آنگارد  روی  پل  طبیعت

در یک اقدام جالب، قرار است مسابقات شمشیربازی در محیط باز و مناطق تاریخی و گردشگری برگزار شود

آنگارد روی پل طبیعت

یک حرکت جالب و شایسته از سوی فدراسیون شمشیربازی؛ رقابت در طبیعت. شرایط کرونا و محدودیت‌هایی که به وجود آمده باعث شده تا فدراسیون‌های مختلف به فکر برگزاری مسابقاتی باشند تا جذب مخاطب کنند. آن‌هم برای رشته‌ای مثل شمشیربازی که شاید طرفداران زیادی داشته باشد اما زیرساختی ندارد که روی‌آن مانور بدهند. شاید اگر مردم بدانند که فقط یک یا دو سالن استاندارد در تهران هست که جوانان و نوجوانان می‌توانند تمرین کنند باورکردنی نباشد. با این حال مسوولان این فدراسیون با هماهنگی سازمان ورزش شهرداری قرار است کارهای بزرگی انجام بدهند که یکی از مهم‌ترین آنها رقابت قهرمانان در اماکن تاریخی و گردشگری است.
جرقه از کجا زده شد؟
باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشیربازی در این‌باره می‌گوید: «در دیداری که با آقای محسنی، مدیر‌کل ورزش  شهرداری داشتیم درباره مشکلات شمشیربازی در تهران حرف زدیم. شمشیربازی رشته خاصی است و زیرساخت‌های خاصی هم می‌خواهد. شاید باور‌کردنی نباشد اما یکی از مهم‌ترین سالن‌های تخصصی ما بالای 60 سال قدمت دارد! طبق هماهنگی‌های به‌عمل آمده یک سالن جدید در اختیار ما قرار گرفته است که در حال تجهیز آن هستیم.»
نخستین مسابقه روی پل طبیعت
ایده،ایده جالبی است. ما باید کارهایی از این دست انجام بدهیم تا بتوانیم شمشیربازی را در ایران زنده نگه داریم. باقرزاده این را می گوید و ادامه می‌دهد: «فعلا شرایط کرونایی است و دنبال مجوزهای لازم برای برپایی این ایده هستیم. هدف ما پل طبعیت است.شما صحنه را تصور کنید. در شب باشد یک زیبایی دارد، در روز باشد یک زیبایی دیگر.این کاری ارزنده است که قرار است انجام شود. البته 10‌سال پیش مسابقه مشابهی در پارک‌ملت برگزار کردیم که بازخورد مناسبی داشت. این‌بار هم می‌خواهیم یک اتفاق خوب را رقم بزنیم و صحنه‌ای ماندگار را خلق کنیم.این طرح یک جورهایی آشتی ورزش با طبیعت هم هست و از بعد اجتماعی هم بازخوردهای خوبی خواهد داشت.»
شمشیربازی رشته گرانی شده!
«قبلا که دلار 3000تومان بود می‌شد گفت شمشیربازی رشته مناسبی است اما وضعیت فعلی واقعا مناسب نیست. با توجه به این‌که خیلی از وسایل باید وارد شود، با دلار امروزی نمی‌صرفد. می‌خواهم بگویم آنهایی که مانده‌اند و دارند شمشیر می‌زنند با عشق دارند کار می‌کنند. اینجا نه سخت‌افزار داریم نه امکانات مناسب. سالن هم که بماند. فعلا می‌توانیم روی بوستان‌ها و مراکز تاریخی و تفریحی مانور بدهیم و امیدواریم کاری که داریم می‌کنیم مورد اقبال قرار بگیرد.»


فعلا نه تمرین داریم و نه مسابقه،فقط از کرونا فرار می‌کنیم
علی پاکدامن:شمشیرزدن روی پل طبیعت عالی است

ملی‌پوش شمشیربازی ایران هم مثل سایر ورزشکاران ایران یک مشکل بزرگ برای تمرین کردن دارد؛ یعنی کرونا. شرایط برای خیلی از رشته‌ها مثل شمشیربازی سخت است. باید امکانات مناسبی مثل پیست، لباس و ... فراهم باشد تا بشود یک تمرین درست و حسابی کرد. این را خود علی هم می‌گوید: «فعلا که امکان تمرین و مسابقه فراهم نیست،اما چاره‌ای هم نیست، امیدوارم شر این ویروس به‌زودی از سر ساکنان زمین کنده شود.»

چه خبر؟ با شرایط کرونایی چه کار می‌کنی؟
داریم از دستش فرار می‌کنیم! چاره‌ای نداریم.امیدوارم خیلی زود این ویروس ریشه‌کن شود و مردم نفس راحتی بکشند.
الان برای تمرینات چه کار می‌کنی؟
خودم تمرین می‌کنم.شرایط مسابقه که فراهم نیست. با دمبل وزنه می‌زنم و تا جایی که بتوانم دارم تلاشم را می‌کنم تا بدنم را آماده نگه دارم. اما تا زمانی که اردو وشرایط مسابقه و حریفی نباشد، واقعا نمی‌شود کار را پیش برد.رشته ما رشته‌ای است که باید همه این شرایط برایش فراهم باشد.
شمشیربازی ما سهمیه المپیک را دارد.از چه زمانی قرار است دوباره استارت تمرینات زده شود.
هیچ چیزی مشخص نیست. الان بخواهم هر حرفی بزنم بلوف زده‌ام. چون هم شرایط خودم و هم شرایط رقبایم خارج از شرایط مسابقه است. اما قبل از کرونا همه چیز خوب بود. خوب داشتیم تمرین می‌کردیم و داشتیم برای المپیک آماده می‌شدیم.  اما فعلا همه چیز بی‌تحرک است. امیدوارم خیلی‌زود به شرایطی برگردیم که راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای تمرین کنیم و مسابقه بدهیم.
ظاهرا قرار است مسابقاتی را در اماکن تاریخی و تفریحی برگزار کنند.این اتفاق خوبی است.شنیده‌ایم می‌خواهند روی پل طبیعت این کار را انجام بدهند.
اتفاق خوب و جالبی است و اگر شما خبر دارید که روی پل طبیعت است که همه‌چیز عالی است. در کشورهای مختلف مثل فرانسه، روسیه و ایتالیا هم از این دست مسابقات برگزار می‌کنند و کرده‌اند و مورد استقبال همه هم قرار گرفته است. در ایران هم خوب است از این اتفاق‌ها بیفتد. مردم بیایند و از نزدیک با شمشیربازی آشنا شوند. البته باید همه‌چیز طبق اصول باشد. یک جورهایی که مو لای درز آن نرود. یعنی فقط نیاییم یک مسابقه‌ای را برگزار کنیم و تمام. یک الگوبرداری خوب از کشورهایی که این کار را کرده‌اند می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا مسابقه خوبی برگزار شود. شمشیر زدن روی پل طبیعت قطعا لذت خاص خودش را دارد.
چه خبر از حال پیمان؟
حالش خوب است خدا را شکر. پیمان یک مربی متعهد است که از روی تخت بیمارستان هم نگران شاگردانش بود. باور نمی‌کنید، در آن شرایط سخت کرونایی شاگردانش را  هدایت می‌کرد، به آنها برنامه می‌داد و مراقب همه‌چیز بود.