کرکس‌ها  به آشیانه نمی‌رسند

برخلاف ادعا و تبلیغات، تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی فناوری بالایی ندارند و بسیار ضربه‌پذیر هستند

کرکس‌ها به آشیانه نمی‌رسند

همزمان با بالا گرفتن درگیری در منطقه مرزی لبنان با فلسطین اشغالی، روز دوشنبه منابع صهیونیستی با انتشار خبری مدعی شدند یك فروند هواپیمای بی‌سرنشین این كشور كه در حال گشت‌زنی در خاك لبنان بود، سقوط كرد. این در حالی بود كه یك فروند هواپیمای بدون‌سرنشین هند در مناطق عمومی كشمیر در خاك پاكستان توسط پدافند هوایی این كشور ساقط شد. هند یكی از مشتریان اصلی پهپادهای ارتش صهیونیستی است. سقوط سریالی پرنده‌های جاسوسی رژیم‌صهیونیستی به همین‌جا محدود نمی‌شود. در سال‌های گذشته چند پهپاد اسرائیلی در خاك ایران توسط سامانه‌های پدافندی و جنگال سرنگون شد. البته صهیونیست‌ها مدعی شدند علت سقوط آنها، نقص فنی بوده‌است اما تصاویر انتشاریافته حاكی است كه این پرنده‌های جاسوسی با هك سامانه و آتش پدافندی سرنگون شده‌اند و برای مهندسی معكوس، به دست متخصصان ایرانی افتاده‌اند.

