مبنای افزایش مزد كارگر، هزینه سوخت، آب‌وبرق و هزینه‌های حمل‌ونقل و ... است كه طبق نرخ مصوب، نانوایی‌ها ملزم به اجرای قانون هستند. آرد با قیمت دولتی كیلویی چهار تومان و قیمت آزاد یارانه‌ای 30 تومان به نانوایی‌ها فروخته می‌شود و هیچ‌گونه افزایش قیمتی مبنی‌بر نظر دولت صورت نگرفته‌است. (صفحه‌4)



رهبر انقلاب: مسؤولان به مناطق محروم بروند
آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در جمع مردم مشكین‌شهر با اشاره به حقوق متقابل مردم و مسؤولان، وظیفه اصلی دولت و مسؤولان كشور را رفع كمبود‌ها و حل مشكلات آنها بیان كردند.
ایشان تصریح كردند: برخی از افراد و جناح‌ها با تزریق مسائل جناحی و جنجال‌های دروغین سعی در جلوگیری از برنامه‌ریزی و فعالیت دولت برای حل مشكلات دارند. من بارها به دولت و مجلس گفته‌ام كه مسؤولیت و اولویت شما رفع مشكلات اقتصادی مردم است و آنهایی كه این واقعیت روشن را انكار می‌كنند، بیایند اینجا و دیگر مناطق محروم تا باورشان شود كه اولویت اصلی این كشور و مردم چیست. (صفحه2)‌




گفت‌وگو با هرمز شجاعی‌مهر
به نظر شما یك مجری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ اولین شرط، میزان اطلاعات علمی اوست. مجری باید از تمام چیزها اطلاعات مختصری داشته‌باشد. همچنین با برخورداری از شعور سیاسی، اجتماعی نسبی دارای ادبیات غنی باشد. شرط دوم آن است كه با زبان و گفتارش بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار كند.
به نظر شما یك مجری چقدر باید بازیگر باشد؟ به‌نظرم یك مجری بیشتر باید به معلومات خود تكیه كند. بازیگری و مجری‌گری دو مقوله جداست. اما درحال‌حاضر رسم‌شده كه مجری، بازیگر و بازیگر، مجری می‌شود و این خطرناك است. مجری بیشتر درباره مسائلی صحبت می‌كند كه به زندگی مردم مرتبط است. بنابراین باید شخصیتی داشته باشد كه مردم او را بپذیرند. (صفحه3)‌



سقوط كنكورد
خبر، تكان‌دهنده بود. هواپیمای مافوق صوت كنكورد برای اولین‌بار سقوط كرد. ساعاتی است كه در پاریس از حادثه سقوط یا انفجار هواپیمای كنكورد صحبت می‌شود.خبر این فاجعه نخستین صفحات روزنامه‌های دیروز انگلیس را به خود اختصاص داده‌است. تصاویری از زبانه‌های آتش كه تا حدود 60 متر است. خلبان سابق این هواپیما گفته كه آتش‌سوزی ساده در قسمت موتور علت سقوط نبوده و تنها می‌تواند موتوری كه طعمه حریق شده را از كار بیندازد. یك خلبان كه شاهد سقوط كنكورد بوده به بی‌بی‌سی گفته كه هواپیما هنگام سقوط یكپارچه آتش بود. هواپیمای كنكورد كه سرعت آن حدود 2200 كیلومتر در ساعت است از سال 1969 در مسیرهای طولانی ازجمله لندن، نیویورك و پاریس پرواز كرده است. (صفحه13)