اوضاع وخیم‌تر می‌شود

اوضاع وخیم‌تر می‌شود

دکتر رضا ملک‌زاده رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا


دیروز اعلام شد که 235 نفر از هموطنان‌مان در 24 ساعت منتهی به ساعت 14 روز سه‌شنبه، جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. آماری که متاسفانه رکوردی جدید درباره مرگ‌ومیر روزانه ناشی از ابتلا به کووید-19 محسوب می‌شود. این در حالی است که شهر تهران نیز که تا دو روز قبل در شرایط هشدار قرار داشت، از روز گذشته وارد وضعیت قرمز شد و حالا پایتخت ما به یکی از بحرانی‌ترین مناطق از نظر همه‌گیری کرونا تبدیل شده است.
کارشناسان کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا معتقدند مهم‌ترین علت رشد ابتلا به بیماری در هفته‌های گذشته، بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه بوده و همچنان با جرات می‌توان گفت رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، بی‌توجهی به ماسک‌زدن و تجمع در مکان‌های پرتردد باعث افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر در کشور شده است. بنابراین مردم باید در هفته‌های پیش‌رو خیلی جدی‌تر به پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند، زیرا تا زمانی که این پروتکل‌ها به شکلی همگانی در سطح کشور رعایت نشود، شاهد افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان ناشی از کرونا خواهیم بود و وضعیت شهرها نیز از شرایط نارنجی یا هشدار به شرایط قرمز و بحرانی تبدیل می‌شود، درست مانند اتفاقی که روز گذشته برای شهر تهران
رخ داد.
در این شرایط، اگر تصمیمات مناسبی برای مدیریت کرونا گرفته نشود، قطعا وضعیت همه‌گیری این ویروس در کشور بدتر از این نیز خواهد شد. فعلا قرار بر این است که کنکور سراسری و نیز برخی آیین‌های مردمی برگزار شود، حال آن که با تجمع مردم، امکان انتشار ویروس بیشتر می‌شود.چراکه طبق تحقیقات ما، فاصله‌گذاری فیزیکی در اجتماعات مردمی به ندرت رعایت می‌شود و تجربه به ما ثابت کرده که حفظ این فاصله‌گذاری در عین برگزاری تجمعات در سطح کشور غیرممکن است. بنابراین تصمیم به برگزاری کنکور سراسری  و ... در شرایط کنونی عاقلانه نیست و این کار شیب ابتلا به بیماری را افزایش خواهد داد. در وضعیت کنونی، ما برای کنترل بیماری نیاز به تصمیمی قاطع‌تر داریم. من به عنوان رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، همه نگرانی‌های ناشی از این تصمیمات را به ستاد ملی مبارزه با این بیماری ارائه داده‌ام و مسوولان ستاد ملی نیز در حال بررسی پیشنهادها و هشدارهای ما هستند و امیدوارم تصمیمات آینده ستاد ملی مبارزه با کرونا، در راستای تلاش برای کاهش ابتلای مردم به این ویروس باشد.