 ایروان، مجموعه‌دار پهپادهای ساقط شده
ماجرای سرنگونی پهپادهای صهیونیستی ادامه‌دار است. منابع ارمنی مدعی هستند از آغاز تنش اخیر میان ارمنستان و آذربایجان، ایروان توانسته خانواده عظیمی از مدل‌های مختلف پهپادهای صهیونیستی ارتش آذربایجان را سرنگون كند. پهپاد انتحاری Tunder B، هرمس 900، هرمس 180، Sky stiker و Orbit3 بخشی از شكارهای جدید ارتش ارمنستان است؛ شكارهایی كه عمدتا با فناوری 50 سال گذشته بلوك شرق رهگیری و شكار شده‌اند و عملا فناوری به‌روز ارتش صهیونیستی نتوانسته از آن بگریزد. در موزه‌ای كه ارتش ارمنستان پس از سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین رژیم‌صهیونیستی در ایروان راه انداخته، می‌توان خانواده مختلفی از فناوری‌های ارتش صهیونیستی را مشاهده كرد. نكته جالب این‌كه به گفته كارشناسان، سامانه‌های بسیار قدیمی ارتش ارمنستان توانسته‌اند، پهپادهای پیشرفته صهیونیستی هرمس 900 را با سامانه سام 8 كه از سال 1971 قدمت دارد ،شناسایی و ساقط كند؛ سامانه‌ای با حدود 50 سال پیشینه فعالیت نظامی.
 سوریه، تك‌خال زن پهپادهای صهیونیستی
جنگ سوریه نیز شاهد سرنگونی مدل‌های مختلفی از پهپادهای صهیونیستی است. سوریه از فناوری به‌روزی در حوزه پدافند هوایی برخوردار است و به سبب هم مرزی و حضور ارتش صهیونیستی در نوار غربی این كشور و همچنین حمایت اطلاعاتی و رزمی پهپادهای صهیونیستی در خاك سوریه، یگان پدافند هوایی ارتش این كشور توانسته یكی از بالاترین آمار سرنگونی پرنده‌های جاسوسی اسرائیل را به نام خود ثبت كند. چند روز قبل در نوار مرزی قنیطره، ارتش سوریه با اجرای آتش توانست یك فروند هواپیمای رزمی - جاسوسی صهیونیست‌ها را هدف قرار دهد و به گفته منابع محلی، یك فروند پهپاد دیگر از صحنه بگریزد! سوریه از سال 2011 و ورود رسمی به جنگ با تكفیری‌ها عملا تك‌خال‌زن نبرد پدافندی با هواپیماهای بدون سرنشین صهیونیستی بوده‌است.
 ایران پیشرو در هك سامانه پهپادی
9 سال پیش ایران توانست با جنگ الكترونیك و هك سامانه‌های پهپادی، هواپیمای بی‌سرنشین آركیو 170 آمریكایی را سالم در كویرهای شرقی به زمین بنشاند. پیشتر نیز یك فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی اسكن ایگل توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سالم به زمین نشست. خانواده پهپادهای غنیمت گرفته شده آمریكایی و اسرائیلی در ایران آن‌قدر گسترده و پر تنوع است كه می‌توان یك گزارش مفصل در موردش نوشت. با این حال پدافند ایران با سرنگونی پهپاد مشهور آركیو 4 در سال 2019 رسما به‌عنوان یكی از قدرت‌های بزرگ منطقه‌ و فرا منطقه‌ای خود را مطرح کرد. پیش از این نیز سامانه پدافندی ایران توانسته‌بود چند پهپاد اسرائیلی را در خاك خود سرنگون كند. پیشتر نیز گزارش‌ها حکایت از آن داشت كه چند پهپاد انتحاری، رزمی و جاسوسی ارتش صهیونیستی توسط نیروهای حزب‌ا... در خاك لبنان و در نزدیك بیروت سرنگون شده‌است. شهریور سال گذشته‌بود كه حزب‌ا... با انتشار بیانه‌ای اعلام كرد نیروهای مقاومت اسلامی با سلاح مناسب به مقابله با یك فروند پهپاد اسرائیلی در جریان عبور از مرز فلسطین به سمت شهرك رامیه در جنوب لبنان پرداختند. هواپیمای بدون سرنشین رژیم‌صهیونیستی در اطراف شهرك رامیه در جنوب لبنان سرنگون شد و به دست نیروهای مقاومت افتاد. البته حزب‌ا... اعلام نكرد این پهپاد با چه سلاحی سرنگون شده ولی هرچه هست توانایی سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین در اختیار نیروهای مقاومت لبنانی است.
از سوی دیگر گزارش‌های متعددی از سرنگونی پهپادهای صهیونیستی توسط پدافند مقاومت در غزه منتشر شده كه سقوط یك فروند پهپاد در اردوگاه نظامی المغازی نمونه‌ای از آن است. كارشناسان معتقدند سقوط سریالی پهپادهای صهیونیستی بیش از آن‌كه یك اتفاق باشد، ضعف فناوری است. چندی پیش منابع غیررسمی اعلام کردند بارها سامانه‌های پهپادی رژیم‌صهیونیستی و آمریكا توسط محور مقاومت هك شده‌اند بدون این‌كه كاربر اصلی آن در جریان دریافت داده‌های ارسالی توسط نیروهای مقاومت باشند. به نظر می‌رسد برای پرونده سقوط سریالی پرنده‌های جاسوسی صهیونیست‌ها می‌توان دریچه‌ای جدید در حوزه دفاعی باز كرد. بی‌اعتمادی به توان رزمی و هزینه بالای این پهپادها در كنار سرنگونی راحت آن توسط سامانه‌های قدیمی، موجب شده فروش این جنگ‌افزارها دچار چالش‌های اساسی شود. سه سال قبل فرانسه پس از افشای نقاط ضعف این پهپادها قرارداد خرید هواپیماهای بی‌سرنشین از تل‌آویو را لغو كرد. هرچند هنوز كشورهایی هستند كه به دنبال خرید این سری از جنگ‌افزارها هستند اما سقوط سریالی و سرنگونی راحت آن به چالش جدی كاربرانش تبدیل شده‌است.
 سقوط به سبب ضعف در استفاده
نكته دیگری كه با سقوط سریالی پهپادهای اسرائیلی دوباره مطرح شد، فناوری به‌كار گرفته شده و ناتوانی تل‌آویو در اسمبل دلیل اصلی این سرنگونی‌هاست. سال گذشته با انتشار گزارش‌هایی متعدد از سوی سیا، موساد و بخش جمع‌آوری اطلاعات نظامی وزارت دفاع اسرائیل مجبور شد سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات این رژیم در اطراف مراكز تولید صنعتی آمریكا را جمع‌آوری كند. در سال‌های گذشته و پس از افشار جاسوسی وزارت دفاع اسرائیل از وزارت دفاع آمریكا، با فشارهای كاخ سفید دفتر رسمی جمع‌آوری اطلاعاتی صهیونیستی موقتا تعلیق شد. كارشناسان حوزه دفاعی رژیم‌صهیونیستی مدعی هستند، استفاده فناوری‌های به‌كار گرفته‌شده در پرنده‌های جاسوسی رژیم‌صهیونیستی یكی از عوامل اصلی سرنگونی این پهپادهاست.
 توانمندی سامانه‌های پدافندی حزب‌ا...
هرچند وقت یك‌بار شاهد ساقط شدن یا سقوط پهپادهای رژیم صهیونیستی هستیم. با وجود تبلیغات فراوانی كه رژیم صهیونیستی درباره توانمندی نظامی خود می‌كند، اما واقعیت‌ها نشان از آسیب‌پذیر بودن امكانات و تسلیحات نظامی رژیم صهیونیستی دارد. سرهنگ خداداد فلاح، كارشناس مسائل سیاسی- نظامی در این باره می‌گوید: «اتفاقاتی كه طی چند هفته گذشته در رژیم صهیونیستی و در مقابل در جریان حزب‌ا... رخ داده است به معنی هراس رژیم صهیونیستی از انتقام متقابل حزب‌ا... است. در شهریور سال گذشته سید حسن نصرا... پیامی ‌داد مبنی بر این‌كه اگر از این به بعد رژیم صهیونیستی حریم هوایی لبنان را نقض كنند، هواپیماهایشان را ساقط می‌كنیم و به دنبال آن در شهریورماه، دو پهپاد اسرائیلی را كه مشغول جاسوسی بودند ساقط كردند. در آبان ماه نیز همین‌طور. درمجموع سقوط این پرنده‌های جاسوسی برمی‌گردد به توانمندی سامانه‌های پدافندی حزب‌ا... و ضعف ارتش رژیم صهیونیستی.»
 كاهش تاب‌آوری رژیم صهیونیستی
وی در پاسخ به این پرسش كه به‌جز موضوع پهپادها، چه نمونه‌های دیگری از ضعف نظامی رژیم صهیونیستی وجود دارد، عنوان می‌کند: «حزب‌ا... بعد از سال ۲۰۰۶ و جنگ ۳۳ روزه امروز به توان بازدارنده رسیده و آن را تثبیت كرده است و نشان داده از یك نیروی نظامی تاكتیكی به نیروی راهبردی تبدیل شده كه به بسیاری از سامانه‌های دفاعی دست‌یافته است؛ ازجمله سامانه پدافندی كه می‌تواند پهپادهای رژیم صهیونیستی را ساقط كند. از طرف دیگر این رژیم به ‌رغم تبلیغاتش در مورد تجهیزات پیشرفته نظامی، دارای نقاط ضعفی است كه سال ۲۰۰۶ با شكار تانك‌های مركاوای رژیم صهیونیستی كه از سیستم دفاع فعال تروفی بهره‌مند بودند نشان داد ارتش این رژیم ضربه‌پذیراست و این قدرتی كه این رژیم با تبلیغات سعی در قدرتمند نشان دادن خود دارد، پوشالی بوده و واقعی نیست و نقاط ضعف رژیم صهیونیستی روزبه‌روز بیشتر مشخص می‌شود. در جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ این ضعف رژیم صهیونیستی بر دنیا مشخص شد كه نتوانست در مقابل مقاومت و حزب‌ا... تاب‌ بیاورد و به این ترتیب شاهد آن شكست مفتضحانه رژیم صهیونیستی بودیم. هفته پیش هم به دلیل نگرانی از ضربه‌پذیری خود به سازمان ملل متوسل شد البته درعین‌حال باید در نظر داشته‌باشیم كه وضعیت داخلی سرزمین‌های اشغالی مناسب نیست. برای مثال در هفته گذشته شاهد تظاهرات مردمی علیه رژیم صهیونیستی بودیم.
كاهش تاب‌آوری رژیم صهیونیستی از مقاومت 50 روزه به 2روزه، همچنین مقاومت صرفا 48 ساعته در برابر حماس، نفوذپذیری گنبد آهنین این رژیم با وجود محافظت سامانه پدافندی، نامه‌نگاری به سازمان ملل یا متوسل شدن به مصر برای میانجیگری بین این رژیم و حماس یا حزب‌ا... از دیگر نمونه‌ها در تأیید قدرت پوشالی اسرائیل است.»

پیام آشکار مقاومت به دشمن صهیونیستی
فادی بودیه / سردبیر نشریه مرایا و تحلیلگر لبنانی

 تحولات اخیر در لبنان، از ابعاد مختلفی قابل بررسی و تحلیل است. بیانیه هوشمندانه حزب‌ا… در قبال این تحولات، به‌وضوح نشان داد مقاومت اسلامی نسبت به آنچه در منطقه می‌گذرد، رصدی آگاهانه و موثر دارد. این آگاهی و تاثیرگذاری، دو مولفه‌ای است که باید در تحلیل شرایط موجود مورد بررسی قرار گیرد.
مقاومت اسلامی لبنان بار دیگر ثابت کرد هم در عرصه «اطلاعاتی» و هم« علمیاتی» ، تسلط مطلقی بر رژیم اشغالگر قدس دارد. این رصد و تسلط تحسین‌برانگیز  در حالی تحقق یافته است که تمامی تجهیزات و استحکامات امنیتی، نظامی و اطلاعاتی دشمن صهیونیستی در منطقه وجود دارد ! به عبارت بهتر، حزب‌ا... بارها ثابت کرده دست برتر را دارد و قادر است در هر زمان و مکانی به دشمن برسد.  امروز مقاومت به‌عنوان سدی محکم در برابر رژیم صهیونیستی و توطئه‌های آن ایستاده است. از سوی دیگر، حزب‌ا... نشان داد از خون پاک سرداران و قهرمانان خود نمی‌گذرد و مانند گذشته، پاسخ محکم و پشیمان کننده‌ای به تل‌آویو و حامیان آن خواهد داد. سردرگمی موجود میان مقامات رژیم صهیونیستی بر سر منازعه با بیروت، به‌خوبی نشان می‌دهد حزب‌ا... چگونه محاسبات و حتی پیش‌فرض‌های دشمن صهیونیستی را بر هم زده است. این همان قدرت و صلابتی است که اتاق‌های فکر در رژیم صهیونیستی و آمریکا، قدرت ترسیم حدود و ثغور آن را ندارند. پیام تحولات مرزی اخیر، استیصال مطلق صهیونیست‌ها در برابر مقاومت است. این استیصال، صرفا جنبه نظامی و عملیاتی ندارد و شامل «محاسبات»و«باورهای دشمن» نیز می‌شود. دشمن صهیونیستی پس از شکست در جنگ 33‌روزه، تلاش زیادی برای تضعیف گفتمان مقاومت و حزب‌ا... ( به عنوان یکی از بارزترین مصادیق این گفتمان) صورت داد، اما امروز، پس از 14‌سال ، بار دیگر شکست در جنگ 33‌روزه در ذهن نتانیاهو و همراهانش تداعی شده است!


بحران در آشیانه صهیونیست‌ها
 شیخ صهیب حبلی / عضو جمعیت علمای لبنان 

 سید حسن نصرا... ، دبیر کل حزب‌ا... در بین دوستان و دشمنان مقاومت، معروف به « جدیت» و «صداقت» است. هرگاه قهرمان مقاومت وعده‌ای می‌دهد، نسبت به تحقق آن مصمم است. بیانیه اخیر مقاومت در قبال تحرکات دشمن صهیونیستی در مزارع شبعا نیز نشان می‌دهد مقاومت لبنان، در انتقام از دشمن صهیونیستی بابت شهادت یکی از اعضای خود در سوریه تردیدی ندارد. مقاومت برای امنیت و ثبات لبنان و منطقه یک نعمت الهی است. ما باید بابت این نعمت ارزشمند ، شکرگزار خداوند باشیم.
نکته دیگر به رویکرد دشمن صهیونیستی در قبال تحولات اخیر باز می‌گردد. فارغ از چندپارگی به وجود آمده در سرزمین‌های اشغالی، که نقطه اوج آن را در اختلافات طرفداران نتانیاهو و گانتز باید مشاهده کرد، آنها در قبال مقاومت اسلامی لبنان و قدرت آن، بهت‌زده و متعجب هستند. این بهت‌زدگی، خود را در مواضع گوناگون صهیونیست‌ها و سکوت بسیاری از آنها در قبال تحولات اخیر نشان داده است. هیچ‌گاه تا این اندازه شاهد ایجاد بحران در آشیانه صهیونیست‌ها نبوده‌ایم. این بحران مزمن، محصول «صلابت حزب‌ا...» و جریان مقاومت در لبنان است. بدون‌شک اگر قدرت و ایستادگی حزب‌ا...  مقابل دشمن صهیونیستی نبود، امروز شاهد ایجاد این حجم از آشفتگی و بحران میان نظامیان، سیاستمداران و حتی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نبودیم. تحولات روزهای اخیر در  لبنان، نقطه آشکارساز «برتری همه جانبه حزب‌ا... » بر دشمن است. بدیهی است که هر اندازه زمان سپری می‌شود، ابعاد این برتری ، گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود. امروز دشمن صهیونیستی به مراتب نسبت به سال 2006‌میلادی( در جریان جنگ 33 روزه) در برابر جبهه مقاومت مستاصل‌تر شده است. استیصالی که در نهایت، شکست مطلق و کامل رژیم صهیونیستی را در برابر حزب‌ا...  و دیگر اضلاع مقاومت رقم خواهد زد.